Engagement Fund ;)

Friday, 12 November 2010

Tolong La Hantar

Assalamualaikum w.b.t... Lama pulak rasanya tak mencoret sesuatu di sini. Perjalanan hidupku macam biasa, cuma setiap hari akan ada perkara berbeza yang berlaku. Sekarang ni tengah sibuk nak tanda semua tugasan yang diberikan. Risau sebenarnya sebab silibus tak habis lagi dan kelas asyik tak ada. Untuk semester 1 boleh tarik nafa s lega sebab kuota tugasan dah cukup dan hari ni sepatutnya hari terakhir hantar markah tugasan dalam SPC. Tapi untuk semester 2 tak cukup kuota lagi. Camano? Risau sangat dengan budak-budak semester 2 ni sebab silibusnya lebih berat berbanding semester 1. Kena buat kelas tambahan la gamaknya. Kalau tak memang sempat habis silibus tanpa kelas tambahan tapi disebabkan peperiksaan diawalkan seminggu dan banyak program dan cuti jatuh pada hari mereka ada kelas, maka berlaku masalah disitu.

Satu perkara yang menggeramkan adalah, mereka tidak menghantar tugasan yang diberi. Ko ugut la camane pun, ada diorang kesah? Masalahnya bukan tak bagi masa. Bagi banyak masa tu, tapi tak cukup jugak. Adoyai... Nak bagi kosong, tak sampai hati walaupun diugut akan dapat kosong kalau tak hantar pada masa yang ditetapkan. Tolong la hantar semua tugasan yang diberi. Markah awak tu tau tak? Belum tau lagi waktu peperiksaan nanti boleh jawab semua ke tak. Jadi markah ni la untuk tambah mana yang lompong. Ini baru kes tak hantar tugasan.

Kes seterusnya, hantar tugasan tapi serupa macam tak payah buat. Memang la, untuk mereka cuma belajar benda asas. Tapi benda yang paling asas pun salah jugak, camano? Raj cakap; "Nak bagi markah kat diorang ni pun tak tau macam mana." Tu la, macam mana tu Raj? Sebab musabab kami patut untuk tidak bagi banyak markah:
1. Dah bincang banyak kali topik tu. Langkah demi langkah lagi.
2. Dah bagi contoh dan dibenarkan tiru format dalam contoh yang diberi.
3. Dah bagi masa lama untuk buat.

Sabar jelah. Kalau kita je yang nak tolong diorang tapi diorang tak nak tolong diri sendiri, tak guna jugak. Bila dah lama sikit duduk sini, barulah faham kerenah budak-budak ni. Waktu mula-mula dulu semua nampaknya macam bagus. Rupanya banyak jugak masalahnya. Dekat mana-mana pun sama jugak kan? Kat universiti dan kolej lain pun aku yakin mesti ada masalah yang sama. Seingat aku, dulu waktu kami jadi pelajar, tak pernah derhaka hantar tugasan lambat. Kalau pensyarah kata nak esok sebelum pukul 5, semua dah kelam kabut nak hantar. Siap berkampung depan pejabat pensyarah tu sebab nak hantar tugasan kan Mimynn?? Nostalgia sungguh. Sekarang? Aku yang berkampung kat pejabat ni tunggu diorang hantar tugasan. Apakah?

No comments: