Engagement Fund ;)

Tuesday, 25 January 2011

Sehari Di Melaka

Ingin menyudahkan entri terbengkalai 2 minggu lalu. Hehehe... Sabtu 15 Januari lalu, kami sekeluarga ke Melaka untuk majlis sambut menantu Kak Had. Kami tak ikut rombongan pengantin yang menyewa 2 bas. Pandu kereta sendiri dan selepas itu bolehlah merayap ke mana-mana. Bertolak pagi dan waktu sampai dan-dan pengantin berarak. Okeylah tu kan, tak berapa nak lewat. Sementara menunggu pengantin menepung tawar, kami duduk di luar saja. Sepanjang-panjang berdiri menunggu tu, otak ni terus-terusan memikirkan tentang apa yang ditulis oleh Puan Xora di blognya tentang sistem bunyi. Sungguh benarlah apa yang dikatakan beliau. Majlis perkahwinan adalah tempat untuk pertemuan saudara-mara dan kawan-kawan. Dah jumpa, mesti nak borak kan? Kalau sistem bunyi sangat kuat macam di konsert, macam mana nak bercakap? Jadi, perlu ada yang memantau keadaan ini supaya sistem bunyi sedang elok. Tak kuat sangat, tak perlahan sangat. Sambung..... Dah sudah habis tepung tawar, kami makan. Aku duduk sekali dekat kawasan meja pengantin. Yang lain terus ke khemah rombongan. Itu pun tak muat. Dua bas kan? Hehehe... Lauknya adalah sangat banyak. Ikan masam manis, ayam tak-tau-masak-apa, puyuh goreng, sayur tumis udang, acar jelatah, daging palembang, dan banyak lagi. Tak ingat dah... Lepas tu terus solat kat masjid berdekatan. Dekat sangat dengan rumahnya.

Lepas solat, cakap kat Abah nak bawak kereta pulak. Ingatkan terus balik, rupanya Abah nak pergi rumah Cikgu Rasid, kawan baik waktu mengajar kat Melaka dulu. Pasrah je aku memandu pertama kali kat situ. Bila dah sampai dekat kawasan perumahan tu, cari-cari rumahnya tak jumpa la pulak. Banyak kali tawaf jugak sampailah jumpa. Dah jumpa, tak ada orang pulak. Balik jelah jawabnya. Hahaha... Paling sengal sekali, objektif utama tak tercapai; beli cencaluk dengan belacan. Padahal dalam perjalanan pergi tu banyak je gerai jual menda alah tu. Tapi tak berhenti pulak. Kecewa betul... Huish, makan nasi panas dengan cencaluk adalah sedap okey! Cencaluk tu pulak kita campurkan dengan bawang, cili padi potong dan air perahan limau kasturi. Bertambah nasi bersenduk-senduk. :)

Dalam perjalanan pulang, dah petang. Maka perut dah lapar balik. Singgah makan di Kuala Linggi. Restoran baru. Dibina atas air. Masyuk oh makan kat sini. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa + pemandangan yang cantik. Nak sampai ke restoran tu, ada la kena jalan jauh jugak. Dia sediakan 2 tempat makan, ruang terbuka dan ruang berbumbung. Kami duduk kat dalam sebab langit macam nak runtuh je. Kalau tengah-tengah makan tu hujan, haru pulak kang. Hehehe... Makanannya adalah SEDAP dan MURAH... Servis bagus. Ada kemudahan surau dan tandas. Tandasnya tak bagus sangat. Suraunya tak tahu macam mana sebab tak masuk.

Mari tengok apa yang kamera N6085 dapat rakam...
 Sotong goreng tepung

 Siakap 3 Rasa
 Telur Bungkus
 Kupang Goreng Cili (cadangan dari Tuan Kedai)

 Kangkung Belacan

 Ini rupa meja sebelum mula makan... Oh, tertinggal lagi satu, Tomyam Campur..

Ini rupa meja selepas makan..tinggal kulit je kupang tu...hahaha..

Keseluruhannya, puas hati la dan harganya kira murah. Nasi putih 4 + ikan siakap besar + lauk-pauk yang banyak + jus oren + teh o ais + teh panas + teh tarik (2) + air suam = RM 90.00. Sesiapa yang terasa nak makan kat sini, boleh la pergi cari kat Melaka nun. Namanya Restoran Ikan Bakar Fort Supai, Kuala Linggi.

No comments: