Engagement Fund ;)

Thursday, 27 February 2014

Bila Otot Betis Dah Kuat...

Bermula Februari, kelas aerobik yang terhenti sejak lepas raya tahun lepas bermula semula. Macam tahun lepas jugak, seminggu ada dua kali iaitu Selasa dan Khamis. Tapi tahun ni hari Selasa pun ada tuisyen, maka gundah gulana aku dibuatnya. Waktu pertama kali kelas, aku siap minta pelepasan pada bos tuisyen untuk datang aerobik. Sokongan itu penting, kang kalau kita buat program orang tak datang pulak. Prinsip aku pegang dari zaman U dulu. Bukan semata-mata kerana prinsip tu, tapi memang sukarela nak buat. Benda baik yang memberi manfaat, buat apa nak bantah? Lepas dari tu, aku cuma datang sesi hari Khamis je.InshaAllah bulan depan boleh datang dua-dua sesi sebab dah bincang dengan Kak Ijan untuk ubah sikit masa kelas.

Hari ni kelam kabut sungguh sebelum aerobik sebab ada program dan kebetulan kali ni jadi AJK Jamuan; nak tak nak kena tunggu siap kemas semualah baru beransur. Dengan dah lewat, dengan perut penuh sebab makan tak berhenti dari pagi, laju-laju tukar baju dan solat. Nasib baik sempat sampai sebelum kelas mula. Setiap hari Khamis kelas jadi agak serius sebab fokus untuk bentuk tubuh badan. Bak kata Cikgu Wati, nak turunkan berat badan senang tapi nak mantapkan bentuk badan tu yang susah. Sesi ni dipanggil conditioning.

Aktiviti-aktiviti untuk conditioning ni macam sit-up, crunch, dan push up. Ada lagi beberapa tapi tak ingat nama. Hehehe... Memang tak memerlukan pergerakan yang terkinja-kinja. Tapi sebelum buat conditioning kena buat cardio dulu supaya proses pembakaran lemak lebih berkesan. Aiseh, dah lupa pulak penerangan Cikgu minggu lepas. Tapi memang kena buat cardio dulu sampai semput baru mula buat conditioning. Cardio ni yang melibatkan pergerakan seluruh badan macam jogging atau lari setempat. Dalam sesi kitorang, kalau nak cepat semput, buat shuffle. Memang semput betul lepas melompat tu. Hahaha...

Crunch

Sit up

Push up

Seronoknya kelas Cikgu Wati ni sebab sambil buat sesuatu gerakan tu sambil dia bagi penerangan saintifik macam bahagian otot mana yang digunakan dan apa kesannya pada badan serta regangan yang perlu dilakukan sekiranya otot-otot terasa tegang selepas melakukan gerakan tersebut. Macam tadi, kitorang buat satu senaman 'jengket-jengket'. Kena jengketkan kaki lepas tu turunkan tapi tak boleh cecah lantai, kena tahan separuh. Minggu lepas pun ada buat tapi tak diterangkan kenapa kena buat macam tu. Tadi Cikgu cakap gerakan tu untuk kuatkan otot betis. Mula-mula buat perlahan, lepas tu buat laju-laju, lepas tu buat separa perlahan dan separa laju. Terasa otot betis tegang. Bila otot betis dah kuat nanti, bolehlah ukur shopping mall lama sikit. Eh? Hahaha...

Hari ni jugak kena bawa yoga mat untuk buat conditioning ni. Kenapa kena pakai yoga mat? Sebabnya melindungi tulang belakang daripada tekanan melampau. Bila duduk atas yoga mat, tekanan akan diserap oleh tikar. Macam bagus pulak aku terangkan ni eh? Entah betul, entah salah, korang pun kagum je baca. Muehehe... Tapi itulah yang cikgu terangkan, aku cuma olah balik ikut maklumat yang terlekat dalam otak ni. Kalau terasa nak terkinja-kinja menari dan melompat, kena datang kelas hari Selasa sebab memang hari Selasa sesi menari dan melompat tu. Tak ada masalah pun nak melompat sebab semuanya perempuan dan kelas dibuat di tempat tertutup. Kelas hari Selasa bolehlah kalau nak solat maghrib dulu baru mandi sebab tak ada buat gerakan sambil duduk. Tapi kelas hari ni, bukan setakat duduk, siap kena baring ko! Nasib tak ada bantal je, kalau tak mau lelap tu. Hehehe..

No comments: