Engagement Fund ;)

Friday, 5 August 2011

Alhamdulillah...

Alhamdulillah, doaku diperkenankan. Nikmat yang tak terhingga dan membuatkan aku sangat-sangat bersyukur dan insaf. Aku bukan manusia sempurna. Kadang-kadang, leka dan lalai juga dengan nikmat yang Allah berikan. Pun begitu, Allah masih lagi sayang pada hambaNya dan tak jemu-jemu berikan nikmat. Lantas aku teringat ayat daripada surah Ar-Rahman yang diulang berkali-kali;
"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?"

Kisahnya semalam, bila jam di skrin laptop sudah menunjukkan angka 1, aku bangun meninggalkan ruang kerja dan berjalan menuju ke surau yang berlokasi di bilik kewangan. Ketika mahu membelok ke arah bilik kewangan, Encik Mokhtar memanggilku dari tempat duduknya;
Encik M: Farah, sini kejap (sambil melambaikan tangannya.)
Aku: Saya ke? (pelik kerana biasanya hanya bertegur sapa biasa je)
Encik M: Haah..
Lalu ku meneruskan langkah ke tempat beliau.
Aku: Ye, encik Mokhtar..
Encik M: Nah, baca ni. Baca je tau.
Aku: Apa ni Encik Mokhtar? (masih lagi dalam keadaan pelik dan hanya menurut apa yang diarahkan.)

Ku lihat ada pada bahagian atas surat, ada jata Malaysia dan di bahagian kanan, ada logo JTM. Berdebar... Terus ku alihkan pandangan ke bahagian bawah. Tajuk surat tidak ku baca bila namaku yang tercetak di bawahnya lebih menarik perhatian. Terus ku baca sekali imbas kandungan surat tersebut.

Aku: Betul ke ni?
Encik M: Ha... Surat ni baru sampai. Nasib baik puasa. Kalau tak nak mintak belanja McDonalds. Hahaha..
Aku: Hehehe... Alhamdulillah... Memang dapatlah ye ni?
Encik M: Iye...Nanti bagi tau Raj sekali ye.

Teruslah hilang ngantuk sikit. Tapi ku tuju juga surau dan terus ku sujud syukur di situ. Hal inilah yang merusuhkan minda kebelakangan ini. Alhamdulillah, dapat sambung kontrak. Sebelum ni, siap mimpi kena kemas meja siap-siap lagi. Maklumlah barang banyak, jadi ada akak tu suruh aku kosongkan meja sebelum waktu kontrak tamat. Dia kata atas meja kena ada komputer dengan document tray je. Kahkahkah... Nasib baik mimpi. Memanglah jawatan ini sementara, tetapi aku tetap nak sambung sebab suka suasana di sini dan pelajar-pelajarnya. Kalaulah permohonan tidak diluluskan, pembelajaran mereka akan terganggu kerana memang tiada yang boleh mengganti. Alhamdulillah... Maka, tak dapeklah cuti raya sebab 1 September bersamaan 3 Syawal kena lapor diri. Memang sah waktu tu pejabat kosong dan hanya ada aku yang termangu-mangu di tempat duduk sendiri. Maka korang yang nak datang beraya ke Banting pada 3 Syawal, meh datang pejabat teman aku sorang-sorang kat sini.

No comments: