Engagement Fund ;)

Monday, 21 February 2011

Hujung Minggu Yang Gigih

Gigih la sangat. Hari Sabtu tak berapa nak gigih. Masak pun tak sebab siangnya pergi kondangan. Malam tu cuma buat kuih udang. Menyesal aku beli udang kertas sebab jenuh nak membersihkan. Hehehe... Hari Ahad, bangun awal dari biasa. Pergi beli nasi lemak Bahar Ali. Nasib baik ada lagi. Nak buat nasi lemak, malas la pulak. Balik rumah, sarapan, baca surat khabar, tengok tv kejap dan tiba-tiba angin ribut rajin nak mengemas datang. Tujuan utamanya nak kembalikan bilik sembahyang kepada keadaan asal iaitu lapang. Sebab? Nak bukak balik fit-n-fold strider yang berhabuk tak digunakan. Sedar diri sikit berat ni dah naik mencanak. Waktu timbang berat untuk derma darah haritu, baru kelam kabut. Hahaha...

 Ini rupa fit-n-fold strider tu..

Nak bagi tempat tu kosong, kena kemas bilik stor dulu. Bilik stor tu dah rupa tongkang pecah pun ada sampai nak buka pintu pun tak boleh. Apa kes? Terus punggah semua barang bawak keluar. Dari baju-baju lama, sampailah ke buku lama. Semua sumbat dalam tu. Bila dah susun balik, baru la lapang sikit. Memang aku punggah semua dan susun balik. Waktu nilah jumpa benda-benda yang dicari-cari sekian lama. Rupanya dalam stor ye. Tengah syok punggah-punggah barang, nampak kelibat Cik Ti. Aku dah agak ada Cik Ti sebab kertas lapik para tu tercarik-carik dan ada sampah-sarap lebihan kelapa sawit.
Contoh sampah sarap yang dibuat oleh Cik Ti dan mungkin jugak Cik Pai

Dia la tu yang bawak. Tupai pun mungkin juga. Tapi suspek utama adalah tikus. Sapu dulu buang sampah-sampah tu baru susun balik barang. Dalam otak ni dok fikir, macam mana kalau tengah tarik-tarik kotak ni tiba-tiba tikus melompat keluar? Atau ada cicak melompat kat tangan? Geliiiiii... Penat rupanya mengemas ek? Nampak benor la aku tak pernah mengemas secara gigih. Dulu semua arwah mak yang buat. Aku cuma tolong sikit-sikit. Mari kita lihat apakah barang yang dicari-cari selama ini dan telah ditemui.
 Ini mangkuk tingkat yang dicari-cari oleh aku dan arwah mak waktu raya 2009. Rupanya dalam kotak lagi. Hadiah pencen mak ni.

 Ini acuan yang dibawa dari rumah Klang. Jenuh jugak cari dulu. Yang atas tu acuan apa ek?

Ini duduk dalam plastik sama dengan acuan diatas. Waktu nak buat Puteri Ayu haritu aku beli acuan baru. Lepas ni boleh buat lagi kalau rajin. Hehehe... Sebelah dia acuan agar-agar. Ni semua arwah mak yang beli.

Lepas tu, terjumpa jugak benda yang termasuk dalam senarai untuk dibeli aku. Seronok betul bila nampak benda tu. Nasib baik belum beli lagi. Kalau tak, mana nak letak banyak-banyak? Jumpa dua set lagi. 
Taraaaaaa... Stainless Sauce Pan idaman hati. Ada lagi satu set yang kaca punya. Boleh la guna lepas ni. Ini pun rasanya hadiah pencen arwah mak dulu.

Lepas tu jumpa jugak benda yang mungkin berguna di masa hadapan.
 Rasanya ini mangkuk basuh tangan kan? Tak silap, mak beli waktu pergi rombongan ke Kelantan sebelum pencen dulu.

Ha, ini memang dari zaman tok kaduk. Bahan buat seluar tidur aku waktu darjah berapa entah. Bila diukur, ada dalam 8 meter kot. Nak buat apa ni?

Ini baru kemas separuh jalan. Tak larat dah nak kemas semua. Mana yang tak sempat dikemas tu aku sumbat balik. Hujung minggu ni sambung. Hehehe... Malam tadi terasa lenguh tangan. Pagi ni waktu nak bangun sakit-sakit badan. Inilah akibatnya bila jarang mengemas. Nak buek camano? Eden ni kena tunggu ada angin, baru boleh buat.

No comments: