Engagement Fund ;)

Thursday, 17 November 2011

Banyak nau rancangannnya!

Hari ni terasa lapang sikit sebab cuma ada satu kelas sahaja. Bolehlah luangkan masa menanda tugasan dan kira markah budak-budak ni. Hai, dari haritu kau kira markah tak habis-habis? Hahaha... Macam mana nak habis? Ada yang baru nak hantar tugasan, ada yang kena buat balik, ada juga yang tak cukup kuota tugasan. Kenalah lengkapkan kekurangan tu. Masalahnya, aku yang risau diorang tak hantar tugasan. Diorang buat badak je bila suruh hantar, apa kes? Bagi telur ayam karang, ramai pulak yang gagal karang. Tak pasal-pasal kena menjawab dengan bos. Waktu jumpa bos Isnin lepas nak mintak cuti, tiba-tiba bos tanya; "Ha, kelas macam mana? Ok ke?" Terkejut mak! Hehehe... Yelah, selama ni tak adalah berinteraksi sangat pun dengan bos besar sebab tak ada benda pun nak cakap. Bila mintak cuti pun tak ada banyak soal jawab, bos terus sain je. Bila dah ditanya, haruslah menjawab kan? Semua ok je setakat ni kecuali bab markah tugasan kelas-kelas yang aku baru ambik alih je. Tak tahu nak korek celah mana. Cari punya cari, tak jumpa. Maka, kenalah bagi tugasan baru untuk cukupkan kuota. InsyaAllah semuanya selesai menjelang peperiksaan nanti.

Waktu petangnya, aku menghitung detik untuk ke pukul 5 sebab esok cuti. Cuti khas untuk memulakan perjalanan ke Gerik. Bukan selalu dapat peluang jalan jauh. Kira-kira jam 2 petang ++, sewaktu aku menghilangkan bosan dan ngantuk dengan membaca akhbar di lobi, Encik Amir minta tolong iring seorang pelajar perempuan menjalankan ujian air kencing sebab waktu pemeriksaan mengejut dijalankan, beliau tidak hadir. Maka, kenalah buat ujian kemudian. Cuak juga mula-mula. Maklumlah, tak pernah aku buat ujian air kencing seumur hidup ni. Tapi, pengalaman barulah juga kan. Ada 5 penguji kesemuanya. Aku tak berapa nak ingat setiap penguji untuk apa tapi ada satu untuk uji kehadiran ganja dan juga penguji untuk menentukan samada mengandung atau tak. Prosesnya mudah. Cuma celupkan penguji tu ke dalam urine hingga ke paras yang ditunjukkan dan tunggu sebentar untuk hasilnya. Tapi sebab kali pertama buat, aku cuak banyak sampai kena panggil Encik Amir ke depan tandas wanita sebab tak tahu nak bawa keluar ke tidak penguji-penguji tu dan dah lupa macam mana nak tentukan keputusan. Hahaha... Sebenarnya untuk penguji kehadiran dadah dan yang sewaktu dengannya adalah akan ada satu garisan saja pada penguji tu manakala kalau nak tahu mengandung ke tak, dua garisan akan muncul pada penguji tu. Takpe, ilmu baru. Ujian ni dibuat sebab ada kes tergempar beberapa hari sebelum tu. Kena cegah sebelum melarat.

Menjelang cuti sekolah ni, ramailah yang bakal naik pelamin. Jemputan pun dah berderet-deret ni. Masalah negaramya adalah kesemua jemputan ini adalah bertindih tarikhnya dan jaraknya jauh. Ada 1 jemputan di Johor, 2 jemputan di Terengganu dan 1 jemputan di Klang. Jemputan di Johor adalah pada 27 November, bertindih tarikh dengan majlis sepupuku. Jemputan di Klang pulak, hari Ahad ni. Pun serentak dengan majlis akad nikah sepupu yang bakal berlangsung di Gerik. Jemputan di Terengganu pulak, mungkin tak dapek nak hadir sebab tak ada geng dan macam jauh sangat je. Oh, ada lagi satu, jemputan dari kawan sekolah menengah dulu di Kuala Kangsar tak silap. Tarikhnya pun bertindih jugak. Rasanya, semua jemputan dari kawan-kawan tu tak dapat nak hadir sebab aku menggunakan tagline 'Family first'. Hehehe... Ada rezeki, aku kirim hadiah jelah ye.

Lepas tu, aku ni beranganlah nak pergi beriadhah bersama kawan-kawan sewaktu di sekolah mahupun di universiti dulu. Bila cakap dengan Kak Chik, dia mesti kata; "Eleh, awak tu banyak sangat rancangannya." Hehehe... Mana taknya, kejap-kejap ajak pergi berbasikal di Bukit Cerakah. Lepas tu kata nak mendayung bot di Tasik Shah Alam pulak. Nanti kang, ajak pergi Mid Valley jalan-jalan macam masa muda-muda dulu. Kang tiba-tiba ajak pergi merayap dekat Central Market pulak. Tak cukup dengan rancangan-rancangan di atas, aku tambah lagi nak main boling dan memanah. Tengok, panjang berjela senarainya. Buatnya tidak pun. Nak buat semua ni kena ada masa dan ongkos. Kalau ada salah satu, takkan jadi punyalah. Baru-baru ni, aku terfikir nak pergi melawat Planeterium Negara dan Pusat Sains Negara pulak. Dah sudah, siapa pulak nak teman ni? Sendiri tanya, sendiri cari jawapanlah ye. Kahkahkah...

No comments: