Engagement Fund ;)

Monday, 1 August 2011

Akibat Tamak

Sabtu lepas aku telah merjaya mengukur jalan lagi dengan teman jenayah, Cik Tini. Sebelum keluar rumah, Abah tanya; "Balik sampai malam ke?" Aku dengan yakin menjawab; "Tak adalah. Sampai petang je kot." Makan, bukan lama pun kan. Tapi harapanlah aku nak balik awal bila dah jumpa Kak Chik. Ada je tempat nak singgah walaupun keadaan kewangan agak kritikal. Hahaha... Sampai sana dalam pukul 3.30 kot. Sampai-sampai je Kak Chik dah turun, maka terus zasss cari tempat makan. Sebab dekat kawasan tu baaaaaaanyak sangat restoran, aku tak tau nak ke mana sampailah Kak Chik cadangkan ke sini:

Menu istimewa di sini adalah nasi berianinya. Sebelum sampai pun aku macam nak makan nasi beriani dia. Tapi bila tengok rupanya macam nasi arab, terus aku rasa muak sebab baru je hari Khamis lepas makan nasi arab.

Kak Chik pesan Nasi Beriani Ayam ni. Nasinya banyak, ayamnya besar. Aku tak rasa nasinya. Rasa ayamnya je. Sedap! Aku pesan Kacang Pool ni.
Selama ni aku dok tengok dan dengar je komen orang tentang makanan yang agak popular di negeri Johor (betulkan saya kalau silap) ni, semalam terus aku pesan bila nampak nama dia dalam senarai menu tu. Rasanya, sekali tu je kot aku makan sebab rasa rempah dia kuat sangat. Lepas tu aku pesan nasi goreng kampung. Tak ada gambar sebab dah lapar tahap gaban dan nasi tu sampai agak lewat. Hehehe... Air pulak, aku pesan teh o ais limau dan Kak Chik pesan jus tembikai.

Aku suka gelas dia yang unik tu. InsyaAllah boleh datang lagi lepas ni sebab makanannya sedap dan banyak, menunya pelbagai, servisnya bagus, tempatnya cantik dan bersih, dan berdekatan dengan surau. Menurut kata Kak Chik yang sudah ke sini lebih daripada 2 kali, Tuan Punya Kedai akan bergegas ke surau di hadapan restoran ini untuk solat jemaah. Bagus bukan?? Lokasinya adalah di Seksyen 3. Kalau datang dari arah UiTM, di bulatan McD tu belok kiri. Jalan depan sikit, ada nampak deretan kedai-kedai, masuk dalam kawasan tu. Tempat dia ke dalam sikit. Lepas makan, boleh terus solat di surau yang bertentangan dengan restoran ini.

Lepas solat, Kak Chik kata nak cari baju untuk bondanya. Cadang nak ke PKNS, tapi parking penuh pulaknya. Maka cuba nasib ke Anggerik Mall. Kali ni ada banyak pilihan baju, tak macam waktu aku pergi sebelum ni. Nasib baik belum gaji, kalau tak mau jugak aku melabur kat sana. Ooppss! Dah dapat apa yang dihajati, ingat nak terus balik. Sekali Kak Chik hasut pergi jualan Metrojaya kat Stadium Melawati. Aku memang tau ada jualan kat sana. Tapi nak keraskan hati tak nak pergi sebab kalau pergi mesti aku makan hati punya. Hahaha... Tapi 'terpergi' jugak. Dapatlah beli benda alah ni sebijik...
Lebih daripada 2 kali pusing dekat kawasan Borcam ni baru aku capai sebiji. Lama aku fikir nak beli ke tak. Made in Turkey ok! Boleh masuk oven, microwave, dishwasher dan ape entah lagi. Banyak la kelebihan dia. Bila tengok harganya jadi separuh daripada yang asal lepas diskaun, aku angkut satu yang bersaiz sederhana. Kalaulah ada duit lebih, memang aku angkut yang besar dengan kecil sekali. Lengkap satu set. Tapi sedar diri lagi, dapatlah sebiji ni. Lepas ni boleh buat lasagna guna benda ni. Lebur jugak duit aku dekat Metrojaya nun. Hiks...

Waktu masuk stadium masih terang, bila keluar dah gelap! Dahsyat sungguh kami berdua ni. Hahaha... Solat maghrib dulu baru terjah Tutti Frutti. Konon-konon nak mencuba benda baru kan. Sebab pertama kali, maka tak tahu nak agak. Ini cawan aku;
Penuh satu cawan! Semua topping kalau boleh nak taruk.

Ini Kak Chik punya. Dia punya lagi sikit, tapi tak habis makan toppingnya. Aku pun tak larat dah nak tolong sebab muak!

Dua-dua cawan ini berharga RM 45.05. Saat keluar dari premis serba putih ini, macam tak percaya je kami membazir sebanyak itu. Pengajarannya, walaupun cawan dia saiz besar tu, tak semestinya kena penuhkan dengan semua pilihan yang ada. Lain kali kalau nak pergi kena kongsi. Ok, tempat punch card dah tak ada orang beratur. Balik dulu deh. Selamat berbuka. Jangan membazir. :)

3 comments:

MAN ANA? said...

dush3....gelaran teman jenayah tu memang hebat ah!

haha

sila ke shah alam lagi jika mahu melakukan jenayah. semoga poket penuh!

M!$$ LaVeNdeR said...

waaaaaaa~ sazohh ni wat terliur je bace entry niihhh~ siap ade tutti frutti lg tu..wuuu~ nakkkkk makannn~

farae al-farafisya said...

Sedari: crime partner kan?macam tak biasa pulak...hahaha...insyaAllah...

Chik: hehe...saya tak bersalah!nak makan tutti frutti leh ke cawangan terdekat ek..waspada dengan kuantiti yang diambil! kang tak pasal2 muflis lak...kehkehkeh...