Engagement Fund ;)

Friday, 24 June 2011

Teka-teki Nuh Ha Mim

Ketika ini, aku sedang membaca buku ini yang dibeli di Pesta Buku Antarabangsa lepas.
Gambar ehsan dari sini


Beli dah lama, tapi baca tak habis-habis. Mana nak habis, baca sikit, pergi ambik buku lain pulak. Baca buku ni sikit, buku tu sikit, tak habis la bacaan. Tambah pulak sekarang CD Korea baru dah sampai. Terus terhad masa membaca. Hehehe... Ini pun baru saja berjaya menghabiskan novel Bukan Yang Pertama karya Salina Ibrahim. Tebal sungguh novel tu sampai lenguh tangan memegang dan Pengarah tegur; "Tebalnya. Kalau baca Quran kan lagi baik". Selepat kena. Bos, Quran baca jugak, novel pun saya baca jugak.

Dalam 3 Kali Seminggu ni ada 15 cerita pendek yang menguji minda dan menambah pengetahuan. Kalau nak harapkan aku baca buku khusus tentang sesuatu bidang, memang lagi lambatlah nak mengeja membaca. Sedikit perkongsian daripada salah satu cerpen dalam buku ini; Cinta Medeni.

Teka-teki yang diberikan oleh Zanjabila sewaktu Medeni melamarnya. Teka-teki yang dilampirkan oleh Nuh Ha Mim dalam kitabnya.

1
Zanjabila: Apakah kubur yang berjalan bersama penghuninya?
Medeni: Kubur tersebut ialah ikan yang menelan Nabi Yunus sehingga baginda dibawa mengelilingi tujuh lautan

2
Zanjabila: Apakah makhluk yang dpat mengingatkan bangsanya, tetapi bukan dalam kalangan jin dan manusia?
Medeni: Semut dalam kisah Nabi Sulaiman. Semut tersebut bersuara: 'Wahai para semut! Masuklah ke dalam sarang anda semua agar tidak dipijak oleh tentera Nabi Sulaiman dalam keadaan mereka tidak sedar.'

3
Zanjabila: Apakah lima makhluk yang berjalan di muka bumi ini, tetapi tidak satu pun lahir dari kandungan ibunya.
Medeni: Lima makhluk tersebut ialah; Nabi Adam, isterinya Siti Hawa, unta Nabi Saleh, kambing Nabi Ibrahim yang digantikan oleh Allah tatkala keazamannya untuk mengorbankan Nabi Ismail dan ular yang menjelma dari tongkat Nabi Musa. Semuanya lahir bukan dari kandungan ibunya.

Mula-mula baca cerpen ni, aku tertanya-tanya; memang ada ke manusia bernama Nuh Ha Mim ini. Pelik kan namanya? Bila aku Google, muncullah nama 'Nuh Ha Mim Keller'. Beliau merupakan seorang rakyat Amerika yang asalnya seorang Kristian dan memeluk Islam pada tahun 1977. Nak tahu maklumat lanjut tentang Sheikh Nuh Ha Mim ni, bolehlah Google ye. Dan, untuk tahu kisah selanjutnya mengenai cerpen Cinta Medeni dan cerpen lain dalam 3 Kali Seminggu, boleh dapatkan buku ini dipasaran ye. Terbitan Ameen Serve Holdings.

No comments: