Engagement Fund ;)

Friday, 12 August 2011

Hari Terakhir

Hari ini adalah hari terakhir Raj di ILP kerana mulai minggu depan beliau akan mula bertugas di tempat baru. Jadi petang tadi adalah majlis sikit anjuran BKKL sempena perpisahan Raj. Sebabkan bulan puasa, tiadalah acara makan-makan melainkan ucapan dan penyerahan cenderahati sahaja. Walaupun tak adalah kamceng mana dengan Raj ni, tapi macam sedih juga bila dia berhenti. Yelah, aku ni tak berapa reti nak berborak dengan orang dan Raj pun pendiam. Maka, sekali sekala ajelah kami bercakap-cakap selain hal kerja. Hehehe... Alhamdulillah, sudah ada seorang lagi cikgu ganti baru yang sebenarnya ustaz tapi akan mengambil alih kelas Raj buat seketika sementara mencari pengganti baru. Maka, kalau ada sesiapa yang berminat nak mengisi kekosongan guru bahasa inggeris di ILPKLS, silalah hubungi saya secepat mungkin. Boleh emailkan pertanyaan ke alamat email seperti yang tertera di lencana FB tuan tanah ye. Pat pat nye nye, siapa cepat dia punya. Susah juga nak cari pengganti ni sebab jawatan yang ditawarkan ni bukanlah tetap melainkan kontrak selama 3 bulan sahaja. Ustaz tu pun dapat selepas aku iklankan di Facebook alumni Hamidiah. Maka sekarang ada 3 orang Hamidians di ILPKLS. Kecik rupanya dunia ni ye. Aku tak sempat jumpa mereka pun waktu di Hamidiah dulu. Tapi tetaplah pernah menuntut di tempat yang sama. Seronok juga bila jumpa orang yang 'berasal' dari tempat sama.

Hari ni jugak dapur aku tak berasap sebab rasa malas betul nak masak. Cadangnya nak buat sup daging dan makan dengan nasi impit beserta sambal kicap. Dah rancang ni nak rebus nasi impit waktu rehat tengahari tadi. Hari Jumaat kan rehat panjang. Tapinya, hampeh. Balik rumah, kepala berdenyut dan mata pedih. Tidurlah, apa lagi. Nasi ke mana, daging ke mana. Sudahnya, singgah ke bazar ramadhan ajelah tadi beli juadah sikit untuk berbuka. Sup tu esok-esoklah aku buat. Peti ais pun penuh dengan bahan mentah. Tapi kalau dah malas, lantak pi situ. Hahaha... Apa-apa pun, peti ais kena kosongkan sebelum Jumaat depan sebab cadangnya hari Sabtu depan nak monjong. Fikir-fikir, macam nak buat Nasi Ayam Penyet. Tapi tak tahulah aku tabah ke tak nak masak menu tu sebab macam leceh jugak. Hari tu macam dah bagi hint nak tempah aje. Waktu aku beli nasi kukus ayam rempah, aku cakaplah; "Nanti monjong kita buat ni jelah." Aku berkata selepas menelan kunyahan. Tak sempat sambung, sekali Abah cakap; "Ha, ko buatlah. Senaraikan bahannya, nanti Abah beli." Ahaha... tak dapeklah nak menempah. Jadinya, kenalah senaraikan bahan-bahan yang diperlukan untuk memasak dan juga orang-orang yang terbabit akan menerima punjungan nanti. Aku kira-kira semalam, dekat 30 buah rumah jugaklah. Pengsan! Rasanya rancangan nak berbuka dengan girlfriends tu macam tak dapat nak dilaksanakan aje. Kanak-kanak, kalau tak dapat buka bersama-sama, nanti jumpa waktu rayalah ye. Sorang kat Kepong, dua orang kat Shah Alam. Baikalh, sampai ketemu lagi. Bulan ni tak berapa nak rajin mengadap laptop kat rumah. Kat pejabat pun kerja dah ada sebab budak-budak dah mula semester. Kelas banyak sesi pulak. Makanya, selamat meneruskan ibadah puasa ye kawan-kawan...

No comments: