Engagement Fund ;)

Thursday, 14 April 2011

Dari Kerana Mata

Salam ketemu. Hampir seminggu tidak menconteng apa-apa di sini. Nak kata sibuk, orang lain lagi banyak kerja. Adalah kerjanya cuma untuk menebeng di sini, memang tengah malas. Orang kata, mood dah ke laut. Kena pergi Pantai Kelanang dulu kutip mood baru boleh menaip hari-hari. Ok, mengarut sudah. Sebelum buat entri mengarut, mari kita muhasabah diri sikit. Baca tazkirah ringkas yang tak berapa nak ringkas ni.

Masih ingat lagi lagu yang dinyanyikan dalam filem Jimi Asmara? Meh nyanyi sikit...
Dari kerana mata
Yang mempunyai kuasa
Oh, aku tergoda,
Aku tergoda terkecewa....

ataupun mungkin lagu tu orang tak nyanyi dah. Orang sekarang nyanyi lagu ni pulak kan
Boleh pandang-pandang
Jangan pegang-pegang
Duduk renggang-renggang
Bertambah sayang



Apakah? Pandang pun tak boleh tahu. Kalau dah pandang, mesti nak pegang. Jadi, yang mana nak kena cegah patutnya? Sudah tentulah akarnya. Dalam Al-quran juga telah termaktub dalam Surah An-Nur ayat 31 yang berbunyi;

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ 

Maksudnya: "Katakanlah kepada wanita beriman: Hendaklah mereka menundukkan pandangannya"

Allah s.w.t tahu bahawa MATA merupakan anggota yang boleh menggugah kekuatan hati dan nafsu. Kerana itulah pencegahan terawal adalah tundukkan pandangan. Kemudian Allah juga berfirman dalam Surah Ghafir (Mu'min) ayat 19 yang berbunyi;

يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُوْرِ 

Maksudnya: "Dia mengetahui khianatnya (pandangan) mata dan apa yang disembunyikan oleh hati."

Maka jelaslah bahawa MATA ini berbahaya dan boleh membawa bencana. Kalau di Hamidiah dulu, tempat duduk kami memang ditetapkan lelaki di hadapan dan perempuan di belakang. Kenapa? Kerana pandangan mata inilah. Sekarang, aku juga mempraktikkan perihal yang sama. Pelajar lelaki di hadapan dan perempuan di belakang. Itu pun, susahnya mak aih nak suruh imam-imam muda tu penuhkan meja hadapan. Lelaki, kenapa nak menafikan hak anda berada dihadapan sedangkan dalam solat berjemaah juga, saf hadapan WAJIB diisi oleh jemaah lelaki? Fikir-fikirkan.

Artikel ini diolah daripada sini. Boleh tekan pada pautan untuk membaca artikel selanjutnya.

No comments: