Engagement Fund ;)

Friday, 31 May 2013

Ingat Kau Sorang Je Nak Beli Pisang Goreng?

Hari Khamis lepas ada gotong royong perdana sempena persijilan semula 5S. Selama ni bukanlah tak amal 5S tu cuma sesekali tu kena ada sesi pembersihan besar-besaran punya. Pagi tu pelajar-pelajar dibahagikan mengikut zon. Ketua Zon aku cakap dapat budak Multimedia sekali bila disebut satu persatu, zon kami dapat budak Pengaturcaraan. Sebab pagi tu ahli zon cuma ada dua orang iaitu Ketua Zon dan yours truly, maka kenalah pergi pantau keadaan dulu dan bahagikan tugas. Orang ajak makan pun tak nak sebab macam serba salah pulak makan sambil dikelilingi tenaga kerja untuk zon sendiri. Hahaha... Oh, zon aku adalah tempat makan iaitu kafe.

Sehari sebelumnya aku dah siapkan sikit mana-mana label yang perlu ditukar. Pagi tu cuma minta tolong mereka gunting-gunting je. Sekalinya tak cukup la pulak. Maka baliklah semula ke pejabat untuk buat lagi. Rumit jugalah sebab satu, tak bawa beg laptop dimana data-data tentang 5S ada dalam laptop dan juga pendrive yang disimpan dalam beg laptop. Tepuk dahi! Terpaksa tebalkan muka minta salinan lain daripada bos. Banyak masa dihabiskan dalam pejabat je sebab nak print, lepas tu gunting, lepas tu laminate, lepas tu kena gunting lagi sekali. Bahagian gunting lagi sekali tu aku angkut je ke kafe minta tolong budak-budak tolong.
 Permulaan
 Dah hampir siap, tinggal cat celah-celah tulisan je...

Sementara tunggu yang lain siap mengecat, kasi sapu sampah sarap habuk-habuk yang bertaburan

Petangnya aku pantau budak-budak buat kerja. Seronok dapat budak besar ni sebab diorang dah tahu nak buat apa dan buat macam mana. Bagi arahan sekali je lepas tu pandailah diorang buat. Kiranya dari A-Z diorang yang buat semua. Anda semua terbaik! Kebetulan juga kot diorang ni memang rajin-rajin semua. Disebabkan prestasi yang memberangsangkan, maka aku pun berhajat nak belanja diorang makan pisang goreng. Sebelum keluar kena minta kebenaran bos dulu. Bos pun nak ikut sekali maka bos aku pun minta kebenaran pada bos besar. Bila orang tahu nak keluar beli pisang goreng, terus ramai-ramai kirim nak beli pisang goreng + air + ais sekali.

Cabut label lama yang dah rosak dan gantikan dengan yang baru

Rajin budak ni lap kesan cat yang sememeh atas meja

Bila dicongak-congak, jumlah pisang goreng yang dibeli pada hari tersebut adalah 50 hengget untuk dimakan oleh tenaga kerja tiga zon! Ambik ko, jadi tugu negara depan warung pisang goreng tu nak tunggu dia goreng pisang sampai 4 kali. Hahaha... Habis tu, aku sorang je ke yang nak beli pisang goreng? Tentulah tidak kan. Orang lain yang nak beli pisang goreng pun macam geram je kat kitorang sebab sebaik saja pisang goreng diangkat dari kuali, hampir semuanya masuk dalam plastik untuk kitorang. Macam dah boleh agak monolog diorang; 'Eh, lepas dia, dia lagi. Lepas dia, dia jugak.' Gituuu... Itupun nasib baik ada campur juga beli kuih lain, kalau tak lagi lamalah tercegat depan warung pisang goreng tu. Hampir satu jam juga kami tunggu nak beli pisang goreng 50 hengget tu. Gambar je tak ada sebab bateri telefon dah kong.
Sesi makan pisang goreng

Balik je terus agihkan pada zon-zon berkenaan. Aku rasa sekali hadap je terus habis sebab waktu aku datang kafe tinggal plastik je dah. Terima kasih banyak-banyak kerana komited dengan tugasan yang diberikan. Sebelum balik, kita ambik gambar kenangan dan juga bukti mereka hadir pada hari tersebut.
Pelajar Pengaturcaraan Sem 4

Dah siap kemas, budak-budak pun dah balik, pengajar-pengajar pulak lepak makan pisang goreng yang lebih.


No comments: