Engagement Fund ;)

Thursday, 18 August 2011

Amalan Sebelum Tidur


Sesuatu yang disuruh buat itu, ada sebabnya. Cuma kadang-kadang kita tak panjang akal dan terus buat apa yang disuruh. Sehingga sekarang, aku masih sangat-sangat menghargai peluang yang telah diberikan untuk tinggal di asrama Hamidiah. Terlalu banyak pengalaman yang akhirnya membuat diri ini berani dan matang. Erk, tak adalah berani sangat dan matang mana pun. Tapi bolehlah kan? Hahaha...

Kehidupan di asrama sering dikaitkan dengan pembentukan sahsiah diri dan disiplin. Sama ada pembentukan itu berjaya atau tidak, bergantung kepada cara membentuk dan diri orang yang dibentuk. Di Hamidiah dulu, rutin bermula seawal pagi sebaik saja celik mata hinggalah saat mahu menutup mata merehatkan badan. Sebelum tidur, kami dimestikan hadir ke halaqah Quran atau bahasa mesra kami; mengaji sebelum tidur. Biasanya, tepat jam 11.30 semua ahli dorm mesti berada dalam dorm untuk mengaji. Belum angkat kain basahan ke, lupa nak bawak naik buku ke, tak sempat gosok gigi ke, 11.30 kena ada. Kalau tak ditetapkan waktu, adalah nanti yang tak mengaji atau terlajak-lajak waktu mengajinya.



Bacaan dimulakan dengan al-fatihah diikuti dengan surah Al-mulk. Kadang-kadang, kalau dalam dorm tu ada kakak yang alim dan rajin, kami akan bergilir baca surah-surah amalan mengikut hari. Surah As-sajadah, Al-waqiah, Yasin dan tak berapa nak ingat lagi tiga surah tu. Kemudian, diikuti dengan bacaan 3 qul dan ayat kursi. Akhir sekali, barulah salah seorang ahli dorm akan membaca doa. Biasanya giliran mengetuai bacaan doa ditentukan mengikut kedudukan katil. Jadi, semua orang merasalah pengalaman menjadi ketua. Lepas tu, kena bagi tazkirah pendek. Sekadar peringatan dan untuk muhasabah diri sebelum tidur. Walaupun hanya bercakap dihadapan ahli-ahli dorm, gelabah itu tetap terasa. Doa pendek pun kadang-kadang boleh jadi terlebih panjang sebab terulang baris yang sama beberapa kali. Tapi... ada lagi tapinya tu. Hehehe... Ada juga masa kami tak buat halaqah mengaji ni iaitu bila ada program yang habis lewat dan waktu pulang ke dorm tidak sama. Maka ketua dorm akan menggunakan kuasa vetonya untuk mengarahkan anak-anak buah mengaji sendiri atau paling tidak, baca 3 Qul dan ayat kursi sebelum tidur. Itulah salah satu amalan yang diterapkan pada kami dulu. Masih berterusankah amalan ini? Aku? Boleh kira dengan jari tangan berapa kali mengaji al-mulk sebelum tidur. Mengaku sajalah aku tak istiqomah. Yang diamalkan adalah 3 Qul dan ayat kursi. Bila ingat balik, rasa-rasa kena buat semula amalan ni untuk menambah baik diri sendiri.

No comments: