Engagement Fund ;)

Thursday, 26 May 2011

Dah Hafal

Semalam petang tak payah masak. Yahooo! Hehehe... Rezeki orang keluar kelas lambat. Ada jamuan untuk penceramah dari AADK dan mesyuarat pengurusan. Tapi tak ramai yang datang makan, maka banyaklah berlebih. Daripada membazir, baik bungkus buat makan malam kan? Alhamdulillah. Jadi, pergi pasar untuk beli sayur sajalah. Tiap minggu pergi pasar, sampai dah hafal kedudukan penjual-penjual tu. Pasar hari Isnin, kalau masuk ikut tempat lapang tu, mula-mula jumpa Abang Ayam Goreng disebelah kiri diikuti dengan Abang Ayam Percik, Kakak Nasi Kerabu, Pakcik Pau Goreng, Makcik Masak Lodeh, dan seterusnya. Pasar hari Selasa, kalau ikut pintu depan, jumpa Makcik Kuih-Muih belah kanan, Abang Sayur belah kiri, Abang Ayam Percik, Pakcik Cendawan Goreng, Kakak Yong Tau Foo dan seterusnyalah. Pasar Rabu ada dua tempat. Bandar Banting satu, Kanchong Bengkok satu. Sekarang aku selalu ke Bandar Banting je sebab dekat dengan pejabat. Oh, sudah-sudahlah cerita tentang pasar malam. Ada yang muntah pulak karang. Kahkahkah...

Hari ni tak ada pasar malam. Jadi nak tak nak kena masak. Rancangan nak buat lempeng kelapa + sambal tumis ikan bilis menjadi. Nalladeke! Berangan nak melempeng dah lama dah. Kelapa parut pun dah berapa kali beli tapi tak terbuat-buat. Sengal namanya. Lempeng kelapa saya sedap!! Sendiri buat, sendiri puji. Hahaha... Sonang yo nak buek lempeng ni. Mari zaasss Lempeng Kelapa yang tak ada rupa tapi ada rasa ni....


Sebiji kelapa parut
2 1/2 cawan tepung gandum
2 ke 3 cawan air
Garam secukup rasa

Memandangkan kelapa parut ni kadang-kadang parutannya tak berapa nak halus, maka untuk melempang melempeng ni aku kisar kelapa parut dengan air. Dah sudah tu, baru aku campurkan dengan tepung, taruk garam secukup rasa atau dalam kes aku, sepasrah mungkin. Hehehe... Bancuh la adunan tadi. Bagi mengelakkan adunan berketul, kacau dengan whisker. Memang tak berketul weh. Kemudian, masak lempeng anda seperti biasa. Lempeng kelapa ni berbeza daripada lempeng biasa. Masa yang diambil untuk masak lebih lama berbanding lempeng biasa. Kalau tak sabar macam aku, melekat-lekat kuali kome karang. Tunggu tepi dia garing dan terkopek daripada kuali, baru balikkan ye.

Buang tebiat sungguh makan lempeng malam-malam.

2 comments:

duKa si LarA said...

wow! pasar mana aje yg diterjah.. nyong okor reti pasar nang kanchong wae... ari rebu..

nenek aku xguna whisker buat lempeng, tp xberketul.. tp aku guna ape pun, pasti tetap berketull. perlu ke aku blender je semua bahan selepas dicampur?

seng orak reti masak,
faten.. hee.. peace!

farae al-farafisya said...

finally, you stop by and say something at my blog...hehe

ngomong wae, dino-dino eneng pasar la..okor dino kemis wae orak eneng pasar...

ini namanya membuat lempeng menggunakan kaedah Amerika...mak aku dulu buat lempeng pun kacau guna senduk aje...kalau nak blender pun boleh gak, lagi sonang kerja...heee..