Engagement Fund ;)

Friday, 11 November 2011

Antara Suka dan Tak Berapa Nak Suka

Selamat datang November. Nak juga cakap walaupun dah hari ke sebelas hari ni. Tarikh hari ni adalah cantik iaitu 11.11.11. Aku pasti ramai orang memilih tarikh ini untuk mengabadikan saat terindah dalam hidup mereka. Dengar cerita, jadual Tok Kadi penuh hari ni. Kepada yang bakal mengakhiri zaman bujang pada hari ini, tahniah diucapkan dan selamat menempuh hidup baru. Hampir 2 minggu juga tiada sebarang entri baru di sini.

Sejak En. Masriezan berhenti, tinggallah aku seorang menguruskan semua kelas yang ada. Maka, kelam kabutlah aku jadinya. Kali ni barulah rasa letih melampau terutama hari Rabu sebab kelas penuh dari pagi sampai petang. Silibus pulak lain-lain bagi kesemua kelas, maka kenalah buat rancangan mengajar atau yang biasa diapanggil sebagai lesson plan yang berbeza. Dah habis kelas petang, kena sediakan pulak bahan mengajar untuk kelas keesokan harinya. Memang balik lewatlah tiap hari Rabu. Nasib baik keadaan ni tidak berterusan sepanjang semester. Cuma sekarang ni tengah pening nak kira markah mereka. Untuk kelas-kelas yang aku ajar dari mula, tak ada masalah. Tapi untuk kelas yang aku baru ambil alih ni, ada sikit ribut. Bila aku semak fail mereka, memang ada nampak beberapa set tugasan. Tapi rekod markah mereka tidak dijumpai. Dalam public storage pun tak ada. Nak tak nak, kenalah aku bagi tugasan kecemasan untuk cukupkan kuota tugasan. Nak periksa lagi 3 minggu ni. Aku pulak yang pening kepala memikirkan benda ni.

Itu bab tugasan. Bab nota pulak, satu hal. Untuk kelas aku, memang nasiblah kena salin daripada papan putih. Mula-mula memang aku bagi nota fotostat. Tapi aku yakin mereka tak selak pun nota yang diberi selepas habis kelas. Sebabnya? Tiap kali masuk kelas, memang aku akan ulangkaji tajuk terakhir dulu sebelum mula mengajar. Atau lebih tepat lagi, sesi soal jawab bermula. Sesi macam inilah yang PALING AKU TAK SUKA waktu belajar dulu tapi PALING AKU SUKA buat sejak mengajar ni. Hahaha... Waktu inilah baru nak selak nota. Ada nota pun mereka tak dapat jawab. Nampak sangat tak ulangkaji. Tajuk senang je pun. Lainlah aku dulu, semua benda teori je. Memang terkebil-kebil nak menjawab. Ah, alasan kau Farah! Hehehe...Sebenarnya, kalau baca nota yang diberi memang boleh jawab punyalah dan kita pun dah tahu lecturer mana yang suka buat sesi soal jawab ni. Maka bolehlah mula gelabah dari hari sebelum kelas bermula lagi. Kekadang kantoi gak. Tapi tak adalah tiap kali kelas tak bersedia kan? Macam diorang ni, tiap kali kelas kantoi, apa cer?


Hari ni juga kali ke berapakah entah orang cakap aku garang dalam kelas. Habis, kalau tak garang kang kena 'makan' dengan budak-budak pulak. Nasiblah dapat cikgu yang garang macam aku. Tapi tak adalah aku garang sepanjang masa. Garang bertempatlah kan. Waktu lawak, gelaklah. Waktu serius, tumpulah perhatian. Waktu garang, pandai-pandailah kau nak menjawab. Kekeke...

No comments: