Engagement Fund ;)

Thursday, 9 June 2011

Puasa

Ha, tengok tajuk tu. Dah habis ganti puasa? Hari ni aku mula puasa balik lepas lama sangat tinggal ibadah yang satu ni. Ganti puasa sebetulnya sebab aku dah lupa sama ada aku dah habis ganti atau belum. Kemana menghilang catatan sudah diganti tu, tak dapat nak dipastikan. Jalan selamat, ganti jelah. Bila dah lama tak puasa, dugaan dia besar betul. Perut pun rasa perit semacam je lepas tu tak boleh bau makanan sikit, mulalah saliva merembes dengan banyaknya. Macam budak kecik baru nak belajar puasa je gamaknya. Hahaha... Lepas tu teringin nak masak macam-macam untuk berbuka karang. Oh, bila oven nak baik ni? Nak membakar lasagna.  Nak buat kek coklat. Nak buat kuih bakar. Nak buat......... Errr, kalau rajin la. Hehehe...

Setiap kali puasa ni, mesti akan teringat kenangan berpuasa sunat Isnin dan Khamis waktu sekolah dulu. Nostalgia betul. Petang-petang sementara tunggu DM bukak, baca surat khabar dulu. Bila DM dah bukak, ambik makanan siap-siap dan tutup dengan pinggan sebab nanti lalat hinggap. Lepas tu barulah nak pergi mandi ke basuh baju ke. Kadang-kadang kalau ada duit lebih, pergi kantin Pak Wan beli air atau roti. Selalu memang panjang barisan nak beli air ni. Tapi sebab dah sampai, beratur jelah dengan sabar. Kalau hari Isnin, lepas buka cepat-cepat solat maghrib dan terus ke masjid. Kalau hari Khamis, cuma solat di musolla dan terus ikut baca yasin berjemaah. Kenangan....

Hajat hati, memang nak masak macam-macam. Kang tetiba angin malas aku datang waktu balik kang, aku singgah je mana-mana kedai makan tapau makanan. Kahkahkah... memang patut oven aku merajuk.

2 comments:

duKa si LarA said...

dahsyat lah kotak memori nko... respect la...

farae al-farafisya said...

benda-benda macam ni, insyaAllah boleh ingat...
kalau bagi fakta, hampeh...hahaha..
nanti aku imbau kembali cerita kita di Aspuri KL dulu ye...