Engagement Fund ;)

Wednesday, 30 April 2014

Apa Pengalaman Yang Paling Menarik?

Semalam, sepanjang hari cuak sebab bos besar tiba-tiba meronda nak cerap sesiapa saja yang 'bernasib baik'. Memang cun la kan, aku ada dua kelas semalam. Dok berdoa beliau tak jumpa kelas mak incik. Hehehe... But sooner or later, my turn will come. Gituuu... Pagi ni lega sikit sebab beliau ada mesyuarat maka kebarangkalian untuk meronda adalah 0%. Kehkehkeh... Dah lama tak kena cerap, cuak tu mungkin tahap Power Rangers la kan. Apa pun, sentiasalah bersedia untuk tidak bersedia.

Cerita cuti-cuti Korea musim bunga akan disambung kemudian sebab mak incik tak sempat nak jeling laptop pun bila balik rumah dua hari ni. Maklum la sampai rumah pun dah malam. Kali ni nak kongsi cerita pengalaman yang tak boleh dilupakan sepanjang berada di Korea, itupun sebab Kak Dayan tanya waktu bagi ole-ole kat dia Isnin lepas. Ada beberapa pengalaman yang kalau diingat boleh buat aku gelak sorang-sorang, rasa tak percaya dan sengih sendiri. Macam lagi senang bila dinomborkan ek? Okey, mari letak nombor.

1. Kena kejar anjing
Ini paling buat aku gelak gila-gila bila teringat balik. Gelak okey, bukan senyum kambing. Kejadian ni berlaku di Nami Island. Waktu tu tengah sibuk nak ambik gambar dekat tengah padang. Aku tengah dok sibuk la cari sudut yang sesuai bila tiba-tiba Mada; "Sazoh...sazoh..." sambil pusingkan aku tengok belah kiri. Okey, ada anjing tengah berlari riang ke arah kami. Aku pulak otak macam blurr dan nak buat selamba je sebab tuan dia dok panggil-panggil, mesti dia patah balik pergi kat tuan dia nanti. Tapi bila tengok dia makin dekat, nak tak nak lari la jugak. Macam orang tak betul dah aku dengan Mada lari dengan cuaknya. Hahahaha.... Yang Za pulak dah sedap duduk nak diambil gambarnya, gelak je la tengok kitorang lari tu. Lama jugak insiden melarikan diri tu. Memang la beliau comel tapi sebab beliau anjing, maka terpaksa menjauhkan diri jugak. Hai la Hana.... Oh ye, nama anjing tu Hana sebab kitorang dengar tuan dia panggil; "Hana, illuwa...illuwa..." Kenangan di Nami Island.

2. Solat di Bilik Persalinan
Ini kejadian pada hari akhir, untuk solat zuhur. Tempat lawatan terakhir adalah Myeondong dimana di sinilah syurga membeli belah untuk barang berjenama dan kosmetik. Tiada bilik solat khas di kawasan ini kecuali menggunakan bilik persalinan di butik-butik pakaian untuk solat. Lepas berwudhuk di tandas awam, terus kami memilih butik mana yang kami nak masuk. Kitorang berbincang juga sesama sendiri mengenai kesesuaian butik tu. Kalau boleh, biarlah pilih tempat yang nampak bersesuaian dengan penampilan; maksudnya mampulah kalau nak membeli pun sebab harga bagi sesetengah butik boleh tahan tak boleh blah. Guard kat luar pun siap berkot bagai, takutlah nak masuk. Akhirnya nampak satu butik bernama SPAO dan kitorang cakap; "Ha, yang ni bolehlah kot." Lagipun dalam tu nampak ada ramai juga orang. Masuk-masuk je, kaut baju kononnya nak cubalah kan. Maksimum 3 helai jadi sebelum masuk tempat persalinan, ada staf dia tengok dan dia bawa kita ke bilik persalinan. Cantik aje dia bagi bilik yang paling hujung, macam tau-tau je aku nak solat. Tapi tak khusyuk juga nak solat sebab tirai bilik persalinan tu tak sampai bawah; boleh nampak orang kat luar punya kaki dan kalau orang menonggeng tengok boleh nampak la kita buat apa dalam tu. Tapi yang bagusnya kat situ, kena tanggalkan kasut sebelum masuk dalam cubicle, jadi tak was-was dengan kesucian tempat tu. Alhamdulillah, semuanya dipermudahkan.

3. Jatuh Dalam Bas
Ha, ini kejadian sewaktu dalam perjalanan pulang ke rumah penginapan. Sebelum ke Korea, eloklah korang buat latihan imbangan badan dan menguatkan kaki sebab inersia dalam bas dia memang tak boleh blah! Padahal kat Malaysia tak pernah naik bas awam pun kan. Hahaha.... Hari hari sebelumnya tenang je aku kawal kaki dan imbangkan badan bila kena berdiri dalam bas tapi sebelum naik bas terakhir tu, dah terdetik dalam hati; 'Ada yang jatuh dalam bas kejap lagi ni.' Malas sebenarnya nak terdetik sesuatu sebab setakat ni hampir 90% yang terdetik dalam hati tu jadi nyata. Memang selamatlah aku jatuh gedebuk waktu nak duduk kat bahagian belakang bas sebab tiba-tiba pakcik bas menekan brek secara mengejut. Choi sangat! Sakit lutut mak incik. Jatuh sebelah ahjussi berkot pulak tu, jeling je ahjussi tu kat aku. Malu ai tau. Hahaha... Balik shopping kekdahnya, tangan penuh barang kiri kanan. Tapi barang semua dah selamat letak, orang yang bawak barang tu pulak yang tak selamat.

Rasanya tiga inilah pengalaman paling menarik mak incik sepanjang berada di Korea. Lain-lain macam tak ada, tapi kalau teringat karang akan diselit dalam entri seterusnya. Sekian untuk catatan kali ini. 
Di tengah padang rumput di Pulau Nami. Kelihatan Hana sedang berlari riang di belakang Tuan Tanah. Hahaha....

Dalam SPAO sementara menanti Mada dan Za membayar hasil rembatan

Hasil tangkapan di dua tempat shopping, sementara menanti bas tiba.

No comments: