Engagement Fund ;)

Tuesday, 9 August 2011

Lebam

Alhamdulillah selepas terlajak berbulan-bulan, malam tadi aku berjaya menderma darah buat kali kedua untuk tahun ini. Sasaran asal untuk menderma setiap 3 bulan sekali masih belum tercapai. Terima kasih kepad Abang Faiz kerana menghantar ke tempat kejadian. Mula-mula nak memandu sendiri, tapi takut terjadi apa-apa pulak selepas 450ml darah dikeluarkan. Lepas maghrib terus pergi, takut lewat pulak dan bertembung dengan waktu terawih sebab tempat kejadian adalah di perkarangan Surau Ar-Rahman. Sampai-sampai je, semua penderma yang ada adalah lelaki. Pelajar-pelajar aku jugak. Tak adalah segan sangat. Kali ini, semua staf HTAR yang terlibat mesra alam belaka. Tak macam sebelum ni, muka ketat masing-masing. Hehehe... Bagi yang ragu-ragu nak derma darah dalam bulan puasa ni, boleh baca artikel ni ye.

Prosedur biasa; isi borang, periksa jenis darah dan kepekatan darah(mungkin ada nama saintifik kot untuk proses ni), periksa tekanan darah, merekod maklumat peribadi, dan proses menderma darah pun bermula. Waktu dia nak periksa kepekatan darah tu, dah cuak dah. Takut Hb tak cukup sebab sebelum ni pernah terjadi dua kali. Alhamdulillah semuanya selamat. Kalau boleh, nak guna tangan belah kiri sebab tangan kanan untuk menulis. Disebabkan kerusi yang dilengkapi tempat meletak tangan kiri dah penuh, pasrah aje aku duduk kerusi-tangan-kanan.

Walaupun dah berkali-kali, tetap juga berdebar-debar. Jururawat yang layan aku semalam oklah, tak garang dan tak adalah ramah sangat. Cuma dia macam menghadapi masalah bila nak cari urat aku waktu nak cucuk jarum. Lama juga dia cari sebelum suntik pelali(kot). Sebelum dicucuk jarum untuk darah, dia ada suntik satu cecair. Tak pasti untuk apa. Hani, cecair apa tu ek? Lepas dari tu baru dia masukkan jarum yang besar gedabak tu. Aku syak jururawat tu penat kot sebab dah malam. Dia macam tak yakin aje cucuk jarum besar gedabak tu kat tangan aku. Lepas tu asyik dibetulkan aje kedudukan jarum tu. Sakit ok! dan lenguh juga. Tak macam sebelum-sebelum ni. Bila dah cukup kuantiti darah, tibalah masa untuk tarik keluar jarum besar gedabak tu. Macam mula-mula jugak, dia seperti teragak-agak. Memang sakit dia lain macam kali ni dan darah masih mengalir lagi selepas jarum selamat dikeluarkan. Lama juga aku bertenang atas kerusi tu sebelum minum milo panas yang disediakan. Lagi satu, apasal tiap kali lepas derma darah dia bagi milo panas ek? Tak faham aku. Hmmm... Dah habis secawan milo, baru aku gerak ke kereta. Alhamdulillah tiada apa-apa yang pelik berlaku. Yelah, pertama kali menderma darah pada bulan puasa kan, tak tahulah macam mana penerimaan badan ni.

Kesannya, bangun sahur pagi ni bekas jarum tu berdarah lagi dan lebam sudah... Jadinya aku tampal plaster dekat bekas jarum tu takut-takut keluar darah lagi. Pengalaman menyakitkan yang pertama.

Nota: Berat terkini selepas timbangan terakhir sebulan lalu adalah 71kg. Yahooo! Turun 2.5 kg.  

2 comments:

Madam Sooyaree said...

Kita dulu pun time belajar selalu gak derma darah. Diorang datang uni. Lepas tu hampeh, hehehe

farae al-farafisya said...

Saya lagi suka derma darah waktu kat U coz layanan dia macam lagi best...hehehe....