Engagement Fund ;)

Tuesday, 18 January 2011

Mari Mengaji

Semalam petang, waktu dalam perjalanan pulang ke rumah selepas habis bekerja, aku mendengar siaran Radio Malaysia Selangor. Tertarik mendengar segmen tersebut; Mengaji menggunakan kaedah Al-Baghdadi. Tak tipu, tertarik nak dengar rancangan tu sampai habis. Kaedah baru untuk mengaji. Seronok dan sempurna. Seronok sebab ada alat bantuan dan sempurna kerana bacaan tersebut menitik beratkan hukum tajwid dari segi panjang harkat bacaan.

Dalam pemerhatian aku sepanjang menyemak bacaan adik-adik usrah mengaji dulu, benda pertama yang dilanggar adalah harkat mad asli. Panjang bacaan mad asli adalah 2 harkat, tapi ramai yang baca tanpa harkat. Begitu juga dengan dengung. Perlu dibaca dengan 2 harkat, tapi ramai langgar. Aku dulu suka jugak langgar dua benda ni. Tapi kalau ngaji dengan arwah mak, memang akan kena marah dan-dan tu jugak. Kalau ngaji dengan abah, abah cuma cakap; "haaa..".Kalau dah keluar bunyi tu, maknanya adalah tajwid yang kena langgar tu. Pandai mengaji bukan setakat pandai baca apa yang tertulis pada naskhah Al-Quran tu, tapi betul tajwidnya.

Jadi kepada mereka yang mahu membaiki bacaan al-quran mereka, bolehlah cuba guna kaedah ini dengan bimbingan. Boleh rujuk di sini. Kalau nak pesan Set Al-Baghdadi ni, bolek tekan di sini. Rasanya teknik ini masih diperingkat awal. Anda boleh cuba guna kaedah ini untuk membaiki bacaan anda mahupun mengajarkannya kepada adik-adik atau anak-anak. Serius, seronok nak belajar bila guna teknik ni. Aku yang cuma dengar dalam radio sambil memandu pun boleh siap ikut ketuk-ketuk lagi. Hehehe..


Ini alat pengetuk yang digunakan..

No comments: