Engagement Fund ;)

Thursday, 13 January 2011

Residen Masuk...Residen..

**Entri ini telah ditulis pada 11 Januari 2011 tetapi disebabkan Tuan Tanah tak sempat nak letak pada hari penulisan, maka baru hari ini entri ini tersiar**

Hari ini telah diadakan majlis penutup untuk Minggu Silaturrahim (MSR) atau minggu suai kenal pelajar baru I**KLS. Pengambilan Januari tak berapa nak ramai. Mungkin pengambilan akan datang ramai kot. Macam kat UNI*EL jugak; pengambilan paling ramai adalah pada pertengahan tahun. Ini merupakan entri tertunggak yang sudah boleh dimakan kerana cukup tempoh pemeraman selama seminggu. Kehkehkeh... Jadi gaya bahasa kena ubah sikit. Waktu pendaftaran tempoh hari, bila tengok Pakcik Jaga berdiri untuk mengawal lalu lintas, teringat zaman aku jadi FMTS dulu. Serius, satu-satu kenangan kembali ke kotak minda. Tapi cabaran besar nak jadi FMTS ni. Orang lain cuti 3 minggu, ko cuti 1 minggu saja. Sanggup?Belasah...

Sepanjang berada di UNI*EL, sempat jadi FMTS sebanyak 3 kali. Mula-mula diserap dalam Biro Sahsiah, kali kedua diletakkan dalam Biro Residen dan yang terakhir tercampak dalam Biro Aktiviti. Biro Aktiviti paling tak seronok tapi dapat tau banyak benda. Hehehehe... Dan Biro Aktiviti rasanya yang paling sibuk (kot). Hampir semua LDK dia kena uruskan termasuk riadhah. Pecah kepala ok nak fikir aktiviti untuk budak-budak tu. Sampai tak tidur malam pun ada. Sejak mula terlibat dengan MTS, memang sebolehnya tak nak masuk Biro Aktiviti ni sebab bila orang lain dapat balik bilik untuk tidur, mereka akan tinggal di bilik gerakan atau kafe untuk menyiapkan bahan-bahan LDK. Tapi takkan la nak duduk dalam biro yang sama je kan? Tak berkembang pulak. Biar rasa semua bak kata Abang Garang. Waktu duduk dalam Biro Sahsiah dulu, macam bengong-bengong lagi sebab pertama kali kan. Bila masuk dalam Biro Residen, paling seronok walaupun paling banyak masalah. Kerja pun santai je. Santai? Kaki nak tercabut lagi ada. Hahaha... Tapi tertekan bila berhadapan dengan manusia yang tidak bersopan-santun. Serta, mengeluarkan peluh dengan banyakknya. Sebab? Memakai baju formal + jaket biru + berjemur di tengah panas dari pagi hingga ke lewat petang. Habis je bertugas, cilok motor orang lain dan jalan-jalan keliling kampus. Hahaha... buruk perangai... Tapi orang tu redha, tak apa. Tu yang paling penting. Tapi tugasnya teruk waktu hari pendaftaran je. Lepas daripada tu, biasa je. Tak ada kerja maka tolong biro-biro lain.

Itu kisah bertugas pada hari kejadian. Tak termasuk lagi kisah waktu kami 'disekolahkan'. Kadang-kadang sekolah di kem-kem luar. Kadang-kadang sekolah di Dewan Senat saja. Hehehe..Waktu 'disekolahkan' di kem-kem itulah pelbagai macam aktiviti kena buat. Sungguh penat tapi sangat seronok. Dari A - Z dilakukan oleh AJK MTS. Pembentangan perancangan saja mengambil masa berhari-hari. Waktu ni la nak gaduh-gaduh manja dalam LT FSP tu. Tapi kejap je, bila dah keluar dari LT ni, semua ok balik. Kan? Nak cerita banyak-banyak pun, macam tak ada idea nak mengarut apa. Jadi, marilah mengulas gambar-gambar kejadian. Kalau ada gambar yang ulang tayang, tengok je jangan banyak bunyi.


LDK 1... Encik Fasi yang dalam kenangan

Semangat sungguh nak buat wau..! Sampai terbongkok-bongkok

Gambar kesukaan.. "Kembong...katak kembong...katak kembong...katak kempis..."

Urut, jangan tak urut

Riadhah ringkas sebelum bersarapan.."Kiri, kanan, kiri depan belakang.... Kiri depan, kiri belakang, kiri depan belakang..."



Riadhah sebelum mula tawaf UN*S*L

Ini ahli Biro Aktiviti MTS Mei 08/09

Treasure Hunt..

Ha, cari klu tu elok-elok..

"Erm, seddapnya sardin tak masak campur telur mentah ni. Berkhasiat sungguh..!" Kata Abang Fasi kami waktu membancuh makanan istimewa ini.

Sedap hingga tak sempat nak rasa kat lidah. Semua pakat telan cepat-cepat. Denda sebab tak dapat cari semua klu yang ada. Haru sungguh..!

Housemates...!

Bersama moderator

Sebelum mula bertugas

Kami

Macam nak buat kulit depan album je?

Ahli Biro Residen yang asal sebelum pertambahan dibuat. Aku sorang je perempuan..

Faculty Day..

Pemandangan waktu makan

Sementara menanti kumpulan dibahagikan

Nama-nama kumpulan

Ini main tepuk-tepuk. Tak ingat dah apa tepuk-tepuk ni. Kami diajar tepuk-tepuk ni waktu orentasi fasilitator di Kem Nur Lembah Pangsun

Pertandingan debat antara kumpulan

Inilah kerja fasilitator semua bila budak-budak dah habis aktiviti..Mengeluarkan peluh di tempat berhawa dingin sementara menunggu post-mortem

Persembahan daripada kumpulan yang tak menang..

Yang terakhir, pengenalan Biro-biro yang ada..Aku menyorok kat belakang erk..., sape ye nama mamat tu?Lupe dah...hehehe

Pernah jugak catat pengalaman menjadi warga FMTS tu di sini, sini, dan di sini. Semuanya catatan MTS sesi Mei 08/09. Sesi lain tak tulis sebab tak sempat kot. Hahahaha.. Alasan la tu. Gambar-gambar ni pulak bercampur aduk dari sesi yang berlainan. Kebanyakannya gambar-gambar dari sesi Mei 08/09. Nampak sangat sesi lain punya MTS tak berapa nak seronok. Hehehehe.. Taklah, bukan tak seronok. Cuma SAMPAI SUDAH tak dapat gambar-gambar sepanjang kejadian dari biro yang kata nak jual cd gambar tu. Geram je.. Haish...

No comments: