Engagement Fund ;)

Tuesday, 1 April 2014

Tak Tahu Nak Mula

Okey, aku dah mula panik. Tak tahu nak mula dari mana sebab rasa macam esok esok jelah aku fikir. Hahaha... Makin banyak cari maklumat, makin banyak baca perkongsian orang lain yang ke Korea jugak, makin panik aku dibuatnya. Nak pakai kasut macam mana? Nak jalan-jalan kat sana nak kena bawak apa? Apa yang boleh bawak masuk kabin? Baju nak bawak yang mana? Aaaaaaaa.... Nak melancong, tapi tak naklah pakai selekeh-selekeh. Tapi kalau nak beli baru semuanya, kopaklah mak incik. Ish...ish...ish... Lepas tu terjumpa satu blog yang mengatakan kalau nak beli cenderahati untuk kawan-kawan, 1k tak cukup. Aku ni dah la niat nak beli benda jugak. Bukan satu, berderet-deret dalam senarai tu. Cemana tu?

Pakkal gaji tak masuk je lagi ni, kalau tak memang esok jugak aku redah GM dengan Jusco tu. Sendiri pun sendiri la. Tujuan utama nak beli kasut. Setakat ni belum mimpi lagi pasal kasut ni sebab aku ni bukan boleh dok fikir sangat sesuatu benda, kang masuk dalam mimpi. Kalau yang baik-baik, tahan lagi. Ini mimpi situasi yang haru, tambahlah panik. Macam kat Banting tak ada jual kasut kan? Hahaha... orang gedik memang cenggini. Tak nak kasut bertali, nak yang sauk je tapi nak yang jenis kasut sukan. Macam-macam kan? Sendiri buat penanda aras, sendirilah kasi selesai.

Baju sejuk pun macam tak cukup je satu. Macam nak kena beli sweater je. Sarung tangan pun macam kena bawak je. Nanti nak beli la satu kat Daiso, yang khas untuk touchscreen tips tu. Tapi duit dah tukar sebab pegang lama-lama kang 'hilang' pulak duit tu. Patutnya nak tukar semua duit kutu tu, tapi dah 'hilang' suku. Macam kena korek tabung nombor dua je gayanya ni. Murni sungguh niat tu kan?

Cerita pasal tukar duit ni, aku tanya juga kawan-kawan yang pernah ke luar negara cara nak menukar disamping memerhatikan kadar tukaran semasa berdasarkan nasihat Kak Chik. Tak pergi cari banyak tempat dan tak tengok banyak kali jugak sebab takut terguna duit tu. Tengok dekat dua tempat, 3.25. Lepas tu aku pergi ke tempat yang disarankan oleh Kak Dayan yang katanya boleh bagi harga baik. Tanya punya tanya, tawar punya tawar, dapat 3.19 dalam pada tak berapa nak yakin sebab pertama kali dan pergi sendiri. Malas nak fikir panjang, aku terus tukar. Dapat la 190 ribu won.

No comments: