Engagement Fund ;)

Saturday, 27 August 2011

Bila Memandu


Alhamdulillah, selamat berjumpa dengan Kak Chik petang tadi. Tak pernah aku duduk depan punch card untuk tunggu dia berbunyi macam petang tadi. Hari ini dalam sejarah... kahkahakah... Ingatkan pukul 6 dah boleh sampai, tapi sebab bukan aku sorang je yang nak pergi Shah Alam petang tadi, pukul 7 baru aku sampai depan Restoran Ayam Dara. Alang-alang aku memandu lebih lama dari biasa hari ini, meh kita cerita-cerita sikit tentang bab pemandu dan pemanduan.

Adakah anda juga seorang pemandu seperti saya? Jika ya, pemandu jenis apakah anda? Eh, macam soalan peperiksaan saja gamaknya soalan aku ni. Hehehe... Aku adalah seorang pemandu yang lebih banyak menghabiskan masa memandu sendirian. Jarang-jaranglah ada orang duduk sekali dalam kereta tu. Makanya, bila banyak menghabiskan masa memandu, banyaklah perkara yang terjadi. Ada orang kata, memandu dalam keadaan tertekan boleh melegakan. Aku pun cakap macam tu sebab kadang-kadang kalau serabut, aku memang suka memandu tanpa arah tuju. Tapi yang buat aku jadi tertekan bila memandu adalah;

1. Ketika sedang fokus memandu, tiba-tiba ada objek melayang keluar dari kereta hadapan. "Hoi, sesuka hati kau je buang sampah merata-rata. Apa perasaan kau kalau orang sesuka hati campak sampah depan rumah kau?" Geram gila okey bila nampak situasi ni. Ye, memang aku akan membebel sorang-sorang dalam kereta dengan menggunakan ayat ala-ala di atas.

2. Ketika sedang fokus memandu, tiba-tiba kereta di lorong sebelah memasuki laluan kita secara tidak beradab. "Hello, taulah aku bawak Kanc je. Kot ye pun nak tukar lorong, bagi la signal. Kalau terlanggar macam mana?" Pantang ok kalau orang tukar lorong tanpa memberi isyarat. Kalau ada peluang, aku himpit je tak bagi dia masuk. Lantak situ. Tapi kalau orang tu bagi isyarat hatta jaraknya dah dekat tahap gaban pun, aku mengalah bagi laluan sebab dia beradab. Tak susah pun kan nak hidupkan signal tu?

3. Ketika sedang fokus memandu, tiba-tiba berdesup kereta memotong di sebelah kiri walhal aku memang dah duduk di lorong kiri. Sedar dirilah kan, bawak perlahan, duduk di lorong kiri. "Kus semangat. Peraturan mana kata boleh memotong sebelah kiri?" Sangat geram dengan mereka yang tak fikir panjang ni.

4. Ketika sedang fokus memandu, tiba-tiba pemandu lain membunyikan hon tanpa sebab munasabah. "Adoi, tergezut aku tahu. Nasib baik kuat semangat." Setakat orang termasuk sikit lorong dia sebab nak mengelak motorsikal di sebelah kiri, tak perlulah nak hon macam nak gila. Bertimbang rasalah sikit. Kadang-kadang, orang tu minta laluan nak tukar lorong pun kena hon walhal lampu isyarat dah kelip-kelip.

5. Ketika sedang sabar menanti lampu isyarat bertukar hijau, tiba-tiba datang kenderaan menyelit ditepi. "Weh, orang lain nak cepat jugak. Kalau kau dah selit-selit macam ni, bukan ke jadi lagi lambat dan kena kutuk dengan semua pemandu yang ikut peraturan." Sila fikirkan juga orang lain. Beratur dan tunggulah giliran.


6. Ketika sedang fokus mahu melepasi jalan yang sibuk, tiba-tiba ada kereta yang berhenti di petak kuning dan menutup peluang untuk melepasi tempat sibuk tu. Ini memang bikin panas! Udahlah jalan sibuk, kau pergi tutup laluan aku nak melintas pulak. Memang dapat jelingan tajam percuma dari aku gamaknya. TAK BOLEH BERHENTI DI PETAK KUNING tahu!!!

7. Ketika sedang menanti jalan lengang untuk melintas, tiba-tiba ada kereta yang belok tanpa sebarang isyarat. Adoilah, apa guna lampu isyarat kiri dan kanan tu dicipta? Elok-elok aku boleh melintas, kena tunggu lagi lama pulak. Haish...

Itulah serba sedikit perkara yang akan berlaku bila kita memandu. Jadi, sempena musim perayaan ni, pihak penaja nak pesan; "Selamat pulang ke kampung dan semoga selamat sampai ke destinasi. Didik diri untuk bersabar dan bertimbang rasa bila berada di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang." Pesanan ini dibawakan khas oleh Cik Farae Al-farafisya yang tertekan memandu di Pekan Banting pada musim perayaan sebab jalan sesak teruk.

No comments: