Engagement Fund ;)

Monday, 13 June 2011

Pakcik Mata Sepet

Minggu terakhir sebelum periksa, aku masuk juga kelas untuk buat ulangkaji terakhir dan bagi tips sikit pada budak-budak. Tips la sangat. Hahaha... Soalan periksa adalah dari HQ maka tak dapek den nak nolong bagi klu. Cuma boleh bagi tips berdasarkan soalan-soalan peperiksaan yang lepas jelah. Kaji-kaji sikit, kasi teliti dan dapatlah kesimpulan. Dalam pada berbincang tu, ada satu petikan yang membincangkan tentang perkahwinan tetapi tidak diberitahu secara terus bahawa petikan itu mengenai perkahwinan. Mereka perlu membuat inferens berdasarkan klu yang disebut. Adalah satu perkataan ni; aisle. Aisle ni kan laluan untuk sampai ke tempat lafaz ikrar perkahwinan dibacakan. Dorang tak dapat nak bayang jugak rupa aisle ni macam mana walaupun aku dah terangkan. Akhirnya, aku bagi contoh satu filem Inggeris yang ada tunjuk aisle ni. Alah, filem-filem yang ada babak perkahwinan, mestilah ada benda alah aisle ni. Filem-filem yang aku sebut, semua diorang tak pernah dengar. Aku dah mati akal dah. Tetiba aku teringat satu cerita Korea. Terus aku tanya; "Did you watch Boys Over Flower? During wedding of the hero with one of the female character?" Barulah satu kelas; "Oooohhhhhh..." Cait, kena bagi contoh drama Korea jugak baru diorang tahu.

Agaknya kalau aku bagi contoh cerita Hindustan, semua pakat nganga kot sebab populariti Hindustan tak sehebat Korea. Aku pun minat jugak Korea ni, tapi tak adalah fanatik sangat. Cuma bila sekali dah tersampuk, memang payah nak baik. Bahaya juga tu. Bila tersampuk Korea ni, sampai dapur tak berasap dan sanggup tak tidur kau. Ada jugaklah pelakon yang aku suka tengok bila dia berlakon dan cuba untuk menonton semua drama lakonan dia. Masaalahnya, kebanyakan drama yang dia berlakon, mesti pengakhirannya anti klimaks. Stress betul. Tak dia mati, heroinnya pulak yang mati. Haish... Lagi satu, kebanyakan drama dia adalah menyedihkan tapi mempunyai lagu tema yang sedap dan mendayu-dayu. Siapakah gerangan Pakcik Mata Sepet yang dimaksudkan? Taddaaa....

Ini drama Stairway to Heaven. Jalan cerita dia memang menyakitkan hati dan pengakhirannya menimbulkan kemarahan. Dah susah payah nak jumpa balik heroin ni, siap kahwin bagai, tiba-tiba heroin mati pulak. Arggghh... Nak ulang tengok pun tak gamak sebab buat orang sakit hati.

Ini pulak Into The Sun. Payah ya amat nak cari CD drama ni. Nasib baiklah ada seorang hamba Allah tu berjaya carikan untuk aku. Cerita yang ini okey sebab dia kelakar dan nampak segak berpakaian seragam. Hehehe... Bahagian sedih dan menyakitkan hati tetaplah ada tapi pengakhirannya menggembirakan sebab beliau berjaya berkahwin dengan heroin.

Ini Sad Love Story yang pernah ditayangkan di TV2 dulu. Cerita memang hampeh dan sakit hati jugak macam Stairway to Heaven. Gila banyak rintangan dia tempuh daripada heroin tu buta sampailah terpisah sampailah jumpa balik heroin tu dalam keadaan celik. Bila dah jumpa, halangan tetaplah tak berkurang sebab heroin tu ingat dia dah mati dan tengah cuba bercinta dengan kawan baik dia sendiri. Apakah? Bonus tekanan adalah bila dia akhirnya mati. Argghhh.... Sebab dia yang berlakon dan lagu-lagu temanya sedap, aku tetaplah menerima dengan hati terbuka. Kahkahkah...

Seterusnya, Bad Love atau Cruel Love. Ini pun sengal jugak. Mula-mula kerek, lama-lama suka. Elok-elok berbaik, dapat tahu kekasih lama si heroin ni adalah abang ipar Pakcik Mata Sepet ni. Gaduh kejap. Lepas tu berbaik. Lepas tu tak puas hati. Berpisah pulak. Nasib baik tak ada yang mati di pengakhiran cerita.

Sebelum beralih ke drama terbaru beliau, ini adalah Cinderella Man. Kembar yang terpisah sejak lahir dan bertemu secara tak sengaja dalam satu pergaduhan. Macam biasa, bila ada aura-aura cinderella ni, mestilah sorang kaya, sorang biasa-biasa. Kelakar jugak jalan ceritanya. Cuma akhirnya, kembar yang kaya ni mati sebab jantungnya tak dapat nak diselamatkan. Nasib baik sorang je mati. Kalau dua-dua mati, mau geram jugak.

Ini drama terbaru pakcik mata sepet bernama Kwon Sang Woo ni yang bertajuk Daemul. Hak ni, aku tak tengok lagi jadi tak bolehlah nak ulas apa-apa ye. Tunggu DVD sampai dan habis tengok, barulah boleh bagi tau.

Walaupun pelakon-pelakon baru muncul dengan banyaknya dalam industri perfileman Korea, aku tetap jugak sokong pelakon lama ni. Hehehe.... Gambar-gambar di atas diperoleh dari sini, sini, sini dan sini. Maklumat lanjut, boleh jengah ke laman web yang tersebut ye. Akhir kata, Korea, Korea jugak. Solat jangan abai. Tak masak, tak tidur tak apa. Tapi tak solat, TAK BOLEH! Ini ulasan peribadi aku, kamu orang janganlah emosi ye. Hehehe...

No comments: