Engagement Fund ;)

Thursday, 14 April 2011

Sayur Aku!!!


Waktu nak solat zohor tadi, entah macam mana tiba-tiba aku teringat pada seplastik sayur yang aku beli kat pasar petang semalam. Pap! Tepuk dahi. Lupa nak masukkan dalam peti! Habis la tauge dengan tauhu aku. Haish, camano boleh lupa ni? Selalunya memang aku terus 'kemas'. Semalam kesengalan melanda bila aku letak je kat dapur nun. Kalau Abang Farhan nampak, dia simpan la kot. Kalau Abang Paiz, nampak pun dia buat-buat tak nampak. Banyak la jugak aku beli semalam. Stok untuk seminggu. Tips membeli sayur Cik Farah;

1. Tak perlu rancang nak sayur apa. Sampai kat pasar, baru fikir nak masak sayur apa dan pilihlah mana yang berkenan. Hehehe..
2. Cari sayur yang kebarangkalian untuk dimakan atau diduduki ulat-ulat adalah rendah atau kosong. Kahkahkah...
3. Pilih sayur yang tidak mudah rosak. Sayur dedaun macam kangkung, bayam dan sawi cepat layu walaupun duduk dalam peti sejuk. Kalau nak beli jugak, tak boleh simpan lama. Setakat simpan 2 hari, masih segar lagi.

Rasanya itu je kot tips membeli sayur yang aku guna pakai. Hehehe... Nak ikut, ikutlah. Tak nak ikut, sudah. Oh, pada yang intai Dapur Cinta tu, minta maaf la ye. Sekarang ni tengah tak berapa nak rajin nak masak benda yang pelik-pelik. Sekadar masak untuk makan harian je. Nak buat kek dan bakar biskut pun malas tahap gaban. Kalau masih belajar dulu, bila cuti sem atau balik hujung minggu je, mesti akan bakar kek atau buat kuih. Sekarang? Haram... Agaknya hari-hari mengadap dapur kot. Dah tak rindu-rinduan nak masak benda luar biasa. Hahaha...Boleh pulak cenggitu ek? Lagipun sejak mak tak ada, aku malas nak masak benda luar biasa ni. Abah dengan Abang-abang aku yang 2 orang tu memilih sikit. Bubur kacang pun diorang tak makan. Kalau buat bubur, aku sorang yang telan. Baik tak payah kan. Tunggulah mood nak masak tu datang, baru aku sapu habuk Dapur Cinta. ;)

No comments: