Engagement Fund ;)

Wednesday, 24 August 2011

Serba Tak Kena


Serius, hari ni aku macam serabut dan tak tahu nak buat apa untuk kelas esok. Memang setiap hari Selasa aku akan pulun tulis rancangan mengajar (lesson plan) untuk ketiga-tiga kelas dan siapkan bahan-bahan mengajar. Semester 1 ada dua kelas, semester 2 ada satu kelas. Kalau silibus dan topik sama, tak ada masaalah nak guna lesson plan yang sama. Tapi kalau tahap mereka berlainan, tetap juga kena rancang aktiviti baru yang sesuai dengan tahap pelajar tersebut. Apa, ingat cikgu kena habiskan silibus je ke? Aku susah hati tau kalau ada yang kata tak faham. Tiap kali kelas, sehabis daya aku cari cara termudah untuk buat mereka faham. Ada masa, aku baca balik 'buku teks' aku dulu. Buku ELT Methodology dan The Practice of English Language Teaching adalah sangat membantu.

Hari ni jugak, sudah mula bekerja untuk program ICE 11' yang bakal berlangsung pada 20 dan 21 September depan. Bila dah lama pencen daripada kerja-kerja mengolah ayat dan memikirkan perkataan yang paling sesuai untuk diletakkan dalam surat rasmi, terus tak boleh nak fikir. Nasib baiklah bila perah-perah otak tadi, dapat juga susun ayat. Paling tak tahan, surat yang patutnya hanya draf untuk disemak sebelum ditandatangani oleh Pengarah, terus ditandatangan tanpa banyak soal. Aku faham, orang-orang besar ni amat sensitif dengan tatabahasa dan tanda bacaan bagi surat rasmi. Sekecil-kecil noktah pun mereka boleh perasan, apatah lagi jika penggunaan perkataannya tidak kena. Pengalaman waktu menjadi setiausaha tak rasmi Aini dan bantuan Kak Chik waktu menjadi setiausaha rasmi kembali terlayar. Eceh... Akhirnya Kak Dayah juga yang buat sentuhan terakhir pada surat-surat tu. Terima kasih kak! :) Pendaftaran eJPK juga berjaya diselesaikan selepas banyak kali keluar error. Percubaan untuk menguji kesabaran aku gamaknya. Cuma tinggal nak sahkan nama-nama pelajar yang dah didaftarkan saja. Patutnya boleh siap petang tadi. Tapi sebab laman web tu dah tak mampu nak terima arahan dan asyik semput, maka aku terus pangkah tak bukak-bukak. Hahaha.. Serba tak kena jadinya.

Petang tadi juga, senarai kelayakan cuti raya telah ditampal di papan kenyataan. Tahun ni terus buat senarai bertaip, tak kuasa Kak Ina nak tulis cuti semua staf dekat papan putih tu. Hehehe... Aku ingat lagi, tahun lepas penuh papan putih dengan nama staf yang bercuti. Sampai bertindih-tindih susunannya. Tahun lepas kan aku baru je mula kerja, tak merasalah nak cuti. Duduklah situ sorang-sorang dalam pejabat. Kejung kesejukan aku dalam pejabat tu tahu! Nak tahu betapa bosannya aku bekerja tanpa orang tahun lepas, baca balik entri aku taip waktu bosan tahap gaban dalam pejabat sebab tak ada orang. Bagi yang bercuti selain minggu raya, tak perlu masuk mengadap bos memohon, cuma hantar borang cuti kepada Kak Ina je. Makanya sanak-saudara sekalian, sudilah datang beraya ke rumah kami ye kerana cuti raya tahun ni lulus dengan cemerlang. Kalau ada yang datang tengahari pun tak apa, insyaAllah anda akan disajikan dengan hidangan tengahari macam tahun-tahun sebelum ni. Sedar tak sedar, dah dekat setahun aku bertapa dekat ILP ni. 1 September ni genaplah setahunnya. Alhamdulillah, rezeki Allah beri berterusan hingga saat ini.

Petang tadi jua aku berjaya mengepos kad-kad raya yang patutnya dipos dari awal lagi. Di saat-saat kecederaan ni jugak baru aku dapat berkejar ke pejabat pos petang tadi. Aku kan orang lama, pulak tu suka benda-benda klasik ni. Guna kad rayalah. SMS tak main ek! Kad raya elektronik pun tak nak! Berlagak kau ye? Tapi kalau ada orang bagi, aku terima dengan hati yang gembira. Ini keadaan meja aku waktu rehat tengahari tadi. Baru sibuk nak lekat setem bagai. Nasib baik setem dah beli awal-awal.

Tak banyak keping pun. Ada lagi kad raya kosong ni hah. Tapi ada orang-orang tu bila mintak alamat, tak nak bagi. Maka, tak dapatlah nak pos sekeping pada dia. Sesiapa terasa pernah duduk sebelah aku waktu kat kelas dulu ke atau dalam bilik prep ke atau pernah jadi teman jenayah di universiti, bolehlah siap-siap tunggu Abang Posmen depan rumah ye. Maaf sebab tak dapat hantar pada semua kenalan rapat sebab tak ada motivasi dan idea lebih untuk karang ucapan. Kehkehkeh...

2 comments:

M!$$ LaVeNdeR said...

sazoh!! kad raye utk chik ade x?? heee~ =p

farae al-farafisya said...

erk...chik, sori...tahun ni tak ada nampaknya..tak smpt nak bagi semua...insyaAllah tahun dpn ye :)