Engagement Fund ;)

Friday, 10 December 2010

Pada Suatu Petang....

Pada suatu petang, seorang budak sedang bersiap-siap untuk memulakan semula kerjanya selepas kembali dari waktu rehat, tiba-tiba, telefon bimbitnya berdering. Tertera perkataan 'Pos Laju' pada skrin dan terjadilah perbualan di bawah;

Pakcik Pos Laju: Assalamualaikum...ini dari Pos Laju la.
Budak: Waalaikumussalam...haaa,ye.
Pakcik Pos Laju: Omah kue nang ndi yo? Seng eneng pokok randu yo?
Budak: Ermm..a'ah, seng eneng pokok randu.
Pakcik Pos Laju: Kuwi lah, wes suwi orak tekan, mbok si salah umah. Mau tengah hari wes tekan, tapi orak eneng wong. Angger eneng, wes di kek ke.
Budak: Oh..ha..
Pakcik Pos Laju: Angger sempet, nyong mareng meneng iki sore. Angger orak, yo ngesok wae.
Budak: Yo keneng.
Pakcik Pos Laju: Ok, terima kasih. Assalamualaikum..
Budak: Waalaikumussalam..

Tu dia, Pakcik Pos Laju cakap Jawa. Hehehe... Perkara yang dapat dibongkar daripada perbualan di atas:
1. Pakcik Pos Laju tersebut adalah seorang Jawa dan budak itu juga.
2. Nampak sangat Pakcik ni selalu kena hantar barang ke rumah budak ni sampai si budak dah simpan nombor Pakcik dalam telefon dia.
3. Pakcik ni kuat ingatan. Bagus...bagus..sebab si budak ni memang gagal dalam hal-hal tunjuk arah.

Lagi, kalau ada yang nak membongkar, boleh bongkar di ruangan komen. Erk, kejap.. Anda fahamkah butir bicara Pakcik dan Budak? Buat-buat faham lah ye. Hehehe... Kalau anda perasan, Budak tu membalas sepatah-sepatah. Tak padan dengan apa yang Pakcik tu cakap panjang berjela. Sebab?? Budak tu blurrr nak balas dengan apa. Itulah dia padahnya bila jarang-jarang cakap Jawa. Kan, dah lupa. Jadi, ada sesiapa nak berkomunikasi menggunakan bahasa Jawa dengan si Budak? Supaya lain kali kalau Pakcik tu telefon, boleh la si Budak tunjuk skill. Ahaks..

2 comments:

Ian 이재인 said...

hahahah...orang bole a paham skit2...die tnye umah ktne, yg ade pokok randu ke? (pokok randu tu ape, ak xtau haha). die dtg tghari tp xde org, so die dtg ptang ni la. klu xde, esok je la. haha...

so xlogic a org poslaju tu salu dtg uma budak tu smpai budak tu simpn no. poslaju sebab umah yg ade pokok randu ke x pun die xtau..haha....myth busted! :D

farae al-farafisya said...

bagus2..ada jugak yang faham..
pokok randu tu pokok kekabu la..

sbnrnye beberapa kali jugak org yg sama dtg hntr brg ke rumah budak tu..
cuma dah agak lama dia tak dtg, tu yg kabur2 sikit umahnye yg mana...
umah kampung, mana ada paku alamat depan umah mcm umah bandar...
hehehe..