Engagement Fund ;)

Monday, 22 August 2011

Roti Lapis Berdaging

Ini aku masak 2 minggu sudah rasanya. Perasmian oven dan mangkuk Borcam baru aku. Hehehe... Resepi memang dah lama salin dari rumah Kak Yatie. Tapi baru ni dapat buat. Mari tengok apa yang diperlukan.




Bahan-bahan ( 6-8 orang )
3 biji kentang di potong dadu (aku guna 2 biji je)
500 gm daging cincang (aku guna 400 gm, sepeket daging kisar Ramly)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 sudu besar serbuk kari
3 sudu makan minyak untuk menumis
12-14 keping roti
500ml susu segar (kira-kira 2 cawan)
3 biji telor
Secubit garam dan sedikit gula
Parutan cheese (aku cuma guna keju keping sebab tak jumpa keju parut kat Banting ni)
Sedikit margerin untuk melenser

Aku tambah:
Sedikit serbuk oregano
Sedikit serbuk lada hitam

Cara-cara
Hiris halus bawang besar dan bawang putih. Kemudian, tumiskan bawang bersama serbuk kari. Bila dah naik bau, masukkan daging cincang, kentang, garam dan gula. Masak hingga kentang empuk. Dah masak, ketepikan dulu.

Sementara itu, satukan susu, telur dan secubit garam dalam mangkuk besar. Pukul hingga sebati. Celupkan kesemua roti tadi dan ramaskan sikit. Lenserkan bekas tahan panas dengan sedikit marjerin dan telakkan 1/3 bahagian roti yang telah diramas. Kemudian letakkan separuh daripada inti daging atas lapisan roti. Lapiskan dengan keju. Ulang proses dengan meletak 1/3 roti dan inti daging dan lapiskan dengan keju. Akhir sekali, letakkan 1/3 lebihan roti dan taburlah keju sebanyak yang disukai. Bakar selama 30 - 45 minit atau hingga masak. Hidangkan dengan sos cili dan mayonis.

Nota: Kalau keluarga kecil, buat separuh pun dah cukup sebab kalau ikut sukatan ni, boleh sampai dua kali makan jugaklah. Lagi satu, untuk resepi ni, jangan guna roti Gardenia sebab Gardenia dah sedia lembut. Jadi muak pulak sebab roti terlalu lembek. Kalau boleh, gunalah roti yang keras sikit.

No comments: