Engagement Fund ;)

Sunday, 12 June 2011

Berjaya Merajinkan Diri

Hari ni dah hari Ahad, tapi baru nak letak kejadian yang berlaku hari Khamis sudah. Biasalah, sibuk buat-buat sibuk memanjang. Jadi, hari Khamis lalu aku berjaya merajinkan diri memasak Spiral Pasta yang berbaki di dapur sana. Bahannya, memang aku campak-campak ikut apa yang ada dalam peti sejuk. Ingatkan nak masak pasta dan lauk sikit untuk Abah makan nasi. Pasta ni Abah tak berkenan sangat. Tengah-tengah duduk dapur, dengar bunyi motor dan tak lama tu; "Assalamualaikum.....". Kelam kabut aku lari cari tudung. Nasib baik pakai baju lengan panjang. Oh, rupanya Paman Apit. Menjemput ke majlis bacaan yasin di rumah Bik Tar dan memberi berkat. Dengan demikian, masuklah semula peria dan tempe yang baru keluar dari peti sejuk, ke dalam peti sejuk. Kalau aku masak jugak, siapa pulak nak makan kan? Dapat Jangan Gori atau dalam bahasa Melayunya, Gulai Lemak Nangka Muda dan Rendang Daging. Wallahh...! Tambahan selera, aku buat Gereh Tengeng Kukus. Sebab ada lauk sedap dan pasta yang banyak, maka banyaklah lebih pasta yang dimasak itu dan aku pun bawaklah satu Tupperware ke pejabat keesokan harinya. Mereka kata, sedap. Aku rasa pun, okeylah sebab kali ni cukup garam, tak macam spaghetti yang aku masak tempoh hari. Hehehe...

Nak resepi, tengoklah kat bawah ni. Ini main agak-agak je tau. Kalau tak jadi, jangan marah hah....

Pasta Goreng

Bahan-bahan;
400gm pasta (spiral/makaroni/penne/vegeroni/elbow)
Satu cawan sos pasta - aku buat guna 3 biji tomato + sebiji capsicum + selabu bawang besar + 3 ulas bawang putih + italian herbs + lada hitam + minyak zaitun. Belah semua benda, tabur herba dan lada hitam, renjis minyak zaitun dan panggang dalam 10 minit. Kemudian kisar.
2 labu bawang besar - potong dadu
3 sudu besar cili giling
1 paket daging kisar Ramly (ayam atau lembu)
Semangkuk bebola ayam (atau bebola daging)
2 batang seleri (boleh tukar kepada sayur campur atau hirisan lobak merah)
100gm keju mozarella
2 sudu sos tomato
1 camca serbuk oregano
1 camca lada hitam
garam secukup rasa
minyak zaitun untuk menumis

Cara memasak;
1. Rebus pasta hingga lembut kemudian ditoskan airnya.
2. Tumis bawang hingga layu. Masukkan cili giling dan tumis hingga cili masak. Boleh tambahkan sedikit air pada tumisan cili kalau terlalu kering.
3. Sebaik saja cili masak, masukkan daging kisar dan gaul rata hingga keluar air. Masak sehingga air dari ayam tadi kering.
4. Masukkan sos pasta dan sos tomato. Bila dah mendidih, masukkan bebola daging dan biar seketika. Sesudah itu, masukkanlah sayur tadi. Gaul dan gaul. Kemudian perasakan masukkan garam dan lada hitam.
5. Akhirnya, masukkan pasta dan gaul sebati barulah masukkan oregano dan keju mozarella. Bila semuanya dah mesra dan keju dah agak cair, bolehlah tutup api dan hidangkan.

Rasanya cukup semua bahannya. Kalau ada tertinggal apa-apa, kome tambah sendirilah ye. Hehehe... Kat bawah ni pulak, Gereh Tengeng Kukus. Orang Melayu panggil ikan masin apa ek? Lupa pulak. Orang Jawa kata ini gereh tengeng dan gereh ini je yang sedap untuk dikukus. Mungkin kerana ia tak terlalu hanyir kot.
Senang je nak buatnya. Buang kepala ikan masin dan basuh bersih. Letakkan dalam pinggan atau mangkuk yang sesuai untuk dikukus. Hiriskan bawang merah dan putih beserta cili mengikut kuantiti yang disukai. Taburkan atas ikan masin. Kukus dalam 5 minit. Kalau nak masak nasi, agak-agak nasik dah nak kering, masukkan je dalam periuk nasi dan tunggu nasi masak. Mudah dan menyihatkan sebab tak perlu menggoreng. Tapi kalau dah nama makan nasi berlaukkan ikan masin, aku jamin korang akan makan nasi bertambah. Jadi, fikirlah sendiri.

No comments: