Engagement Fund ;)

Sunday, 21 August 2011

Kuih Wajib

Sejak dari mula puasa sampai sekarang, aku macam dah tahu nak masak apa untuk makan berbuka dan bersahur. Rasanya seimbang kot antara beli di param dan masak sendiri. Tak adalah hari-hari menyinggah aje. Puasa-puasa ni, makan pun tak adalah banyak mana. Asal perut terisi sudah dan tak adalah ulang makan banyak kali. Kadang makan untuk buka je lepas tu makan lagi waktu nak sahur.

Sebab itulah aku susah hati bila nampak ada pisang setandan kat dapur. Kalau arwah mak dulu, memang tak tunggu masak sebab kalau dah masak memang tak termakan. Jadi pisang tersebut akan bertukarrrr jadi kerepek. Masaalah negaranya, aku ni memang MALAS nak buat kerepek pisang. Sejak dulu lagi, seboleh mungkin aku ngelat kalau nak kena buat kerepek pisang. Hehehe... Semalam, dah terbuang setandan pisang nangka sebab dah terlebih masak. Nak bagi kat jiran-jiran pun, diorang tak heran sebab ada pisang sendiri. Nasib baik sisirnya tak banyak. Tu kat dapur ada lagi setandan pisang nangka dan sebiji pisang tanduk masak menanti masa untuk dibuang dimakan. Kalau goreng pun, banyak mana sangatlah makannya. Nak buat kek, pisang nangka tak berapa sesuai. Ada tak ada, pasrah ajelah. Kat pokok, ada lagi beberapa jenis pisang yang dah tua. Bukan apa, Allah dah bagi rezeki, kita buang-buang pulak kan. Sayanglah...

Dalam masa yang sama, pokok cempedak di kebun belakang turut berbuah dengan lebatnya. Susah hati jugak aku tengok kereta sorong yang penuh dengan cempedak dekat bangsal tu. Tapi cempedak ni kira tak terbuang sangatlah sebab ada makhluk lain yang tolong makankan. Agak-agak, siapa yang makan ek? Meh tengok.........

Sumber gambar dari sini

Dia nilah yang tolong makan sekali. Nasib baik tak makan semua sekali. Kalau tak, tak merasalah cempedak goreng yang manis tu. Makanya, dah tak terhitung berapa kali cempedak goreng terhidang sebagai santapan berbuka ni. Macam jadi kuih wajib pulaknya untuk berbuka. Nak ke? Nah sepiring...
Manis dan rangup! Kalau beli, belum tentu boleh kata ini adalah cempedak goreng sebab selalu tepung dia aje yang lebih. Kalau nak merasa yang betul punya, meh la datang berbuka kat rumah. Nanti aku gorengkan. Hehehe...

No comments: