Engagement Fund ;)

Wednesday, 12 March 2014

Kerja Tetap Kerja

Hari ni baru boleh bernafas lega sikit sebab dah tak ada kelas. Waktu nilah nak buat soalan tugasan, soalan kuiz atau tanda tugasan dan juga siapkan bahan dan rancangan mengajar untuk kelas seterusnya. Untuk subjek aku, awal-awal masuk kelas memang dah bagi tahu kena wujudkan fail untuk selit segala nota dan latihan yang diberi sepanjang semester. Konon kali ni terlebih rajin, suruh budak-budak ni hantar fail untuk disemak. Ambik ko, penuh meja dengan fail diorang je! Lepas tu waktu aku kumpul pulak tak cantik, memang bersusun la atas meja sampailah Isnin minggu lepas, baru sempat semak. Peram atas meja sampai seminggu! Ish..ish..ish..

Sebelum ni aku tanda pakai pen je, kali ni macam bosan pulak nak 'conteng' pakai pen je. Maka aku pun melebur sedikit duit untuk beli benda alah yang dinamakan encouragement stamp. Memang dah tahu dekat Popular bersepah benda alah ni dan dah banyak kali belek bila ke sana tapi mak incik kan kadang-kadang jadi kedekut bila nampak harga, maka letak balik. Kali ni nekad nak beli jugak, dua ketul ni nak dekat 30 hengget. Harga asal RM 15.90 tapi sebab mak incik ahli, dapat la diskaun 10% setiap satu. Gitulah kisahnya... Selain dapat salah satu cop ni dalam fail, mana-mana yang tak lengkap notanya juga turut mendapat 'nota cinta'. Cramp tangan tulis nota-nota tu. Sabor jelah...


Kesimpulannya, leceh atau tak leceh, kerja tetap kerja; wajib kena semak fail budak-budak ni dari semasa ke semasa sebab kadang-kadang diorang tersalah fakta ke, tersalah eja ke, tersalah tanda jawapan ke, sekurang-kurangnya ada yang menyemak. Minggu ni minggu kuiz. Kali ni baik hati sikit siap bagi tahu tajuk mana yang patut dibaca. Huh, tak dapat nak jawab jugak! Akhirnya, aku bagi masa bonus 3 minit untuk tengok nota. Kelam kabut semua bawak keluar fail atas meja, siap ada yang berterabur notanya atas lantai. Muahahaha.... Tulah, orang dah suruh masukkan elok-elok dalam fail, awok selit je. Pandai-pandailah nak hidup. Sekian, Tuan Tanah melaporkan.

No comments: