Engagement Fund ;)

Tuesday, 6 December 2011

Sabtu yang Sendat

Ini cerita Sabtu minggu sudah. Macam biasa, bila dah cukup masa peraman, baru aku keluarkan cerita. Hahaha... Bak kata orang kampung aku, better late than never. Sebenarnya, aku dapat jemputan daripada pelajar-pelajar Rangkaian semester 3 untuk menghadiri jamuan perpisahan mereka. Kiranya, semester ini adalah semester akhir mereka berada di sini sebelum keluar menjalani latihan industri dan seterusnya tamat pengajian bagi peringkat sijil. Aku dok fikir nak pergi ke tak. Tanya pengajar lain yang dapat jemputan jugak kalau ada yang pergi. Tapi masing-masing macam 50/50. Jadi kena cari crime partner lain ni. Terima kasih kepada Ms. Bolalita kerana sudi menemankanku ke jamuan tersebut walaupun anda membuat saya terkilan yang amat sangat.

Jamuannya diadakan di Bagan Lalang. Tapi bukan di Palm Tree Resort. Hanya berlatar belakangkan Palm Tree Resort. Nasib baik juga aku sampai lewat daripada masa yang ditetapkan. Jadi sampai-sampai je makanan semua dan siap bakar. BBQ kekdahnya. Orang jemput makan, kenalah niat nak makan. Hahaha.. Ada nasi goreng cina, sosej bakar, ayam bakar, kerang bakar, udang bakar, coleslaw, dan buah tembikai. Gambar makanan tak adalah pulak sebab segan nak keluar kamera waktu makan. Kamera cuma keluar bila aku nak balik. Ambil gambar beramai-ramai sebelum balik. Bolehlah buat kenang-kenangan dengan budak-budak ni.


Semua pakat kecikkan mata sebab matahari terik. Dah kata duduk tepi pantai waktu tengahari, memang haruslah mentari terik. Terima kasih sebab jemput saya ye.

Lepas balik dari jamuan ni, singgah solat dulu. Kemudian, barulah cari restoran untuk Ms. Bolalita isi perut sebab beliau segan nak makan kat jamuan tu. Cari punya cari, kami ke Restoran Sayang Manis. Walaupun restoran ni dah lama, tapi aku selalu was-was nak masuk sebab dari luar nampak macam restoran cina. Tapi  bila masuk, pekerjanya semua bertudung dan ada sijil halal. Makanannya pun menarik. Ala-ala restoran eksklusif gitu. Waktu nak pesan, aku dok tanya; "Makanan dia sama tak macam dalam gambar?" Yelah, dalam gambar bukan main cantik lagi hidangan dia. Kot-kot sekadar hiasan je, kecewa pulak kang. Ms. Bolalita pun jawab; "Sebelum ni aku pesan, memang sampai sebijik macam dalam gambar." Maka dengan senang hatinya aku ikut sama memesan walaupun dah bantai sepinggan penuh makanan kat jamuan tadi.

 Nasi Ayam. Ms. B punya. Sedap katanya.

 Sup Cendawan with Garlic Bread. Ms. B punya jugak. Lagi sedap daripada Pizza Hut punya.

Chicken Roll Spaghetti. Sangat sedap bila makan waktu panas. Bila dah sejuk, tak berapa nak sedap. Terkulat-kulat aku nak habiskan.

Keseluruhannya, memuaskan. Makanan sedap, persembahan menarik dan harga berpatutan. 


Petangnya, lepas asar terus satu keluarga ke Klang pulak memenuhi jemputan seorang sepupu. Meraikan hari lahir anaknya yang ke-3. Dah sampai sana, baru aku teringat; 'Pesal aku datang bawak diri je ni?' Pertama kali orang jemput datang majlis hari jadi, mana nak tau kan? Tak adalah bawak hadiah ke apa. Dush..dush..dush! Peringatan untuk diri sendiri, lain kali kalau orang jemput datang majlis hari jadi kena bawak hadiah lebih-lebih lagi majlis hari jadi kanak-kanak. Hehehe...Lama juga kat sana. Makan lagi, lagi dan lagi sampailah berhenti untuk solat maghrib. Lepas solat, sambung makan lagi. Hehehe... 

Lepas tu, Wak Odin ajak pergi kondangan pulak sekali. Teruslah kelam kabut kemas semua dan gerak beramai-ramai ke rumah orang tu. Aku tak kenal pun orangnya. Masih lagi saudara, tapi saudara jauh. Kat sini, makan lagi. Nasi Ayam yang sedap. Memang satu hari ni makan sajalah gamaknya. Ahamdulillah, rezeki. Memang sendat perut malam tu. Mujurlah perjalanan dari Klang ke Banting mengambil masa yang agak lama. Sempatlah makanan hadam sebelum masuk tidur. Hehehe...

No comments: