Engagement Fund ;)

Wednesday, 4 May 2011

Kahwin Waktu Belajar?

Petang tadi aku meronda bengkel untuk dapatkan pengesahan buku rekod mengajar daripada Ketua Bahagian. InsyaAllah minggu depan audit ISO nak datang, itu yang kena lengkapkan semuanya. Dah lama dapat memo, tapi baru nak buat. Sengal namanya. Hehehe... Balik daripada meronda, Bos aku cakap; "Farah, ada orang tu dapat bunga..." Wallaweh, siapakah gerangan? Aku ni lam.mim.ba.ta pa.ya.kap.pa(lambat pikap) bab-bab memahami bahasa tak terucap. Lepas ugh? hah? ugh? hah?, rupanya Kak *** yang dapat bunga dari encik suami. Sejambak weh, bukan sekuntum. Nak bunga? Kahwin la. Nanti encik suami hantar ke pejabat. Hahaha... Sungguh manis...
Ros merah ehsan Pakcik Google

Tiba-tiba teringat satu soalan dari seorang adik praktikal tak lama dulu kepada seorang staf; "Akak pergi kerja macam mana?" Lalu staf tadi menjawab; "Suami akak hantar." Spontan adik ni cakap; "Bestnya ada orang hantar tiap hari." Maka akak tu pun berkata; "Kahwin la kalau nak pergi berhantar, balik berjemput oleh encik suami." Lebih kurang begitulah inti pati perbualannya dan siang tadi, seorang adik yang dikenali di alam maya telah bertanya pendapat tentang berkahwin waktu belajar. Erkk??? Akak kau ni dah habis belajar pun, tapi belum lagi kahwin. Nak cakap lebih-lebih pun, belum ada pengalaman. Kawan-kawan pun, tak ada yang kahwin waktu belajar dulu. Tapi mintak pendapat, tak salah kot kalau kongsi pendapat. Teringat terus waktu di universiti, ada satu forum anjuran MPP bertajuk Cinta dan Perkahwinan di Alam Kampus. Kata salah seorang panel; "Cinta umpama kurap, makin digaru makin sedap". Betul ke? Dilema si adik ni adalah perlukah mereka  bernikah walaupun tidak belajar di tempat sama. Seorang di padang pasir, seorang di tempat bersalji. Jauh jaraknya, cinta antara benua. Walaupun jauh, dugaannya tetap ada. Bak kata orang melayu, hati terkenang mulut menyebut.

Walaupun tidak ternampak di depan mata, hati tetap terkenang. Ingatan sekali-sekala melayang pada si dia nun jauh di sana. Secara tak langsung sudah terkumpul dosa hati. Kalau diikutkan, empunya diri mungkin sudah bersedia. Tapi keluarga bagaimana? Bila rasa ragu-ragu, buat istikharah dulu. Yang pertama kali mungkin tiada apa-apa petunjuk. Buatlah berkali-kali hingga ditunjukkan jalan dan hati rasa yakin. Kadang-kadang petunjuk ni bukan dalam bentuk mimpi. Mungkin Allah akan datangkan dalam bentuk lain. Kemudian fikirkan semula sama ada keputusan ini yang terbaik atau tidak. Jodoh bukan perkara main-main.

Jodoh ini terbahagi kepada 3 jenis.
1. Jodoh dari Allah. Iaitu pandangan pertama yang jatuh terus ke hati. Daripada pandangan tadi, terus terdetik bahawa inilah wanita yang akan aku kahwini. Firman Allah dalam Surah Ar-Ruum ayat 21 yang bermaksud "Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir."
Tetapkan niat dan kawal diri daripada memikirkan perkara yang tidak-tidak, dan mempersiapkan diri untuk perkahwinan.
2. Jodoh dari syaitan. Ini bahaya kerana menyalah gunakan anugerah yang diberi. Itu yang keluar frasa "Boleh pandang-pandang, jangan pegang-pegang." Bila seorang lelaki sudah berpuas hati dengan jodohnya pada pandangan pertama, maka haram baginya melihat wanita itu berkali-kali.
3. Jodoh dari jin. Ini juga bahaya kerana kita menggunakan cara salah untuk mendapatkan jodoh. I suka you, tapi you tak berkenan pada I pulak. Maka berjumpalah si lelaki dengan tok bomoh supaya jodoh tadi tunduk padanya. Macam drama Mantera Anjasmoro la. Suria menggunakan khidmat jin untuk buat Zahid jatuh cinta pada dia.

Kemudian, persiapkan diri. Sebaik saja berkahwin, tanggungjawab akan berganda. Bagi yang lelaki, automatik menjadi pemegang amanah terbesar si isteri. Tanggungjawab yang sebelum ini dilaksanakan ayah sudah berpindah pada suami. Bagi yang perempuan, perlu benar-benar bersedia untuk menjadi pemegang amanah sebagai isteri. Suami bertanggungjawab mendidik dan membimbing isteri, dan isteri bersedia menerima didikan dan bimbingan si suami. Mungkin awak rasa dah bersedia tapi bimbang keluarga tak beri keizinan. Kalau awak dah benar-benar bersedia, buktikan pada keluarga yang awak mampu nak jadi ketua keluarga. Kalau sebelum ni asyik nak membantah je apa orang cakap, belajarlah untuk mendengar dan memikirkan apa yang orang cakap. Jangan terburu-buru membuat kesimpulan. Komunikasi ini adalah perkara terpenting dalam kehidupan. Kalau sebelum ni semua benda nak kena mak ayah bagi tahu, sekarang belajarlah untuk ambik tahu sendiri. Biarlah berjauhan selepas nikah pun kerana semua benda yang dibuat selepas itu adalah halal. Nak teringat kat isteri pun, tak ada masalah. Nak bercakap mendayu-dayu, boleh. Nak menatap wajah melalui siaran kamera web pun, tak ada orang nak larang.

Orang kata wanita ni paling kuat dan tabah bila berkaitan dengan perasaan. Tapi kekuatan itulah sebenarnya kelemahan. Dengan perkahwinan, awak bimbing dia supaya tak merendahkan martabat dan maruahnya. Cabaran memang sentiasa ada bukan pada pasangan yang masih belajar aje tapi pasangan yang biasa pun tetap akan ada cabaran. Mungkinlah berbeza cabarannya dan kemampuan untuk menghadapi cabaran tu juga berbeza. Kadang-kadang kita pun fikir, bersedia ke aku ni? Boleh ke aku ni? Dah betul-betul kuat ke aku ni? InsyaAllah bila dah buat persediaan, kita boleh hadapinya sebaik saja kita berada dalam situasi tu nanti. Contohnya macam akak, dulu waktu praktikal ajar budak-budak kecil. Sekarang bila dah kerja, mengajar budak-budak remaja. Mula-mula memang takut dan tak tahu macam mana nak hadapi. Tapi lama kelamaan akak dah tahu macam mana berhadapan dengan mereka. Dua-dua situasi, ada cabarannya.




Ikhlas dan cintailah pasangan awak kerana Allah. Selalunya orang yang merantau ni lebih cepat matang dan kuat berbanding dengan orang yang senang hati 'berkuntau' di tempat sendiri. Itu salah satu kelebihannya. Dua-dua kena kuat dan sabar. Jadi, fikir-fikirkanlah ye. Apa yang tertulis ni adalah sedikit ilmu yang diperoleh daripada taman syurga di dunia. Pengalaman, memang tak adalah kan. Ilmu yang sikit ini jualah yang akak kongsikan.

No comments: