Engagement Fund ;)

Thursday, 7 July 2011

Menu Malas

Ahad dua minggu sudah, aku tulis di dinding Facebook 2 menu malas yang di masak iaitu ikan jenahak bakar dan terung tumis taucu. Beberapa orang kawan memberi respon; "Ini ke menu malas? Kalau telur goreng dengan kicap tu baru malas namanya." Hahaha.... Jadi, apakah sebenarnya maksud menu malas ini?

Bagi anda yang bujang dan tinggal sendirian atau bersama kawan-kawan, mungkin telur goreng + kicap atau sardin yang dimakan bersama nasi adalah menu malas. Tidak dinafikan, itu juga adalah kategori menu malas. Tapi edisi bujanglah. Kalau aku ni, tak gamaklah pulak nak goreng telur semata-mata untuk santapan. Cuma kalau dah malas tahap gaban, memang terus tak ada menu. Pandai-pandai nak makan apa. Hahaha...

Maksud menu malas pada aku adalah makanan yang mudah dan cepat disediakan atau boleh dimasak sambil menonton drama Korea. Senang cerita, tak perlu nak berdiri di depan sinki sambil menyiang sotong atau mengopek kulit udang. Tak perlu aku berdiri kerana nak siang kangkung atau sawi. Tak perlu semua tu. Kenapa ikan bakar dan terung tumis taucu termasuk dalam kategori malas?
1. Terung adalah jenis sayur yang tak payah nak kena siang. Cuma basuh dan potong mengikut citarasa. Goreng sampai keperangan. Kemudian goreng ikan bilis sampai garing dan angkat. Dalam kuali sama, tumis bawang dan cili padi sampai layu. Masukkan ikan bilis dan taucu. Letak sikit air supaya tak hangus. Kemudian masukkan terung. Kacau seketika dan sedia dihidangkan. Senang kan? Ikan bilis tu biasanya beli yang siap kopek. Bawang dengan cili, tetap kena hiris kalau nak menumis. Jadi, ini tak ada masalah.

2. Ikan bakar yang selalu aku buat adalah mengikut cara Abah. Sangat mudah. Mula-mula bersihkan ikan. Perap dengan rempah-ratus yang ada kat dapur. Biasanya aku letak serbuk kunyit, serbuk kari, paprika dan garam secukupnya. Sebelum balut, aku letak daun kunyit, bawang dan cili api. Letak cenggitu je. Daun kunyit memang sentiasa ada. Cuma kalau musim, habis togel kena makan dengan belalang. Kekadang elok tumbuh sehelai je daun, cepat-cepat aku ambik takut kena makan dengan belalang lagi. Dengan belalang pun nak berebut. Hahahahaha... Kalau ada stok, aku perahkan sikit limau nipis atau limau kasturi bagi hilang hanyir sikit. Kemudian, balut dalam aluminium foil. Kalau rajin, aku balut dulu dengan daun pisang baru balut dengan aluminium foil. Ok, lepas dah siap balut, tenggek je atas dapur dan bakar dengan api yang super kecil. Jangan lupa untuk buat lubang bagi membolehkan wap dia keluar. Kalau tak, berkecah dapur sebab air dari ikan tu meleleh. Sementara tunggu, mari layan drama Korea satu episod. Senang kan? Itulah antara menu malas aku.

Bagi memeriahkan entri ini, aku letaklah satu menu rajin ye untuk anda cuba. Tapi nak bagi tau awal-awal bahan-bahan yang digunakan adalah sekadar anggaran je sebab untuk lauk-pauk biasa macam ni, aku selalu campak je, tak tengok resepi pun. Hehehe...

Ayam Lemak Kuning


Bahan-bahan:
Ayam 1/2 ekor

Serai
Kentang ikut suka (dibelah 4)
Santan M&S 500ml
Sedikit air
Garam dan gula secukup rasa


Bahan kisar:
Bawang merah 5 ulas
Bawang putih 5 ulas
Cili api sesuka hati
Halia
Kunyit hidup (kalau tak ada, serbuk pun boleh)


Cara memasak:
1. Tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan serai yang telah diketuk.
2. Masukkan kentang dan ayam. Gaul hingga sebati dan biarkan hingga ayam separuh masak.
3. Bila ayam nampak macam dah empuk, masukkan santan. Kacau dan kacau. Kalau pekat sangat, masukkan air mengikut kepekatan yang disukai. Perasakan dengan garam dan gula.
4. Biar hingga mendidih dan pastikan ayam dah masak. Tutup api dan hidangkan. Peringatan; jangan sampai dia pecah santan ye, nanti tak sedap.

Aku rasa itu je bahannya. Kalau ada yang tertinggal, kome tambahkan la ye. Ini cara aku masaklah. Campak macam tu. Cara orang lain masak, mungkin berbeza kot. Ayam ni dah lama dah buatnya. Buat pun sebab teringat-ingat pada ayam lemak kuning yang arwah mak pernah masak. Macam terasa-rasa je ayam yang arwah mak masak tu. Tu yang aku rajinkan diri juga masak ayam ni. Ini aku guna ayam HPA. Senang nak bersihkan dan paling penting tak berbau sangat macam ayam biasa.

Sekarang ni terasa macam nak makan nasi beriani pulak. Ni sebab Faien dengan Rahmahlah ni sebut-sebut dalam FB tempoh hari. Banyak lagi benda yang aku teringin nak masak macam roti john, cara berlauk, kek epal, karipap, biskut cornflakes, dan beberapa lagi. Senarai bukan main panjang, tapi kerajinan adalah sangat sedikit. Camane tu? Kahkahkah... Tunggu dan lihatlah ye.

No comments: