Engagement Fund ;)

Friday, 18 February 2011

Naik Harga

Dah lama nak tulis tentang ini. Tapi tak tertulis-tulis. Sejak dah berduit sendiri ni, baru la sedar diri sikit untuk berfikir dengan teliti sebelum membeli. Kena bijak menyimpan dan bijak berbelanja. Kalau tak bijak, macam mana nak hidup sampai awal bulan? Yelah, gaji aku masuk awal bulan, bukan akhir bulan macam kakitangan kerajaan lain. Masuknya pun tak tetap tarikh. Macam yang bulan lepas punya gaji, lambat sangat masuknya sebab cuti Tahun Baru Cina kot hari tu. Nasib baik la bulan lepas aku berjimat-cermat dan tak pergi merayap. Maka bertahan la hidup sampai dapat gaji baru. Takkan nak mintak kat Abah pulak kan? Dah bagi lepas tu mintak balik, tak bagus tu.

Korang dapat gaji, korang buat apa ek? Kalau aku, pergi bayar hutang-piutang dan selesaikan yang wajib dulu. Ia adalah:
1. Bagi pada Abah - RM xxx
2. Bil berukband Celcom - RM 68
3. Tambah Nilai Celcom - RM 30
4. Tambah Nilai Maxis - RM 30
5. PTPTN - RM xxx
6. Simpan untuk masa depan - RM xxx
Bila dah buat pembahagian, barulah tahu nak belanja banyak mana. Walaupun aku memang ada buat senarai belanjawan yang lebih terperinci tiap bulan, tapi tiba masanya cuma benda-benda diatas saja yang tetap pembahagiannya. Tak masuk duit belanja makan, duit barang dapur, duit minyak, duit untuk berongggeng *nak jugak*, dan lain-lain. Sayur pun sekarang dah mahal, ikan dan ayam juga. Daging toksah cerita la. Ini kalau rajin masak, boleh la merasa beronggeng dengan sesuka hati. Kalau malas?? Hehehe... Menyinggah aje kerjanya. Kalau sekali pergi pasar, paling-paling minima habis pun RM 10. Seminggu ada 6 kali pasar. Kalau keenam-enam hari tu terjah pasar je, dah berapa tu? Kiralah sendiri. Untungnya, aku duduk rumah sendiri dan tak perlu menyewa. Kurang belanja disitu.

Baru-baru ni, pergi beli barang di HPA. Kopi Radix dah naik harga ye tuan-tuan dan puan-puan. Ada juga barang-barang lain yang dah naik harga. Boleh tengok senarainya di sini. Walaupun harganya naik, tapi tetap jugak sokong barangan halal keluaran bumiputra. Sebenarnya nak bagi tahu harga Radix dah naik je, tapi punya la jauh aku mengarut. Kekeke.... 

No comments: