Engagement Fund ;)

Monday, 8 August 2011

Menu Ramadhan

Alhamdulillah, hari ini sudah masuk hari ke-8 kita berpuasa. Sepanjang ramadhan ni, berseri-seri gambar makanan aku tengok dekat blog-blog masakan. Aku pun ada juga teringin nak cuba resepi yang dikongsi. Salin ajelah dulu resepinya, buatnya entah ye entah tidak. Kehkehkeh... Meh tengok apa yang menjadi santapan kami sepanjang seminggu ni. Senarai je pun. Kamera takdak bateri. Isnin; aku redah bazar Kanchong dan lajak sikit ke Sg. Lang. Bazar Banting ramai gila orang sampai kereta tak bergerak. Beli nasi lemak, ayam golek dan karipap. Ayam golek seekor RM15, tahan sampai sahur. Sonang kijo. Hehehe... Hari Selasa; aku memaksa diri untuk rajin masak. Maka terhasillah terung tumis taucu, kerabu mangga dan ikan tongkol bakar. Mangga aku petik segar dari pokok. Nak resepi nah...tapi gambar takdak naa!

Kerabu Mangga
1 biji mangga
2 ulas bawang merah
7 biji cili padi
1 camca udang kering (sangan)
1 sudu besar sos ikan


Cara membuat:
1. Sagat mangga dan rendam kejap dalam air kapur untuk bagi dia rangup.
2. Sementara tu, hiris halus bawang dan cili padi.
3. Tumbuk kasar udang kering yang telah disangan.
4. Toskan mangga dan bilas dengan air. Gaulkan semua bahan dan hidangkan.

Tiap kali aku sagat mangga nak buat kerabu, tiap kali tulah jari aku tercedera. Choii! Lepas ni nak cuba buat kerabu mangga ikut resepi Kak Pnut. Mangga banyak lagi bergayut atas pokok tu. Hari Rabu aku terjah pasar Bandar Banting. Sebab dah gaji, aku borong bahan mentah. Alang-alang dah memborong, aku beli terus lauk-pauk untuk buka dan sahur sekali. Sonang. Hari Khamis, aku cadang nak masak je. Sekali waktu nak solat asar, diorang sibuk pulak cerita bazar mana yang best. Terus aku tergoda dan pergi membeli. Hahaha...Sengal betul. Maka belilah nasi kukus ayam berempah dan karipap. Balik rumah, Abah goreng cempedak. Tengah musim, adalah beberapa biji yang mentah dari kebun. Jadinya, hari Jumaat baru aku memasak. Aku masak bihun goreng dan goreng cempedak beserta pisang tanduk muda goreng berempah. Lauk sahur pulak, aku buat ikan bawal kukus. Kes malas dah nak mengadap dapur. Hari Sabtu aku pesan Abang Faiz beli je makanan balik dari kerja. Semalam, lagi buang tebiat. Ada orang mengidam nak makan nasi beriani bazar ramadhan Bangi. Sengal betul pergi Bangi semata-mata nak ke bazarnya. Memang tiap tahun pun akan pergi bazar ramadhan di Bangi sekurangnya sekali. Konon-konon nak teringat balik zaman sekolah dulu la kan, singgah bazar dulu sebelum balik asrama. Hehehe...

No comments: