Engagement Fund ;)

Monday, 1 August 2011

Hari Pertama

Hari pertama berpuasa, tumpuan adalah kepada kerja 'sambilan' yang diberi oleh bos minggu lepas. Bos kata, buat waktu lapang. Dengan keadaan kelas sekarang, memang hari Isnin adalah lapang sebab aku akan mula ulangkaji bahan mengajar, menyiapkan rancangan mengajar dan melengkapkan latihan atau aktiviti untuk mereka pada hari Selasa. Bila khusyuk menghadap kerja, tak perasan dah dekat pukul 1. Mata pun dah berdenyut kerana merenung skrin laptop ni dari pagi.

Seperti yang sudah dijangkakan, kalau aku minum Radix lepas jam 3.00 petang, memang soheh tak dapat tidur malamnya. Gila stress tak dapat tidur waktu malam. Tambahan pulak, nyamuk bukan main banyak lagi. Ubat nyamuk aku pasang, Shieldtox pun aku sembur. Tetap ada jugak lagi nyamuk yang menyerang. Akhirnya, dalam pukul 4.00 lebih baru terlelap kejap dan terjaga secara tiba-tiba pada jam 4.50 pagi Kelam-kabut bangun. Sempat masak nasi dengan telur masak kicap je. Alhamdulillah, sempat juga sahur. Lepas sahur terus tak tidur balik sebab takut sakit kepala. Terus gosok baju, basuh baju sebaldi dengan bantuan mesin basuh dan terus bersiap ke pejabat. Hari ni tak adalah aku pecut macam hari lain sebab keluar rumah awal. Hehehe... Sampai-sampai dekat lobi pejabat, orang dah beratur dan ketik kad. Memandangkan 1 Ogos adalah tarikh berkuatkuasa sistem biometrik di sini, maka kelam kabut jadinya. Mula-mula imbas jari. Kemudian imbas kad keselamatan. Lepas tu ketik kad(punch card). 3 proses berbeza! Berapa minit dah tu? Itu tak termasuk dengan masalah jari yang mungkin sukar untuk dikenalpasti lagi. Dah satu hal... Bak kata Kak Dayah; "Macam nak masuk kilang emas. Kena buat sampai 3 proses." Hahaha.... Permulaan memang macam ni. Nanti dah lama, ok kot. Balik ni karang, soheh beratur panjang jugak ni sebab masing-masing nak balik awal. 

Selamat meneruskan puasa ye kawan-kawan. Petang karang jangan tak ingat dunia pulak telan air satu jag. Kembung perut pulak karang. Hehehe...


No comments: