Engagement Fund ;)

Sunday, 19 January 2014

Semua Nak Rosak Kan?

Minggu sudah minggu pertama bekerja semula tapi ada dua hari cuti tambahan. Eh, macam tau-tau aje aku tak habis lagi tune mood kena kerja. Yelah, bila cuti je mesti bertukar jadi burung hantu. Burung hantu pun geleng kepla tengok manusia ni punya perangai. Hahaha... Dah biasa tidur pagi dalam pukul 7 ke 8 camtu, weng sikit la nak suruh otak tidur pukul 11. Kelas tuisyen pun dah mula di SI dan IH. Di SI Kak Ijan minta ajar F4 sekali jadi bertambahlah satu hari bekerja kerja lebih masa iaitu Selasa. IH pulak memang semua sekali aku sapu, F5, F3 dan UPSR. Fuhh, kadang tu fikir penat juga tapi bila ingatkan mereka ni susah nak cari cikgu, dan bila dapat cek bayaran atau sampul surat elaun, terasa berbaloi juga berpenat. Paling penting, bila apa yang diajar dapat difahami dan ada yang datang balik untuk belajar bila masuk F5 ni. Tak apa, selagi mampu bertahan, aku buat. Agak-agak dah lelah nanti, baru aku berhenti.

Al-kisah, malam Selasa lepas aku singgah isi minyak sebaik saja habis mengajar sebab dah nyawa ikan minyak dalam tangki. Isi 40 hengget, ingatkan penuh rupanya hampir-hampir penuh. Okey belasahlah, boleh sampai dua minggu ni. Esok paginya pergi kerja tengok meter minyak turun dengan agak banyak. Macam pelik tapi tak rasa pelik sangat lagi. Cuma pelik bila air-cond dihidupkan bau petrol yang keluar, bukan bau Teddy Tales. Ah sudah, dua kali dah ni. Sesi isi minyak sebelum ni pun macam tu juga, lepas isi minyak je bila hidupkan air-cond bau petrol. Ingatkan minyak tumpah ke apa tapi bila tengok, tak ada pun.

Hari Rabu tu memang aku banyak ukur jalan sebab ulang-alik pergi pejabat imigresen jadi memanglah akan guna banyak minyak. Tapi bila meter minyak turun mendadak macam aku dah ulang-alik Banting-Klang, sesuatu sangat ni. Dalam pada takut tu, belasah juga bawa kereta tapi dalam otak fikir bukan-bukan. 'Macam mana kalau tengah memandu ni tiba-tiba kereta meletup?' 'Nak basuh kereta tapi kalau tengah-tengah basuh kereta tiba-tiba kereta terbakar macam mana?' Imaginasi kanak-kanak sungguh! Hahaha...

Balik rumah, cakap dengan Abah dan minta tolong tengokkan. Esok paginya Abah hantar aku pergi pejabat dan terbukti bukan hidung aku je bau petrol bila air-cond dihidupkan, Abah pun dapat bau sampai Abah suruh tutup dan buka tingkap sebab bau dia memang kuat. Bila mekanik Perodua periksa, rupanya hos minyak bocor. Jangan tanya macam mana rupa hos minyak tu sebab yang bawa pergi tukar adalah Abah. Hehehe... Kena 25 hengget untuk tukar tu. Alhamdulillah, selamaat semuanya. Tak perlu lagi berimaginasi liar lepas ni. Kehkehkeh... Macam-macam pengalaman aku dengan Mrs. Kanc. Tayar bocor je dah tiga kali, brek rosak sampai kena tow pun pernah, dan paling fobia sekali bila wind screen retak seribu waktu tengah memandu. Fobia...fobia.. Fobia pun, kalau ukur jalan tu tak reti ukur sikit-sikit, mesti kena ukur panjang-panjang. Hehehe...

No comments: