Engagement Fund ;)

Friday, 29 April 2011

Van Pos Laju

"Dik, ko tak beli baju lagi ke?" Ini soalan Abah beberapa ketika dulu waktu nampak van Pos Laju. Hahaha... Abah dah tau anak dia ni suka beli baju dalam talian. Asal van Pos Laju datang je, barang aku la tu. Asal aku beli barang je, van Pos Laju datang. Lebih mudah sebenarnya beli barang dalam talian. Tak perlu nak pening kepala cari tempat letak kereta atau sakit hati sebab orang lain ambik parking yang patutnya hak kita. Baru-baru ni, aku ternampak orang pakai baju kurung daripada kain sari. Maka dah simpan angan-angan nak beli untuk raya nanti.

Al-kisahnya, sebaik saja Bank Islam menghantar peringatan mesra tentang duit yang masuk di N6085, aku buka semula bajet untuk bulan ni. Tiap bulan aku buat bajet. Jalan tak jalan, belakang kira. Kahkahkah... Nak beli itu, nak beli ini. Paling utama, ketepikan untuk Pesta Buku. Itu tujuan utama. Lepas melabur di Pesta Buku, ada saki baki. Terjumpa satu blog yang jual kain sari dari India. Mula-mula nak tahan je, tunggu bulan depan punya gaji. Sekali, status baju tu asyik sold out je. Ish, tak boleh jadi ni. Korek-korek sikit, aku tempah jugak baju tu. Kahkahkah.... Sengal betul. Kalau nak buat raya, memang dah kena hantar pada tukang jahit. Bila dah biasa pakai baju tempah, rasa tak seronok juga bila beli baju siap. Maka terus aku e-mail pertanyaan mengenai baju yang berkenan dihati tu.

Servis memang bagus sebab tindak balasnya cepat. Bila dah pasti ada lagi baju yang aku nak, maka aku pun ok je. Tengah harinya, dia balas lagi e-mail aku beserta nombor siri bungkusan. ? (tanda soal besar). Aikkkk? Bayaran belum buat, tapi kenapa dah ada nombor siri bungkusan? Ok, takpe. Mungkin bungkusannya dah ada kot. Dah bungkus siap-siap dan bila bayaran dah disahkan, baru pos. Aku cakap, nak pindah bayaran malamnya. Tapi tak sempat pulak. Jadi keesokan paginya aku bagi tau belum sempat nak pindah bayaran. Sekali dia mesej "InsyaAllah kain sampai hari ni, mungkin petang. Thanks farahin." Heh, biar betul? Kelam kabut aku balas mesej cakap tak bayar lagi. Risau je dalam hati ni sebab orang percaya sangat pada kita. Yelah, jumpa pun tak pernah. Cuma berurusan melalui e-mail dan SMS saja, mau tak cuak? Jadi, tengah hari tu, aku lari ke Maybank kejap bank in bayaran. Mesti ada orang kata, "Sekarang kan boleh pakai online je? Apa pasal nak pergi bank?" Habih kalau urusan online bermasalah, acane?

Petang tu dalam pukul 3++, dapat panggilan dari kaunter depan kata ada pelajar nak jumpa. Waktu jumpa budak tu, aku nampak Abang Pos Laju masuk. Dekat tangan dia ada la beberapa bungkusan dan ada 1 satu bungkusan yang agak besar. Dalam hati, "Baju akukah itu?". Jadi, habis je cakap dengan budak tu, aku terus ke kaunter. Tengok nama penerima. Ya betul! Itu adalah baju aku. Jadi, inilah kali pertama aku berurus niaga dalam talian yang dihantar dulu barangnya sebelum pembayaran dibuat. Luar biasa bukan? Kalau akulah, tak takut ke kalau orang tipu? Tapi aku memang takkan la nak menipu duit orang kan. Bukannya murah. Serius buat aku cuak. Apa pun, terima kasih kepada pihak Sareewala kerana mempercayai saya. Maka tak adalah lagi van Pos Laju datang ke rumah sebab aku guna alamat pejabat. Bukan suka hati je tau guna alamat pejabat tu. Dah tanya bos dah boleh ke tak. Bila kata boleh, baru aku buat. Kalau hantar ke rumah pun belum tentu ada orang kat rumah waktu dia nak hantar kan.

Bahan untuk buat Punjabi Suit. Tidak la aku buat Baju Punjabi, nak mintak Kak Wan jahitkan baju kurung. Siap ada selendang dia. Nampak gaya aku kena belajar lilit selendang dengan Faien sebab selendang dia adalah panjang dan agak lebar.

 Kasi dekat sikit...

Kain sari berlabuci. Panjangnya 6 meter. Boleh dapat 2 helai baju kot.

Kalau anda berminat, boleh la buat lawatan tapak ke Sareewala. Coraknya memang cantik-cantik dan cepat je habis. Lagi satu tempat aku beli baju adalah di E-Boutiqueliving. Jubahnya cantik-cantik dan tempoh hari pihak butik mencari nama yang sesuai untuk jubah rekaan terbaru mereka. Aku pun saja cuba nasib. Alhamdulillah, nama yang aku cadangkan terpilih. Maka dapatlah hadiah yang dijanjikan. Bertambah koleksi I. Hehehe... Kalau minat nak beli, boleh tekan di sini. Ini dia jubah Nailah. Nama yang diberi oleh ku. Hehehe...


Wednesday, 27 April 2011

Bocor

Sabtu sudah, tak macam hujung minggu yang biasa, aku bangun awal. Sebab? Dah janji dengan Kak Chik nak ke PWTC. Boleh pulak bangun awal? Selalu kalau nak pergi hospital, bangun lambat. Hehehe... Bangun awal, sidai baju. Gosok baju. Mandi dan sarapan sambil borak-borak dengan Abah. Lepas dah siap-siap tu, Bibik telefon. Sementara tunggu Abah habis cakap, kemas kereta sikit-sikit. Tak lama kemudian, Abah kata nak kirim pisang kepada Bibik. Alang-alang dah sampai Shah Alam, singgah la kejap kan hantar pisang tu. Bolehhh... Dalam 8.30++ aku bertolak. Sebelum jalan jauh, memang aku akan periksa kadar tekanan angin pada keempat-empat tayar. Sebenarnya dah agak lama jugak tak diperiksa. Main lanyak je. Bila sampai pada tayar belakang belah kiri, tertera angka 60 pada skrin pam angin. 60? Agak-agak la weh. Tayar lain dalam 178 ++ macam tu walaupun lama tak diisi anginnya. Maka aku pun buat la sesi menjelajah tayar dan terjumpa macam cebisan besi terlekat pada tayar. Dalam otak ni nak terus jalan je sebab benda yang terlekat tu bukan paku sebab dah set dalam otak paku je yang menyebabkan tayar bocor. Tapi cuak jugak. Maka masuk dalam kereta, aku telefon rumah tanya Abah. Abah kata balik rumah dulu, nak tengok. Sampai rumah, Abah kata ni kena tampal ni. Fuh, nasib baik aku tak redah je ke KL. Tunggu la kejap Abah hantar kedai nak tampal tayar. Dah selesai, Abah tunjuk benda alah yang melekat tu. Cebisan besi tajam ye yang tertusuk dalam tayar tu. Cuma RM 5 saja ye untuk tampalan tu.

Dekat pukul 10 juga baru bertolak. Sampai rumah Kak Chik dah pukul 11.00 ++. Kak Chik ambik duit kejap. Gitu gini, gitu gini, dah tengah hari. Perut pun dah lapar. Maka terus ke Azira untuk isi perut, cas tenaga untuk digunakan di PWTC nanti. Waktu makan, jumpa sepupuku, Faizah pulak. Maka lepas makan terus ke kedai Bibik yang terletak berdekatan dengan Restoran Azira untuk menyerahkan barang amanah. Takut kalau aku angkut ke PWTC, masak pulak pisang tu duduk dalam kereta. Haha... Jadinya, sampai di lokasi betul-betul masuk waktu zohor. Alhamdulillah, selamat sampai walaupun tak pernah memandu sendiri sebelum ni. Solat dulu di Hentian Putra untuk lebih selesa. Tak ramai orang. Oh, caj meletak kereta di Hentian Putra hanya RM 3 sehari. Jimat di situ. Sebaik saja solat, kami pun ikut serta orang ramai yang berpusu-pusu masuk ke dalam ruang pameran.

Aku tak rancang dengan tepat buku apa yang nak dibeli. Cuma tulis secara rawak. Mula-mula lalu depan booth Al-Ameen Publication di mana ia merupakan penerbit bagi buku-buku karya Dr. Faisal Tehrani. Lama juga singgah di sini. Tapi macam biasa, tengok-tengok dulu mana yang patut. Aku rancang nak beli Ketupat Cinta dan 3 Kali Seminggu. Tak apa, nanti nak balik kan lalu. Terus saja jalan. Tujuan utama adalah mencari PTS Publication. Panjang benar senarai buku Kak Chik. Takut aku tengok. Hehehe... Cubaan pertama mencari PTS Publication tak berjaya. Maka kami cuma jalan-jalan tengok buku yang ada. Tempat paling lengang adalah di aras 2 iaitu ruang pameran untuk buku-buku universiti. Boleh jalan sesuka hati. Dah sesat tu, kami turun semula ke aras 1 sebab Kak Chik nak jumpa Abang Su. Lama juga borak dengan Abang Su sebelum teruskan misi.

Sebab kaki dah mula lenguh, kami berkeputusan untuk mendapatkan bantuan di kaunter pertanyaan. Rupanya PTS Publication di aras bawah. Dewan apa, aku dah hilang ingatan. Tapi, masuk je dewan tu, memang harapan nak nampak buku. Ramai gila orang kat tempat PTS Publication sampai tak boleh nak jalan. Tapi kami tak putus asa. Redah jugak. Gigih kami redah lautan manusia semata-mata nak dapatkan buku yang dihajati. Hahaha... Mujur berjaya. Terima kasih Kak Chik sebab sudi kongsi diskaun 20 % dengan saya. Kak Chik ada daftar di laman web PTS untuk dapatkan diskaun ni di mana kalau anda membeli buku bernilai RM 150 hingga RM 200, anda layak mendapat diskaun sebanyak 20%. Eh, betul kan 20%? Lupa pulak tiba-tiba. Hehehe... Lagi banyak anda beli, lagi banyak diskaun dia bagi. Menarik? Hah, pergi redah lautan manusia sana!

Dah dapat resit, kami nak cari DBP pulak. Untuk tahun-tahun lepas, ruang pameran DBP ni terletak di bahagian tengah dewan di aras 1. Tapi tahun ni tempat tersebut diisi oleh ITNM. Eh? Pusing-pusing juga kami mencari. Sementara nak jumpa tu, aku ajak Kak Chik ke ruangan penerbit antarabangsa iaitu di bahagian buku-buku universiti. Alah, kawasan yang lengang tu. Dah berhajat nak cari buku untuk seorang kenalan. Eceh, kenalan. Sedari, jangan gelak. Sebab terlupa nak semak tajuk buku tu, maka terpaksa kami belek satu persatu buku yang terpamer di rak. Bagi menambahkan lagi cabaran mencari, tiada label ditampal pada rak buku tu. Tak macam pempamer lain yang melabelkan buku ikut kategori. Macam nak putus asa. Tapi tak sempat bila Kak Chik berjaya menemui sebuah. Terima kasih banyak-banyak kerana menemui buku tersebut. :) Harganya masih dalam jangkaan dan bila ditolak diskaun, harganya jadi diluar jangkaan. Terus aku angkut. Buku itu adalah unik dan menarik. Tak percaya, tengok ni.
Sesiapa terasa buku ni dia punya, maka sabarlah menunggu. Hehehe... Di tempat yang sama, aku jumpa buku yang sentiasa aku nak beli walaupun harganya mak aihhhh. Tapi aku tetap tak nak lepas. Hahaha... Bila dia kata ada diskaun 30%, lagi la aku jalan pergi kaunter tanpa fikir rugi ke apa. Bajet la tu duit warna hijau dalam dompet ada banyak keping. Kahkahkah.... Bila dia imbas kod bar kedua-dua buku tu, harganya bolehlah dipertimbangkan. Kalau diluar pertimbangan pun, aku tetap kena bayar jugak. Ngehngehngeh... Kak Chik pun beli juga 2 buah buku cerita yang comel dan menarik. Lepas bayar, kami tak larat nak jalan dah. Cari tempat nak lepaskan lelah. Alhamdulillah, ada kerusi kosong di ruang legar aras 2 tu. Lama juga kami duduk. Siap berkenalan dan berbual dengan Kak Ayu. Dia yang begitu ramah menegur kami dulu. Maka kami pun borak-borak juga. Kemudian, mencuba nasib mencari booth DBP lagi. Sebab dah cari tapi tak jumpa-jumpa, maka lagi sekali pergi ke kaunter pertanyaan. Rupanya kali ni DBP ditempatkan di Bilik Pulau Pinang. Terus kami ke sana. Kak Chik berjaya membeli Manikam Kalbu manakala aku memborong majalah Pelita Bahasa. Dah lama sangat rasanya tak ambil tahu perkembangan Bahasa Melayu secara formal. Waktu sekolah dulu ada jugak beli majalah ni kadang-kadang. Seronok ambil, sedap bayar. Maka tak dapat la aku jengah Karangkraf. Hajat hati, nak beli 1 atau 2 novel Alaf21. Dah lama tak layan novel ringan, teringin juga nak baca. Tapi tak dapat la sebab bajet dah susut. Buku terakhir yang dapat aku beli adalah 3 Kali Seminggu. Ketupat Cinta kena tahan dulu. Jadi, inilah hasil tangkapan pada Sabtu lepas.
 Majalah-majalah terbitan DBP

Buku paling mahal adalah yang paling bawah tu...

Waktu nak balik, kesengalan melanda. Aku dok fikir. 'Mana nak bayar tiket parking ni?' Aku teringat kat Abang Garang je sebab waktu pertama kali pergi dulu, tumpang CCA dia. Telefon, tak angkat. Maka Kak Chik telefon Nabilah teman serumahnya dulu. Rupanya bayar bila nak keluar nanti. Kahkahkah.... Pandai pergi, tak pandai balik. Waktu balik tu menggagau juga cari jalan. Nasib baik tak sesat. Cuma ada 2 insiden ngeri yang berlaku. Maaflah Kak Chik, saya gelak-gelak tu bukannya sebab benda tu biasa. Tapi sebab cuak dalam hati. Hahaha... 2 kali weh. Nasib baik tak serius. Fuhhhh... Sebab trafik sesak, maka kami berhenti solat Asar dan Maghrib di stesen minyak sebelum Tol Batu 3. Sementara tunggu Maghrib, isi perut di A&W. Layannnn....
Sebelum

Selepas

Nampak gambar sebelum? Ada dua dulang yang dipenuhi makanan. Selepas? Tinggal satu dulang yang penuh dengan bungkusan burger serta mug besar yang kosong. Inilah akibatnya kalau lapar sangat. Semua benda nak nampak sedap, semua benda nak dimakan. Baliknya, masing-masing kekenyangan. Habih dah bantai satu 'jag' float, mau tak kenyang? Tak apa, A&W tak selalu pergi. Kurang sikit rasa bersalah. ;)

Last but not least, I got this magazine from Kak Chik. Terima kasih daun keladi Kak Chik. InsyaAllah saya akan baca majalah ni, bukan lagi mengeja. Hehehe...

Friday, 22 April 2011

Simpan.Sepah.Selerak.

3S pertama yang sudah bertukar konsepnya. Inilah akibatnya bila tak buat S yang kelima iaitu Sentiasa Amal. Document Tray setinggi 3 tingkat atas meja ni sudah bercampur aduk. Nampak je ada label untuk setiap tingkat. Tapi, benda yang terletak dalam setiap tingkat tu tak sama dengan label yang tertera. Memo, tugasan, ujian dan nota dah bercampur aduk. Semester 1 punya bahan dan tercampur dengan semester 2. Memo pun ada terselit sekali dalam bahan tu. Heh....Selerak sudah. Sila kemas tray anda sebelum audit seterusnya ye.

Rabu sudah, aku pulun kelas dari pagi sampai tengah hari kerana cikgu sains dan matematik ada hal. Penat berdiri dalam kelas. Sudahlah belajar grammar, pening-pening lalat budak-budak tu. Nak tak nak, aku kena tambah kelajuan mengajar sebab mereka sudah lari dari jadual belajar yang asal. Mana nak habiskan silibus, nak bagi mereka faham dan nak kukuhkan kefahaman. Memang terkejar-kejar. Untuk budak-budak semester 2, sepatutnya berjalan seperti yang dirancang. Tapi semalam mereka memang dah buat jadual aku lari. Kena ulang balik apa yang aku dah ajar sebelumnya. Penat aku pesan banyak kali minggu ni ada pembentangan dan semua orang kena hantar salinan tugasan dalam hari yang sama walaupun gilirannya lambat lagi. Tapi, hampeh.... Yang nak kena bentang pun tak siap lagi. Apa kes? Rasanya waktu aku belajar dulu, semua tugasan dihantar pada waktu yang sepatutnya. Thanks to my group mates. Mungkin kerana di universiti ada tarikh mati yang perlu diambil kira, maka kami buat seperti yang dijadualkan. Kalau tak siap, memang 'mati' gamaknya kena potong markah dan akan mengganggu markah keseluruhan untuk subjek tu. Kat sini? Hampeh kuasa 8. Ko ugut la nak potong markah pun, buat derkkk jugak sampai aku yang tertekan. Bila tertekan, aku membebel la dalam kelas. Lantak situ. Siapa suruh tak buat kerja? Geram je...


Semalam petang Kak Yah datang rumah bagi kunci kereta dengan rumah dia. Macam biasa, kena bagi Pipo makan tiap petang. Nak bagi makan dengan Pipo dan yang lain-lain, berperang jugak. Aku jalan, dia nak jalan. Aku jalan, dia nak jalan. Macam mana aku nak jalan? Bila nampak aku masuk dalam rumah, dia pun nak masuk jugak. Masaalahnya bila dia dah masuk, dia tak nak keluar dah. Seronok je baring atas tikar. Itu kalau aku tuang Whiskas. Dia memang tak layan mangkuk berisi Whiskas. Tapi kalau aku bagi nasi digaul ikan rebus, memang tak hairan pun aku bukak pintu. Hahaha... Kucing, kucing. Oh, perkembangan terbaru Abang Mad setakat semalam. Alhamdulillah, Abang Mad dah pindah ke wad biasa. Bukan lagi duduk dalam Cubicle. Maknanya dah stabil dan imun dengan kuman yang menyebabkan jangkitan. Dah boleh datang melawat ramai-ramai. Ada ura-ura juga nak dipindahkan ke Hospital Putrajaya. Tapi masih belum dapat kepastian. Kalau di Putrajaya, dekat sikit rasanya. Jalan pun tak sesibuk jalan nak ke Kuala Lumpur.

Ada satu hari dalam minggu ni aku buang tebiat. Mulanya aku tengok peti simpanan mesej N6085. Ingat nak padam mana-mana mesej yang dah tak guna lagi. Memori asyik penuh je kan. Mesej makluman mesyuarat persatuan yang tahun bila entah pun masih ada lagi. Sengal ke tak tu? Hampir 200 mesej jugak aku padam. Akibatnya aku jadi teringat dekat orang-orang yang mesejnya dipadam tu. Maka, aku telah menghantar mesej saja-saja secara rambang. Aku letak je satu kumpulan terus pada nombor penerima. Maka anda yang dapat mesej pada malam Rabu lepas adalah anda yang diletakkan dalam kumpulan tu. Walaupun dah lama tak berhubung, tak bermaksud anda telah dilupakan. Aku perasan, bila dah habis belajar je, mesti terus putus hubungan. Kenapa? Tak baik tau tak ingat kat kawan.

Thursday, 21 April 2011

Alang-alang Menyeluk Pekasam...

Semalam dah cerita hujung minggu, hari ni cerita hari biasa pulak.

Hari Isnin, aku kerja separuh hari. Nak mintak keluar, segan sebab dah beberapa kali mintak keluar. Kalau separuh hari, nak potong gaji, potonglah. Eceh, mentang-mentang gaji dah naik sikit, berlagak kau ye. Gaji naik pun, cuti yang tujuh hari tu dah tak ada. Huwaaaa.... Tak ada cuti dah. Kalau cuti, tak dibayar. Tak mengapa. Kita guna konsep pengorbanan di sini. Nak dapatkan sesuatu, kena korbankan sesuatu. Kerja kontrak, macam nilah. Syarat kontrak baru ni memang tak menarik perhatian. Tapi, syukurlah. Dalam banyak-banyak orang, aku terpilih nak dapat kerja ni.

Ok, mintak separuh hari sebab nak ambik Farah di KLIA. Dia mintak juga nak balik tengok keadaan ayahnya lepas peperiksaan akhir. Dapat cuti 2 minggu tapi Kak Yah cuma bagi balik Malaysia seminggu je. Aku tak bawa kereta pun, cuma teman Fairuz. Kak Yah pesan, tegur-tegur sikit Fairuz bila memandu sebabnya dia dah biasa tekan accelerator kapal terbang. Menakutkan sebenarnya. Tapi selagi tak membahayakan, aku tak adalah tegur. Hehehe... Sampai KLIA pukul 2++. Kapal terbang mendarat pukul 2 tepat. Tapi tunggu bagasi semua, hampir jam 3 baru selesai dan nampak muka. Baliknya, si kakak pulak yang memandu sebab sebenarnya lesen si adik dah tamat tempoh. Berani mati betul. Hahahaha... Pemanduan si kakak lebih menenangkan. Petangnya, ke JPJ nak baharui lesen memandu si adik. Pertama kali aku masuk JPJ tu sebenarnya. Sebelum ni Abah yang tolong baharui lesen memandu. Hehehe...

Hari Selasa, aku ulangkaji silibus yang nak diajar dan siapkan latihan dan nota. Menghampiri tengah hari, lampu pejabat ni kelip-kelip. Semua orang sibuk cakap; "Hah, baik save cepat." Maksudnya simpan segala kerja yang sedang dibuat kalau tak nak hilang tiba-tiba. Benarlah bagai dijangka. Beberapa minit kemudian pejabat gelap. Lama juga bekalan elektrik terputus. Sampai waktu rehat pun belum hidup lagi. Jadinya, keluar rehat awal sikit sementalah aku nak selesaikan bil-bil Kak Yah dan Abang Mad. Minggu lepas dah selesaikan bayaran Astro dan kad kredit RHB. Astro tak ada masalah sebab bayar di Pejabat Pos. Tapi kad kredit RHB kena ke cawangan RHB di Jenjarom. Maka tengah hari Jumaat tu aku berkejar ke Jenjarom waktu rehat. Tak berapa sibuk. Tapi, waktu nak masuk dalam bank tu, aku nampak papan tanda waktu operasi bank. Alamak, bank ni pun tutup ke tengah hari Jumaat? Tapi kenapa macam ramai orang mundar-mandir dalam tu? Aku teragak-agak sama ada nak masuk atau tak. Akhirnya aku tak masuk pun sebab macam kecewa sangat nampak papan tanda tulis rehat dari 12.15 tengah hari - 2.30 petang. Lepas tu, aku memandu tanpa arah kejap sebelum menghala ke Tesco.

Kecewa ni, kecewa. Di Tesco, aku isi perut dulu. Medan selera, ramai orang. Maka aku ke Marrybrown. Ada pulak Kak Eza dengan Kak Dahiyah kat situ. Kebetulan. Maka aku makan sekali dengan mereka. Sudah makan, masuk Tesco kejap cari keju mozarella dan parmesan. Angan-angan nak buat baked pasta. Waktu nak bayar, jumpa Bik Yani pulak. Maka bertegur sapa kejaplah. Dah sudah tu baru aku pecut ke RHB semula. Mujurlah tak ramai orang. Masuk-masuk, aku blurr kejap. Macam mana nak buat ni? Tanya pada Pakcik Jaga. Alhamdulillah dia tunjukkan macam mana nak buat. Aku tanya jugak, tengah hari Jumaat, bank ni tutup juga ke? Waktu dia jawab; "Tak, RHB Islamic je yang tutup waktu rehat hari Jumaat.", aku rasa macam nak hantuk kepala kat dinding. Aiyak...aiyak...aiyak... Aku bengong ke, papan tanda kat luar tu bengong? Berdasarkan kes ini, terbuktilah bahawa pepatah melayu yang berbunyi 'Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan' boleh diguna pakai. Dalam kes ni, kasi tukar sikit; 'Alang-alang dan sampai depan pintu, bukalah pintu tu'

Wednesday, 20 April 2011

Hujung Minggu

Assalam... Hari ini sudah pun masuk ke pertengahan minggu, baru sibuk nak catat cerita hujung minggu sudah. Macam biasa, rutin hujung minggu adalah ke HKL. Minggu lepas Abang ikut sekali sebab dia tak kerja dan teruja nak jumpa Abang Mad yang dah buka mata. Abang Mad mula buka mata 8 April 2011 iaitu Jumaat dua minggu sudah. Sabtu lepas pulak, aku pergi dengan Abah, Bik Tar dan Mbah As. Kereta kosong, bolehlah ajak sekali. Pagi Sabtu tu hujan pulaknya. Redup ajelah sepanjang perjalanan. Jalan pun boleh tahan sesak. Selalu dalam sejam setengah atau 2 jam dah boleh sampai. Tapi hari tu perjalanan memakan masa lebih daripada 2 jam. Seronok juga ada Bik Tar dengan Mbah As. Macam-macam ada. Mbah As bawa lempeng kelapa yang sedap. Teringat jemput kelapa yang arwah Mak buat dulu. Bik Tar pulak bawa kerepek pisang buatan sendiri. Arwah Mak pun rajin buat kerepek pisang kalau tiba-tiba pisang tua bertandan-tandan. Apa-apa makanan buatan rumah sebenarnya adalah yang paling sedap kan walaupun makanan tu tak adalah mahal mana pun. Aku nak buat sendiri pun boleh. Kelapa parut memang dah ada dalam peti tapi biasalah, mim. alif. lam. sim. kuasa 8. Nak buat kerepek pisang? Memang sedang elok la pisang nangka ada 3 tandan kat dapur tu. Lagi sekali, mim. alif. lam. sim. kuasa 8. Hahahaha...

Sampai di HKL kurang lebih jam 1.30 petang. Cuma ada Cik Iti. Kali ni, aku tengok Abang Mad lebih cergas berbanding sebelum ni. Cecair dari otak pun dah 2 hari berhenti dan dalam pemantauan doktor untuk dicabut tiub yang dipasang. Macam dah kenal orang sebab kalau orang datang, dia akan tengok. Cuma masih belum boleh bercakap sebab ditebuk pada salur pernafasan. Bila tengok jururawat tukar tiub tempat ditebuk tu, memang aku tak gamak nak jadi jururawat ni. Kesian tengok pesakit yang terbatuk-batuk waktu tiub tu dimasukkan. *Tepuk tangan untuk jururawat sekalian.* Kami berkampung sampai tamat waktu melawat. Walaupun Abang Mad dah dipindahkan ke wad biasa, tapi beliau masih diasingkan daripada kawasan wad biasa. Beliau ditempatkan dalam bilik berasingan yang menempatkan 6 pesakit dalam satu-satu masa. Tempoh hari, beliau ditempatkan di Cubicle 3. Sekarang dah dipindahkan ke Cubicle 4. Nak masuk melawat pun cuma boleh dua orang dalam satu-satu masa. Mudah-mudahan Abang Mad dapat kembali seperti sediakala. Bila dengar Kak Yah cerita, agak ngeri juga dengar tentang kes-kes lain. Wad Neuro, memanglah kes-kes dahsyat bila melibatkan penghuni-penghuni dalam Cubicle.

Kemudian, hari Ahad malam teman Fairuz hantar Pak Langnya ke Kajang. Alhamdulillah beliau sudah pun menamatkan latihan penerbangannya di Langkawi selama setahun 3 bulan itu. Rutin mingguan sejak sebulan lalu. Kelebihannya adalah, aku dah tahu jalan nak ke PWTC dan Mid Valley. Heeeppppppp! Hehehe... Tapi masih tak suka memandu di KL sebab semua orang tak sabar. Asyik dok hon-hon. Haish, tertekan dibuatnya!

Thursday, 14 April 2011

Sayur Aku!!!


Waktu nak solat zohor tadi, entah macam mana tiba-tiba aku teringat pada seplastik sayur yang aku beli kat pasar petang semalam. Pap! Tepuk dahi. Lupa nak masukkan dalam peti! Habis la tauge dengan tauhu aku. Haish, camano boleh lupa ni? Selalunya memang aku terus 'kemas'. Semalam kesengalan melanda bila aku letak je kat dapur nun. Kalau Abang Farhan nampak, dia simpan la kot. Kalau Abang Paiz, nampak pun dia buat-buat tak nampak. Banyak la jugak aku beli semalam. Stok untuk seminggu. Tips membeli sayur Cik Farah;

1. Tak perlu rancang nak sayur apa. Sampai kat pasar, baru fikir nak masak sayur apa dan pilihlah mana yang berkenan. Hehehe..
2. Cari sayur yang kebarangkalian untuk dimakan atau diduduki ulat-ulat adalah rendah atau kosong. Kahkahkah...
3. Pilih sayur yang tidak mudah rosak. Sayur dedaun macam kangkung, bayam dan sawi cepat layu walaupun duduk dalam peti sejuk. Kalau nak beli jugak, tak boleh simpan lama. Setakat simpan 2 hari, masih segar lagi.

Rasanya itu je kot tips membeli sayur yang aku guna pakai. Hehehe... Nak ikut, ikutlah. Tak nak ikut, sudah. Oh, pada yang intai Dapur Cinta tu, minta maaf la ye. Sekarang ni tengah tak berapa nak rajin nak masak benda yang pelik-pelik. Sekadar masak untuk makan harian je. Nak buat kek dan bakar biskut pun malas tahap gaban. Kalau masih belajar dulu, bila cuti sem atau balik hujung minggu je, mesti akan bakar kek atau buat kuih. Sekarang? Haram... Agaknya hari-hari mengadap dapur kot. Dah tak rindu-rinduan nak masak benda luar biasa. Hahaha...Boleh pulak cenggitu ek? Lagipun sejak mak tak ada, aku malas nak masak benda luar biasa ni. Abah dengan Abang-abang aku yang 2 orang tu memilih sikit. Bubur kacang pun diorang tak makan. Kalau buat bubur, aku sorang yang telan. Baik tak payah kan. Tunggulah mood nak masak tu datang, baru aku sapu habuk Dapur Cinta. ;)

Dari Kerana Mata

Salam ketemu. Hampir seminggu tidak menconteng apa-apa di sini. Nak kata sibuk, orang lain lagi banyak kerja. Adalah kerjanya cuma untuk menebeng di sini, memang tengah malas. Orang kata, mood dah ke laut. Kena pergi Pantai Kelanang dulu kutip mood baru boleh menaip hari-hari. Ok, mengarut sudah. Sebelum buat entri mengarut, mari kita muhasabah diri sikit. Baca tazkirah ringkas yang tak berapa nak ringkas ni.

Masih ingat lagi lagu yang dinyanyikan dalam filem Jimi Asmara? Meh nyanyi sikit...
Dari kerana mata
Yang mempunyai kuasa
Oh, aku tergoda,
Aku tergoda terkecewa....

ataupun mungkin lagu tu orang tak nyanyi dah. Orang sekarang nyanyi lagu ni pulak kan
Boleh pandang-pandang
Jangan pegang-pegang
Duduk renggang-renggang
Bertambah sayang



Apakah? Pandang pun tak boleh tahu. Kalau dah pandang, mesti nak pegang. Jadi, yang mana nak kena cegah patutnya? Sudah tentulah akarnya. Dalam Al-quran juga telah termaktub dalam Surah An-Nur ayat 31 yang berbunyi;

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ 

Maksudnya: "Katakanlah kepada wanita beriman: Hendaklah mereka menundukkan pandangannya"

Allah s.w.t tahu bahawa MATA merupakan anggota yang boleh menggugah kekuatan hati dan nafsu. Kerana itulah pencegahan terawal adalah tundukkan pandangan. Kemudian Allah juga berfirman dalam Surah Ghafir (Mu'min) ayat 19 yang berbunyi;

يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُوْرِ 

Maksudnya: "Dia mengetahui khianatnya (pandangan) mata dan apa yang disembunyikan oleh hati."

Maka jelaslah bahawa MATA ini berbahaya dan boleh membawa bencana. Kalau di Hamidiah dulu, tempat duduk kami memang ditetapkan lelaki di hadapan dan perempuan di belakang. Kenapa? Kerana pandangan mata inilah. Sekarang, aku juga mempraktikkan perihal yang sama. Pelajar lelaki di hadapan dan perempuan di belakang. Itu pun, susahnya mak aih nak suruh imam-imam muda tu penuhkan meja hadapan. Lelaki, kenapa nak menafikan hak anda berada dihadapan sedangkan dalam solat berjemaah juga, saf hadapan WAJIB diisi oleh jemaah lelaki? Fikir-fikirkan.

Artikel ini diolah daripada sini. Boleh tekan pada pautan untuk membaca artikel selanjutnya.

Tuesday, 5 April 2011

Rajin??

Rutin harian sudah berubah. Lepas balik kerja singgah rumah Abang Mad, nak bagi makan kucing-kucingnya; Pipo, Pepper, Paprika dan Peperoni. Dari minggu lepas memang bagi Friskies je. Tapi aku perasan hari Ahad sudah, Friskies tu tak habis. Aku pun fikir, dia jemu kot makan Friskies hari-hari. Jadinya semalam aku singgah dulu beli nasi dengan ikan goreng kat kedai makan. Kelas Pipo, makan nasi bungkus. Hehehe... Memang biasanya Kak Yah akan ubah menu antara nasi+ikan rebus atau Friskies. Sebab Tuannya tak ada, makan makanan segera manjang. Nanti kalau rajin aku rebuskan ikan dan masak nasi untuk mereka.

Lepas tu, cadangnya nak singgah pasar je beli makanan masak. Bila dah petang, macam dah malas nak masuk dapur. Sampai kat pasar dah pukul 6.30. Kalau petang macam ni, memang harus la tak dapat tempat letak kereta. Jenuh aku pusing dan tunggu kot-kot ada yang nak keluar. Hampeh... Tengok jam dah nak pukul 7.00, terus aku callo balik rumah. Cerita Cina kat 8TV dah nak mula. Cerita Cina punya pasal, kena aku rajinkan diri masak. Korek-korek peti sejuk, ada terung telunjuk 2 biji. Ikan ada, tapi malas nak nyah-beku. Malas lagi... Jadinya menu malas malam tadi adalah terung telunjuk goreng berlada dengan telur teplok. Kira rajin la kan sebab aku masuk jugak dapur. Hehehe... Lepas tu Abah goreng ketam. Tergoda jugak aku tengok terung tu walaupun tak suka makan terung. Makan jugak sikit... Haish, camano nak kurus??? Lu fikirlah sendiri..:p
Oh, sebelum lupa. Sedari, kalau awak baca ni, saya mintak maaf banyak-banyak. Belum berkesempatan nak ke bank untuk pindahkan duit. Soalan kaji selidik tu pun saya terlupa. Semalam baru mula buat. Jadinya, silalah sabar menunggu maklum balas dari saya ye. :)

Monday, 4 April 2011

Bila di uji

Rentetan daripada peristiwa pendarahan otak yang terjadi pada Abang Mad, aku menjadi tahu dengan lebih jelas apa yang dikatakan dengan angin ahmar atau strok. Kalau ditengokkan simptom yang berlaku, memang Abang Mad diserang strok. Ceritanya bermula pada pagi Selasa kira-kira jam 9.00 pagi. Abang Mad mahu bermesyuarat dan sedang bersedia untuk membuat pembentangan. Tiba-tiba beliau mengadu letih dan kebas di sebelah bahagian badan. Lalu beliau keluar dari bilik mesyuarat untuk mengambil angin. Kemudian, beliau rasa nak pitam lalu teruslah dibawa ke Hospital Putrajaya. Di sana, beliau muntah dan bila dibuat pemeriksaan, tekanan darahnya terlalu tinggi. 200 lebih tak silap. Waktu tu, Abang Mad masih lagi sedar dan boleh bercakap. Kemudian atas nasihat doktor, beliau dipengsankan. Oleh sebab di Putrajaya tiada pakar dalam bahagian itu, maka beliau dipindahkan ke Hospital Kuala Lumpur kira-kira jam 6.00 petang. Lebih kurang jam 10.00 malam baru pembedahan bermula. Alhamdulillah selepas kira-kira 4 jam, beliau selamat dibedah. Darah beku dibahagian kiri otaknya berjaya dikeluarkan.

Kemudian beliau di letakkan dalam unit rawatan rapi Wad Neurologi HKL. Hari Jumaat lepas, beliau telah dipindahkan ke Wad 4A tapi masih lagi diletakkan bawah pengawasan rapi. Sabtu lepas, kami ke HKL lagi. Beliau masih belum sedar tapi memberi reaksi bila dengar orang bercakap dan boleh menggerakkan tangan dan kaki kiri. Dikhabarkan, pembedahan terkena sedikit jangkitan dan akibat daripada itu Abang Mad demam. Sebelum ini, Kak Yah memutuskan untuk tidak memberitahu keadaan Abang Mad pada Farah kerana dia berada nun jauh di Mesir dan bakal menghadapi peperiksaan. Maka aku juga tak berani menulis apa-apa di Facebook. Bimbang dia terbaca. Padaku, kalau dia nak tahu, biarlah maknya yang beritahu, bukan daripada Facebook. Tetapi akhirnya apa yang ditakutkan berlaku, terjadi juga. Seseorang menulis sesuatu di dinding Facebook beliau. Ya, setabah mana pun seseorang itu, emosinya tetap akan terganggu bila terjadi sesuatu yang tidak disangka. Perasaannya tetap akan bergoncang. Fikirannya juga terusik dek kerana memikirkan keadaan ayahnya di sini. Semoga Farah sabar dan tabah menghadapi ujian yang datang.

Semalam petang, Fairuz kembali semula ke Langkawi untuk menamatkan latihan penerbangannya yang berbaki beberapa jam dan kemudian akan menduduki peperiksaan akhir. Dia meminta bantuan untuk menghantarkan GPS dan Smart Tag ke KLIA kerana selepas ini dia akan terus pulang dengan keretanya. Dia kata masuk ke dalam jam 8.15 malam. Maka sebelum waktu itu sempat lagi jumpa. Aku bertolak dari rumah kira-kira 6.45 petang. Sempatlah sampai sebelum dia masuk. Rupanya, dia tersalah waktu. 7.45 dah kena masuk. Sayang betul. Waktu dia telefon kata tak sempat tu, aku dah sampai kat tangga di aras 5. Hanya lewat beberapa minit. Sayang betul. Kalaulah tak cari tempat letak kereta dulu, sempat agaknya. Mungkin ada hikmah disebaliknya. Sudahnya, aku hanya berlegar di terminal. 

Bagi menambah pengetahuan dan kesedaran tentang penyakit ini, boleh tekan di sini ya.

50 : 50

*Sebelum mula membaca, pergilah ambil biskut dengan air dulu. Agak panjang entri kali ni. Entri panjang tanpa gambar yang mungkin membuat anda menyampah. 

What a greeeeeeeeaaaaaaaat day! Say it out loud. Itu yang cikgu tusyen aku ajar dulu kalau malas nak bangun dari katil. Tapi, apa kejadah pulak aku nak jerit pagi-pagi kan. Tak pasal-pasal kang satu rumah cuak. Hahaha... Hari Selasa, aku cuti. Cuti yang tiba-tiba. Nasib baik bos besar luluskan. Selagi tak selesaikan benda yang satu tu, selagi tu aku tak tenang. Maka hari Selasa lepas aku berangkat ke UNISEL bersama Kak Chik untuk menyelesaikan apa yang patut. Bertolak agak pagi dan tiba di sana kira-kira jam 11.00++. Memandangkan waktu ini UNISEL sedang cuti semester, maka kawasan kampus lengang saja dan staf-staf pun sudah bertukarrr! Aik, bertukar jadi apa? Bertukar jadi tak formal dari segi penampilan. Mujurlah semua orang yang aku jumpa semalam memberi layanan yang bagus dan tidak kerek. Mintak maaf cakap ye, tapi itulah realitinya sebelum-sebelum ni. Ini cerita 50 yang pertama.

Mula-mula aku ke Unit Kewangan sebab Kak Chik kata periksa dulu apa-apa yang patut walaupun dah langsaikan semua hutang sebelum keluar praktikal lagi. Tak ada orang pun. Masuk kejap, nombor terus naik. Bila bagi kad matrik dan diperiksa, dia kata aku ada hutang dengan UNISEL RM500. APAKAH???? Wajiblah aku bersoal jawab dengan akak tu. Lepas tu, aku tunjuk Penyata Yuran yang aku dapat waktu kali terakhir bayar yuran. Kira-kira balik, tetap jugak hutang. Tapi bukan RM500, jadi RM180. Sudah tukar ka??? Beliau kata, itu yuran credit transfer waktu nak naik degree dulu, pihak fakulti baru masukkan. Hello, itu cerita 3 tahun lepas ok, kenapa baru timbul sekarang?? Aku berkata dalam hati. Tak apalah, dia kata ada tertunggak tu maknanya adalah walaupun aku rasa isu yuran credit transfer ni dah selesai masa tahun akhir dulu. Aku ingat lagi ada satu waktu tu Ketua Kelas kami kata untuk yuran sem tersebut akan dimasukkan caj tu. Entahlah.

Lepas tu, tanpa berfikir aku terus ke Unit Peperiksaan. Nak ambil keputusan peperiksaan terakhir. Sekali Encik tu cakap "Ada clearance slip?" Toing...toing...toing... Ney, yuran tak habis lagi, macam mana nak ada clearance slip. Terus aku duduk termenung kat tepi tu. Tidaklah aku menjangka aku masih berhutang dengan UNISEL lagi. Maka tak adalah aku bawa duit lebih. Kad bank yang ada dengan aku hanyalah berisi duit belanja harian yang dah nyawa-nyawa ikan. Akhir bulan kan... Kad bank lain aku tak bawa. Aiseh, macam mana ni? Sangkut satu, sangkut la semua. Tiba-tiba Kak Chik tawarkan bantuan untuk meminjamkan duit beliau dulu. Alamak, serba salah pulak. Bukannya sikit aku nak pinjam ni. Fikir dan fikir, okeylah. Terima kasih banyak banyak banyak banyak banyak Kak Chik kerana membantu saya. Kemudian, kami menuju ke Pusat Pelajar untuk mengeluarkan wang dari mesin ATM. Walaupun mesin ATM dah bertambah, satu pun tak berfungsi. Kakak Tukang Sapu tu kata, bila akhir bulan dia memang macam tu. Nak tak nak, kami ke Pekan BB. Alhamdulillah, urusan dipermudahkan. Maka aku kembali ke Unit Kewangan untuk melangsaikan hutang tadi dan berurusan di kaunter yang sama. Kemudian, baru aku ke Unit Peperiksaan.

Alang-alang dah sampai, buat transkrip sekali. Borang untuk transkrip boleh diperoleh di Unit Peperiksaan ye, bukan Unit Rekod. Sebab dah tengah hari dan pejabat pun dah mula tutup, maka kami cari tempat nak isi perut dulu. Jumpa satu gerai yang buka di hadapan FITM. Makan dan solat, barulah kami meneruskan tugas. Sempat juga berjumpa Abang Su sebelum tawaf fakulti lamaku dulu. Rupanya fakulti-fakulti ni sudah bertukar. Manalah aku tau kan, dah lama tak datang. FELS dah pindah ke FOB. Bio Tech duduk di FELS. Heh, pening aku. Alhamdulillah semuanya berjaya diselesaikan walaupun dari mula lagi aku berfikir negatif dan asyik dicas positif oleh Kak Chik sampaikan beliau kata; "Awak habis je buat benda ni, saya nak tepuk tangan." Hehehe... Nasib baik ada beliau sebagai peneman. Tidaklah aku kalut tahap gaban.

