Engagement Fund ;)

Sunday, 5 September 2010

Baru Ada Perasaan

Selamat pagi Ahad... Sebenarnya malas nak menulis. Tapi bila baca blog Cik Nadya, macam jadi rajin lak. Sebenarnya hari baru beberapa jam lepas perasaan nak berhari raya tu datang. Sebelum ni tak rasa apape walaupun baru beberapa hari lepas aku dok mengulang dengar lagu raya kegemaran.Sepasang Kurung Biru yang dinyanyikan oleh Khiril Johari Johar. Saya berniat untuk meletakkan lagu itu di sini tapi disebabkan sangat lama untuk menanti dia muncul maka kome pergi la cari sendiri di YouTube ye. Pertama kali bagi tau Kak Chik pasal lagu ni, dia bantai gelak sebab aku takde la nyanyi ikut lagu dia betul-betul sebab tak ingat. Cuma bagi tau lagu ni pasal apa. Eh, lagu ni sangat sayu ok. Kak Chik, jangan gelak lagi okeh lepas ni... Sila dengar dan hayati maksudnya...

Hari ni adalah hari yang panjang dan bakal memenatkan sebab nak masak untuk monjong. Aku tak berapa pasti apakah makna sebenar monjong ni. Tapi kira macam sedekah makanan dekat jiran-jiran secara besar-besaran la. Mula-mula rasa nak tempah je tapi sebab aku adalah pemalas untuk mencari katerer, maka kenalah masak. Baru lepas habis buat kek kastad untuk disertakan dalam punjungan. Punjungan adalah bungkusan makanan untuk monjong. Cakap pasal kek ni, rasa macam nak sekeh kepala sendiri sebab telah tersalah mendarab jumlah kek. 6 x 5 = 30 kan? Boleh pulak aku dok ulang-ulang 6 x 5 =32. Tak ke sengal namanya?? Hahahaha..Gelak kat diri sendiri. 5 adalah jumlah kek. 6 adalah potongan untuk sebiji kek.

Kuih raya. Mula-mula malas nak buat kuih raya. Tetiba Jumaat pagi tu Cik Sepupu buzz di YM. Borak-borak pasal raya dan kuih raya. Ish, macam semangat pulak nak buat kuih raya. Maka malamnya telah memaksa Abang Faiz teman mencari bahan untuk kuih raya. Bahan dah borong, kuih bila nak jadi??Tunggu dan lihat je la. Kerepek pun dah beli sikit. Mula-mula macam risau tak dapat kerepek sebab kat pejabat tu mereka sibuk bercerita tentang lokasi penjualan kerepek yang best yang dah tak banyak stok. Bila terjah Kerepek House lepas kerja aritu, bersusun kerepek okeh..! Rempeyek pun dah tempah. tinggal nak ambik saja nanti.

Raya ni memang tak cuti la gamaknya. Baru mula kerja, dah nak cuti lama-lama. Banyak cantik? Takpe takpe. Pasrah... Azam baru, nak gosok baju untuk seminggu supaya tak perlu bersusah payah menggosok baju waktu malam atau pagi. Tengok la berapa lama azam ni bertahan. Waktu praktikal aritu tahan sebulan je kot. Lepas tu gosok baju tiap hari. Hampeh...

Ok, nak tidur kejap. Semalaman tidak tidur dek kerana membakar kek-kek tersebut. Jiran-jiran, mintak maaf sebab rupa kek tak cantik tapi rasanya insyaAllah sedap. Hehehe..

2 comments:

nadya said...

wehhhh....
rindu nak order kerepek bawang laaaa!!!
huhu

farae al-farafisya said...

kerepek bawang??
meh ar datang raya sini..
bole makan kerepek bawang free...