Engagement Fund ;)

Monday, 7 April 2014

Cinderella Moden

Selama aku mengulang tayang koleksi drama Korea, drama yang ini aku tak tergerak nak tengok. Tengok sekali je waktu tayang kat tv kira-kira 10 tahun yang lalu. Walaupun hero dia hero pujaan hati, tapi sebab cerita dia melodrama sangat, tak gamak nak ulang tayang. Bukan apa, Kwon Sang Woo(hero) dengan Cho Ji Woo(heroin) menangis 10 saat je, aku nangis sampai 10 minit. Hahahaha....

Cerita dia sedih wei! Kejam pun ada gak. Hat ni aku tak beli tapi ambik dari orang. Tak ingat pulak siapa. Tajuk betul dia Stairway to Heaven. Rating drama ni pun boleh tahan tinggi jugak aku tengok kat dramawiki. Episod awal-awal memang aku tengok laju-laju je sebab kesian tengok heroin kena dera dengan mak tiri dan adik tiri dia.

Tragedi bermula bila ayah heroin kahwin lagi. Mak tiri dia pulak ada dua orang anak; seorang lelaki dan seorang perempuan. Tengok muka mak tiri dan adik tiri dia pun dah tahu memang jahat punya orang ni; tapi abang tiri dia boleh dikatakan baik sebab dia tak campur sangat. Hero dengan heroin memang membesar sama-sama dan berjanji nak belajar kat luar negara sama-sama jugak. Tapi sebab mak tiri dia, ayah dia suruh tangguh belajar. Masa hero nak berangkat, adik tiri dia yang dengki tak boleh blah ni kurung dia dalam stor untuk halang dari jumpa hero. Orang baik selalu kan dapat pertolongan, maka dapat jugak dia jumpa hero sebelum berlepas. Waktu ni masing-masing cakap 'I love you' dan hero bagi heroin couple necklace.

Beberapa tahun kemudian, diorang pun dah dewasa. Tibalah masa heroin berlepas ke luar negara jugak. Ini betul-betul tragis sebab sehari sebelum berlepas, adik tiri dia tak puas hati kaw-kaw sampai heroin kena pukul. Tengah kena dera tu, tiba-tiba hero balik mengejut dan nak jumpa heroin. Sempat sampai tempat perjumpaan, tapi tak sempat jumpa; sempat lambai-lambai je. Sebabnya adik tiri dia langgar dia dan palsukan kematian dia.

Kesan dari kemalangan tu, heroin hilang ingatan dan hidup sebagai orang lain dengan abang tiri dia. Lima tahun kemudian, hero pun balik for good. Menyampah okey tengok adik tiri dia menempel je dengan hero. Yang hero ni pulak baik sangat sampai tak nampak adik tiri dan mak tiri heroin tu jahat. Haishh... Satu hari, hero terserempak balik dengan heroin dan sejak tu dia mengekor si heroin ni. Dia yakin sangat orang yang namanya Kim Ji Su ni adalah Han Jeong Suh, orang yang dia tunggu-tunggu.

Heroin ni mula dapat ingatan dia balik waktu adik tiri dia hampir-hampir nak terlanggar dia, cuma dia tak ingat siapa yang langgar. Pendekkan cerita, heroin disahkan menghidap kanser mata, sama macam mendiang mak dia dulu. Tapi kanser tu memberi kesan dengan sangat cepat pada mata dia sebab kornea mata dia cedera akibat kemalangan tu. Akhirnya, abang tiri dia dedahkan segala kejahatan mak dan adik dia sebab diorang dah melampau sangat dan hero dan heroin pun berkahwin walaupun waktu tu heroin dah hilang penglihatan. 

Pengakhiran dia memang sangat anti klimaks. Pertama, abang tiri dia mati sebab nak dermakan mata pada heroin. Keduanya, walaupun sel kanser pada mata dah dibuang dan pemindahan mata berjaya, sel kanser tumbuh balik tapi dah pindah ke otak pulak. Kali ni heroin tak nak dibedah lagi maka dia pun pasrah dengan keadaan tu. Dan, inilah drama pertama yang aku tengok, kesudahan dia menyedihkan. Heroin mati dipangkuan suami tercinta. Sobsobsob.... Yang berhati kaca, sila sediakan tisu banyak-banyak sebelum mula menonton. Yang menengok nangis lagi banyak dari yang berlakon. Nasib baik hero hensem, tabah jelah. Hehehe....

No comments: