Engagement Fund ;)

Tuesday, 7 June 2011

Ambil Berkat

Hujung minggu sudah, adalah hujung minggu yang agak terisi kerana berjaya memenuhi undangan maya perkahwinan salah seorang senior di Hamidiah dulu. Eh, kalau dapat undangan, kena penuhi kan? Kecuali ada keuzuran. Minggu lepas tak dapat datang kenduri Shaz sebab ada Kursus 1 Malaysia tu. Bila ada orang tanya, Aten pergi bantai kata aku ada gotong-royong. Hahaha... Terima kasih kepada Cik Aten kerana sudi kondangan bersama saya. Kami bertolak pun dah lewat sebab aku masak dulu sebelum pergi. Pung..pang...pung...pang...tak perasan dah pukul 11 lebih. Solat zuhur dijalanan dan tiba di MAEPS hampir 3 petang. Erk, ye ke Ten? Ke awal lagi ek? Ringkas tapi meriah majlisnya. Para penanggah dan penyambut tetamu adalah sangat ramah dan prihatin. Cuma sebab kami tiba lewat, maka makanan sudah tidak meriah. Sambil makan, sambil mengingat balik senior-senior yang sama Batch dengan Kak Shyda ni. Lama juga kami makan sebelum minta izin untuk pulang. Satu kelainan pada majlis ini adalah, pengantin setia duduk di singgahsana menanti sapaan tetamu. Selalunya lepas aje makan beradab pengantin akan berjalan-jalan jumpa dengan tetamu. Biasanyalah.... Macam ni pun bagus juga sebab kalau ada tetamu yang nak bergambar dengan pengantin, senang. Tak payah nak berkejar cari pengantin di lautan tetamu. Aku ni alang-alang dah sampai, maka haruslah nak ambik gambar dengan pengantin. Ambik berkat orang kata. Hehehe... Jenuhlah aku mengajak Aten naik pentas nak bergambar walaupun sebenarnya aku pun malu jugak. Tapi, tak boleh, kena jugak naik dan bergambar. Punya la aku tarik Aten ni. Hahahaha... Mintak maaf Ten. Terima kasih juga kerana sudi naik ke pentas.

Dah ambik gambar dan salam-salam, jumpa kejap akak-akak dorm dulu. Lepas tu terus balik. Waktu nak keluar dari dewan, ada penanggah yang menunggu di pintu keluar bersiap sedia mengagihkan buah tangan kepada tetamu yang datang. Ini yang aku kata ramah dan prihatin sebab mereka memastikan para tetamu tak balik dengan tangan kosong.

Lepas tu, kami merayap ke Alamanda. Perut rasa macam tak kenyang lagi ditambah dengan mulut dua manusia ni terasa-rasa nak makan kek Secret Recipe. Terus menghala ke Putrajaya dengan bantuan penjajah kawasan jajahan tersebut, tak lain tak bukan Aten le. Meks tak khatam lagi jalan di Putrajaya ni. Niat di hati, nak beli Corelle pinggan mangkuk baru. Aku kata kat Aten, dah bosan makan guna pinggan bulat. Sekali Aten balas balik; "Ko jangan nanti cakap kat aku ko dah bosan pulak makan guna pinggan 4 segi ni Sazoh." Kahkahkah... Lama juga pusing-pusing dekat situ. Tidak la tergamak nak angkut Corelle sebab harganya mak aih! RM 500++ satu set. Ada berani? Akhirnya tak jadi pun beli. Terus jalan dan jalan dan jalan sampai jumpa kawasan kasut. Habis la, aku dah nampak kasut. Tambah parah lagi bila ada diskaun hingga 50% untuk jenama yang boleh dikatakan mahal. Apa lagi, pilih la weh. Dapat sepasang warna hitam. Selama ni asyik beli kasut warna coklat je. Bila ada majlis rasmi, dah tak ada kasut hitam.

Lepas melabur di Parkson, terus cari Secret Recipe. Habislah, aku dah pandai makan Secret Recipe. Sebelum ni cuma pandai makan kek dia aje. Sekarang semua makanan dia aku dah pandai makan. Niat asal nak makan kek, sekali terpilih menu lain pulaknya. Chicken Cordon Bleu and Iced Chocolate with Whipped Cream for me and Chicken Steak Burger and Iced Lemon Tea for Aten. Keknya mana??? Hoi, ko dah la makan ayam tu macam kena paksa, ada hati nak makan kek lagi? Hahaha.... Tamak punya pasal, pesan ayam berinti keju tu. Lepas tu muak dan macam nak muntah.
Dekat Secret Recipe Banting, dia tak bagi keropok ni sebab dia tau keropok ni bersepah jual kat Banting. Pergi ke Kerepek House, boleh dapat RM 3 sepeket besar. Apa orang panggil ek? complimentary snack ke? Sebab semua meja dapat keropok kacang dal ni. Ye, nama dia adalah keropok kacang dal ye.
 Aten's plate
Mine

Sebab dia mahal, aku habiskan jugak. Bila aku tanya Aten sama ada nak kek atau tak berulang kali, dia cakap; "Dah la Zoh, kat Banting kan ada Secret Recipe." Baekk... Hehehe... Lepas tu terus singgah solat asar dan callo balik rumah. "Tiap kali keluar dengan Sazoh je, sembahyang fardhu aku semua atas jalan." Kehkehkeh... Terima kasih lagi sekali Ten. Projek seterusnya adalah walimatulurus Milah 19 Jun ni. Na, ko nak join kitorang tak?

4 comments:

duKa si LarA said...

salam... muahahhaaa... syhhhhhh.. na belum balik lg.. heeee... tggu giliran aku belanja ea.... heeee... xsabar rasenye....

farae al-farafisya said...

salam....asal ko gelak nih?
na balik bile ek?
sbb ko suruh tunggu, aku akan tunggu dengan sabar...hahaha...

duKa si LarA said...

aku kan mmg suka gelak... zoh, ak start kje kt giant isnin minggu depan.. doakan aku.. nebes2.. nanti ko pulak merasa duit aku.. tggguuu..
na da sampai malam semalam..

farae al-farafisya said...

paham2...hehehe...saje je sergah ko..
tahniah dan selamat menghadapi pekerjaan baru...semoga dipermudahkan segala urusan...