Kak Chik kata, prosedur ni kena dicatat supaya senang kalau ada yang bertanya. Jadi, aku catat di sinilah ye. Apa yang diperlukan adalah; duit berkepuk dalam akaun (kalau tiba-tiba ada hutang kan), penyata yuran terakhir yang diperoleh dari Unit Kewangan (bawak semua bukti pembayaran lagi bagus) dan salinan keputusan MUET. Ini prosedur untuk yang belum ambik keputusan peperiksaan akhir macam aku la ye. Kalau dah ambik, boleh abaikan beberapa langkah.

1. Ke Unit Kewangan. Periksa akaun anda dengan UNISEL kalau-kalau masih ada hutang yang tertunggak. Kalau ada, langsaikan hutang tu dulu dan jangan lupa minta clearance slip.

2. Pergi ke Unit Peperiksaan untuk ambil keputusan DAN borang transkrip.

3. Kemudian pergi ke Perpustakaan untuk mendapatkan pengesahan. Jangan pergi waktu rehat sebab dia akan suruh datang semula pada jam 2.00.

4. Dapatkan pengesahan daripada Ketua Program (H.O.P) masing-masing. Bagi penuntut TESL, fakulti anda sudah berpindah ke FOB. Dari lobi FOB, anda pergi ke sayap kiri, aras 2. Bilik Cik Norhayati ada di situ. Tunjuk sekali keputusan MUET anda dan ia akan dikepilkan dengan borang transkrip.

5. Sesudah itu, dapatkan cop dan pengesahan daripada Dekan. Sekiranya dekan tiada, Timbalan Dekan pun boleh.

6. Kemudian, hantar ke Unit Kewangan. Selebihnya akan diuruskan oleh staf di Unit Kewangan. Jangan lupa isi buku rekod penghantaran supaya tiada masalah di kemudian hari.

Rasanya itu saja. Yang membuatkan anda seperti nak menangis bila ada masalah macam aku ni. Nasib baik naik kereta, kalau jalan kaki memang aku nangis la nak kena berulang alik. Hehehehe... Hari tu jugak, terjumpa ramai orang yang dikenali. Ada sorang ni ahli i Rakan. Minta maaf banyak-banyak akak tak ingat nama awak. Ingat muka je. Jumpa waktu nak makan. Kemudian, jumpa Fiza waktu nak jumpa H.O.P. Selamat menempuh alam persekolahan Fiza. Dia ada kursus sebelum keluar praktikal. Waktu di canseleri, jumpa Faizah, Farhana dengan Aishah kot nama dia. Tak ingat jugak. Hehehe... Mereka sedang berpraktikal dan hampir sampai ke penghujung. Akhir sekali terjumpa Ifdal waktu makan di Mc Donalds Puncak Alam. Dia dari UNISEL juga rupanya. Seluas kampus UNISEL tu, kat Mc Donalds pulak kita jumpa ye. Perasaan bila berjumpa mereka? Gembira yang teramat. Lama tak jumpa kan. Ifdal, kalau awak sms akak dan tiada jawapan balas, silalah buat panggilan rindu ye. Telefon bimbit akak dah uzur. Tunggu masa je. Hahaha... Oh, panggilan rindu yang dimaksudkan adalah missed call. Fikir ke lain la tu.

Sekarang, cerita 50 yang kedua. Aku hanya bertolak pulang ke Banting selepas maghrib. Itu adalah selepas solat di rumah Kak Chik. Dalam perjalanan, aku mendapat panggilan. Abah mengkhabarkan berita buruk. Terus aku berdebar-debar. Abang Mad dimasukkan ke hospital akibat pendarahan otak. Maka malam ni kami perlu ke LCCT untuk menjemput Fairuz. Aku memang tak tahu apa-apa cerita. Paginya, memang ada panggilan dari Kak Yah tapi memandangkan aku sedang memandu, maka panggilan itu tidak ku jawab. Ku sangka, beliau mahu aku menemankan beliau sebab Abang Mad bertugas di luar. Selalunya begitu. Kerana kalut menguruskan transkrip, aku terlupa nak menghubungi beliau semula.

Sampai saja di rumah, gelap gelita. Mulalah aku seram sejuk. Lama jugak aku termenung dalam kereta. Nak turun takut. Hehehe... Maka, aku telefon Abang Faiz dan tanya apa yang berlaku. Kemudian, aku beranikan diri jugak turun kereta nak masuk rumah. Sekurang-kurangnya dapat la bersihkan diri sebelum berangkat ke LCCT sementara tunggu Abah sampai rumah. Lebih kurang jam 10.00 malam, Abah sampai dan terus gerak ke LCCT. Jarang sebenarnya ke LCCT. Kalau KLIA dah selalu. Gitu gini, sampai rumah dekat 12.30 jugak la. Siapkan tempat tidur, terus pengsan sampai pagi. Tak sedar sampai la Fairuz kejut paginya.

Paginya, punch card dan hantar Fairuz balik rumah dulu. Kalau-kalau nak ambil barang apa-apa sebelum ke HKL. Aku masuk pejabat kejap sebelum minta kebenaran keluar untuk ke HKL. Kesian pulak Fairuz sorang-sorang. Singgah di Klang dulu ambil Abang Mohsein baru gerak ke HKL. Sampai sana, memang waktu melawat. Susah betul nak cari tempat letak kereta. Tepat jam 12.30 tengah hari, baru kami boleh naik ke wad Abang Mad masih ditempatkan dalam ICU. Jadi, hanya 2 orang dibenarkan masuk dalam satu-satu masa. Ramai juga yang datang melawat tengah hari tu. Kerusi menunggu di luar tu penuh dengan keluarga kami je. Lama juga aku di situ sebelum berangkat pulang sebab nak masuk pejabat semula. Inilah 50 kedua yang mendebarkan.

* Aku mengambil masa selama seminggu untuk menyudahkan entri ni.Agak sengal di situ. Perkembangan semasa Abang Mad akan turut aku catatkan di sini.