Engagement Fund ;)

Thursday, 17 March 2011

Masa Alah...

Lama sudah tidak ku menulis di sini. Sibuk kononnya. Yoooolah tu.... Sejak Program 5S dimulakan awal bulan ni, memang tak banyak masa nak diguna untuk suka-suki. Ahahaha, kantoi pulak aku bersuka-suki di pejabat... Bukan begitu, memandangkan bidang kerja ku hanya tertumpu pada proses pengajaran subjek yang satu itu, maka tidaklah aku terikat dengan bidang tugas yang lain secara khusus. Cuma bila bantuan diperlukan, barulah ada kerja lebih. Kadang-kadang, bila dah kelabu mata mengadap bahan-bahan untuk diajar atau menanda tugasan budak-budak ni, aku melencong ke sini kejap. Sekarang, 5S dah mula, kena peruntukkan masa selama 1 jam setiap Selasa, Khamis dan Jumaat untuk melaksanakan 3S terawal iaitu Sisih, Susun dan Sapu. Bukan Sepah, Selerak dan Sepak seperti yang diamalkan oleh aku sekarang. Hahaha... Habih, apa guna pergi seminar tentang 5S dua hari tu kalau kerja tak jalan kan? Nak tambah seronok, aku tergolong dalam kumpulan 1 dimana kami perlu merias zon 1 yang akan dinilai minggu depan. Maka bekerjasamalah kami menyisih apa yang patut. Menyusun apa yang berselarak dan menyapu mana yang perlu. Itu yang malas nak datang di sini mengarut macam dulu. Bila kat rumah dah malas nak buka laptop.

Hari ni ada kelas dengan budak-budak semester 2. Sekali, pagi-pagi dah diserang penyakit ABC. Allah, macam mana ni? Letih je rasa. Udah la lupa nak bawak kopi Radix pagi tadi, bertambah-tambah tak bermaya. Kalau orang lain kena minum Nescafe tiap pagi, aku kena minum Radix tiap pagi sebab Nescafe memberi kesan sampingan pada aku. Tapi, memang aku perasan, bila tak minum Radix pagi-pagi, rasa tak bertenaga je. Sekarang tak berani dah nak minum Radix malam-malam, takut tak boleh tidur macam haritu. Jadinya, masuk-masuk kelas je, aku cakap tak berapa nak sihat dan nak ajar sambil duduk. Ini kali pertama aku masuk kelas dan bercakap sambil duduk. Lumrah alam, bila cikgu dan anak murid sama tinggi akan menyebabkan murid-murid tak tumpu sepenuh perhatian. Mulalah pot...pet...pot...pet...cot...cet...cot...cet kat belakang. Nasib baik budak-budak yang telah dikenalpasti sebagai penyumbang kebisingan dan loyar buruk tak datang. Budak-budak ok, bukan budak. Nak kena berdiri jugak, baru senyap dan tumpu sepenuh perhatian. Mujurlah dah kurang sikit sakitnya. Dulu memang kami diajar bahawa bila berada dalam kelas, kami tak boleh langsung duduk walaupun budak-budak sedang membuat latihan. Cuma untuk kes-kes tertentu saja cikgu boleh duduk sewaktu dalam waktu mengajar.

Hari ni jugak Bos Besar bawa nasi kerabu, hasil air tangan isteri beliau. Teringat pulak nasi kerabu dekat pasar kampung sebelah dulu. Sedari, nak kirim budu sebotol. Awak balik kampung kan? Kot-kot terbuang tebiat nak buat nasi kerabu pulak ke. Hehehe... Tapi nasinya warna kuning, bukan biru macam selalu. Sedap... lauknya pulak lengkap semua kecuali tak ada solok lada. Ada paru goreng, daging bakar dan ayam bakar. Masyuk ah pagi-pagi pekena nasi kerabu. Tak berani makan banyak walaupun sedap sebab takut ngantuk. Hehehe... Alhamdulillah, kenyang sampai tengah hari. Esok ada Seminar CUDBAS. Kak Dahiyah ajak masuk sekali. Tolong jadi penterjemah katanya. Penceramah tu dari Jepun tak silap. Cuak jugak ni. Hehehe... Semoga semuanya berjalan lancar. Laporan tentang apa itu CUDBAS akan dimuatkan di sini sama ada esok, lusa atau tulat insyaAllah.

No comments: