Engagement Fund ;)

Saturday, 23 October 2010

Pastel de patata

Selepas sekian lama Puan Oven tersadai kat tepi, petang tadi aku gunakan beliau untuk membakar pastel de patata ni. Awat nama pelik sangat? Entah, jumpa resepi ni kat sini. Nampak macam best je, jadi aku pun cuba la buat petang tadi. Ala-ala Shepard Pie jugak menda alah ni. Motif utama buat sebab nak habiskan brokoli yang dah layu tu dan cendawan yang dibeli Isnin lepas. Seminggu ni cuma masak sekali je sebab ada beberapa hari Abah ke kebun nenek. Jadinya bila dah ke sana, nenek selalu akan membekalkan nasi dan lauk pauk sekali. Ahh, seronoknya dapat memasak. Hehehe..Ini resepi belasah ye. Aku kan suka letak menda ikut suka. Intinya aku main campak je. Cuma bahan lapisan bawah dan atas aku ikut resepi. Nak resepi? Meh tengok kat bawah ni..


Bahan lapisan:
Kentang (aku guna 12 biji hok kecik)
Garam secukup rasa
Susu
Mentega
Serbuk buah pala
Oregano
Serbuk lada hitam
2 biji telur
2 paket sup cendawan segera (ini versi nak menghabiskan stok, tak letak pun takpe)

Cara masak:
1. Rebus kentang bersama garam hingga empuk.
2. Toskan dan lenyek.
3. Masukkan sedikit mentega, susu, lada hitam, serbuk buah pala, dan oregano. Korang agak-agak la ye sebab aku pun agak-agak je Gaul sebati.
4. Asingkan kuning dan putih telur. Masukkan kuning telur dan gaul rata.
5. Pukul putih telur hingga ringan dan masukkan sedikit demi sedikit dalam kentang. Kacau sampai rata.

Inti:
Sepeket daging kisar Ramly
Sepokok brokoli (kalau kat pasar dia memang jual sepokok kecik-kecik kan, buh semua sekali)
Secawan cendawan (hiris nipis)
Sebiji tomato (potong dadu)
Lada benggala (potong dadu jugak..aku guna separuh je sebab dalam rumah ni ada yang alergik dengan cili ni)
Seulas bawang besar
3 ulas bawang putih
Kiub daging Knorr
Serbuk lada hitam
Italian herbs

Cara memasak:
1. Tumis bawang besar yang dicincang bersama dengan bawang putih dan kiub daging hingga layu.
2. Masukkan lada benggala. Kacau rata.
3. Masukkan brokoli dan cendawan. Gaul kejap dan masukkan daging.
4. Masak hingga daging masak dan masukkan tomato.
5. Bubuh garam secukup rasa, italian herbs dan lada hitam.
6. Gaul sebati dan biar la sampai masak.

Sentuhan terakhir:
1. Ambil 2 senduk kentang putar dan campurkan dengan 2 paket sup cendawan yang dibancuh secara pekat. Gaul sebati.
2. Griskan loyang dan letak campuran kentang bersama sup cendawan ni sebagai lapisan pertama.
3. Letakkan intinya pulak.
4. Letakkan kentang selebihnya hingga menutupi inti. Bakar dalam 20 minit pada suhu yang sesuai (oven ku tak ada penetap suhu).
5. Keluarkan kejap dan parutkan keju parmesan atas permukaan pai ni. Bakar balik sampai jadi warna keemasan.
6. Senduk dalam pinggan dan siap untuk dinikmati.

 Mai sepinggan..!

Silalah mencuba ye. Sonang je.

No comments: