Engagement Fund ;)

Wednesday, 19 January 2011

Kenapa Tiada yang Labuh?

Semalam dah cakap pasal mengaji, hari ni kita cakap pasal tudung pulak. Kalau diperhatikan, semakin hari, semakin rancak pula keluaran corak dan rekaan tudung. Baru-baru ini, terhasil satu lagi gaya selendang yang berjuntai-juntai tu. Tak ingat pulak apa nama dia tapi agak menarik sebab juntaiannya tu ada pelbagai corak. Malangnya semua selendang itu adalah singkat! Kalau dililit, hanya cukup untuk tutup kepala tanpa dapat menutup dada. Waktu borak-borak dengan Kak Chik, aku tanya kat dia; "Kenapalah selendang yang juntai-juntai tu semuanya tak lebar. Tak ada yang labuh." Maka Kak Chik pun menjawab; "Inilah salah satu cara 'mereka' merosakkan anak muda kita. Cuba awak tengok, kriteria selendang ni pun sesuai dengan remaja yang malas nak gosok tudung. Semua nak cepat je." (aku pun tergolong juga dalam golongan nak cepat ni..maknanya muda lagi la ye...hehe) Bila Kak Chik cakap macam tu, baru la aku perasan dan terfikir. Remaja adalah golongan yang paling mudah terpengaruh. Itu sebabnya mereka menyuntik perkara-perkara yang tidak sihat pada golongan ini.

Bercakap tentang ini, terus teringat Formula 5F yang diguna pakai oleh Yahudi untuk merosakkan islam. (Untuk mengetahui kenapa Yahudi bijak, boleh baca di sini.)

1. Film (Filem)
Filem adalah salah satu industri yang membawa pengaruh besar. Kalau diperhatikan dalam filem-filem barat, pasti akan ada mesej tersembunyi yang disampaikan melalui filem tersebut. Bukan setakat filem, malah rancangan televisyen yang ditayangkan juga kebanyakannya mempunyai unsur-unsur tidak sihat. Contohnya, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Berleluasa dalam rancangan rekaan mereka. Hai, cakap-cakap ni macam tengok je cerita-cerita tu? Ye, memang aku tengok rancangan-rancangan tu. Tengok, fikir dan kaji. Bukan sekadar tengok. Contoh lain dalam NCIS; kalau dilihat, hampir semua penjenayah yang muncul dalam tu dikaitkan dengan pengganas islam. Benarkah bagai dikata? Fikir dan kaji.

2. Family (Keluarga)
Menerapkan amalan pergaulan bebas dalam keluarga itu sendiri. Pembentukan aqidah dan akhlak anak-anak disemai dan dibaja dalam keluarga. Kalau tonggak keluarga tak kukuh, bagaimana pula anak-anaknya? Kesalahan anak-anak tidak ditegur dan dibiarkan hingga akhirnya sukar untuk diselamatkan.

3. Fashion (Fesyen)
Nah, ini adalah satu taktik halus yang kita tak perasan. Seperti isu tudung tadi. Hanya sekadar menutup kepala walhal Allah memerintahkan supaya dilabuhkan tudung hingga menutupi dada. Boleh rujuk ayat 31 surah An-nur. Satu ayat yang lengkap. Bagi yang gemar membaca, boleh cuba baca Manikam Kalbu karya Dr. Faisal Tehrani. Novel yang membincangkan tentang fesyen yang sepatutnya.

4. Fun (Hiburan)
Budaya hedonisme yang semakin menular dalam kalangan kita. Lihat saja rancangan hiburan atau realiti tv yang tersiar, siapa yang terlibat kalau bukan golongan muda? Rancangan berbentuk ilmiah cukup dikira dengan jari tangan. Itu pun tak habis guna. Tapi kalau rancangan hiburan? Campur dengan jari kaki pun tak cukup. Nak dinamakan di sini? Boleh saja. Antara yang tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas; Akademi Fantasia, Showdown, Malaysian Idol dan anda senaraikanlah sendiri.

5. Food (Makanan)
Ini mungkin kita tak berapa nak sedar. Bagi kita, asalkan ianya bertanda halal, okey, belasah. Alhamdulillah, sekarang dah ramai yang sedar bahawa makanan yang mahu dimakan bukan sekadar ada tanda halal. Tapi kena lihat kandungan dalam makanan, sumber bahan-bahan dan bagaimana makanan itu disediakan. Kalau makanan itu memudaratkan, pun tak boleh dimakan. Teringat kata-kata Abang Su tentang roh makanan yang disediakan. Kalau makanan itu dimasak oleh seorang Muslim, insyaAllah baik rohnya kerana orang itu bersolat dan proses memasak dimulakan dengan bismillah.

Inilah serba sedikit peringatan untuk diriku dan ku kongsikan dengan pembaca sekalian. Formula 5F ini sering disebut oleh pemberi tazkirah waktu di sekolah dulu dan aku rujuk ketepatan formula ini di sini. Semoga bermanfaat. Oh, sebenarnya entri ini adalah kempen untuk;


Mula-mula baca tentang kempen ni di blog Kak Ayu. Menarik..! Kemudian aku cuba cari apakah ada individu yang memulakannya? Ye, ia dimulakan oleh saudari di blog ini. Semoga usaha yang baik ini diteruskan dan sama-sama kita sebarkan.

No comments: