Engagement Fund ;)

Monday, 14 July 2014

Menu Buka

Pagi ni baru masuk kerja balik lepas bercuti agak lama, maka mood sendu pun muncul. Lagi-lagi bila ramai pulak yang cuti sebab esok cuti umum; cuti terkepit kekdahnya. Bertambah tak boleh blah bila ada yang pasang lagu raya kuat-kuat. Masih tak boleh nak terima lagi lagu raya buat masa ni. Minggu terakhir puasa karang, barulah syok. Hehehe...

Korang berbuka macam mana? Masak sendiri atau beli di param? Aku setakat ni bercampur-campur; ada hari masak sendiri, ada hari beli. Bosan jugak asyik masak je lepas tu kena masak dua benda; lauk dengan makanan ringan. Kalau dulu Abah makan nasi waktu buka tapi sekarang Abah nak makan kuih-kuih je makanya kenalah sediakan dua-dua. Kalau rajin banyak, masaklah lauk dua jenis lepas tu buatlah makanan yang mudah macam pisang goreng ke, cekodok ke, popia ke. Kalau rajin sikit, masak lauk je lepas tu kuih-kuih beli kat param. Kalau malas, semua sekali aku bungkus. Hahaha...

Semalam rajin, jadi terasa nak cuba masak rebung. Selama ni kalau nak makan beli je kali ni cuba masak. Ingatkan susah sangatlah nak masak, rupanya campak je semua sekali dalam satu periuk dan tunggu dia masak. Lepas tu kawankan dengan kerang rebus. Untuk makan ringan, buat kebab segera. Selesai.. Petang ni memang tak dan nak masak sebab ada tuisyen. Tapi macam teringin nak makan kimchi bokkeumbap (nasi goreng kimchi) mengenangkan ada suku lagi kimchi batch keempat yang buat sebelum puasa haritu. Kalau rajin, buat untuk diri sendiri je kot sebab aku sorang je 'Korean' kat rumah tu. Hahaha... Korealah sangat! Oh, resepi kimchi nanti aku tampal ye kot-kot ada yang teringin nak cuba buat sendiri. Sedap weh makan kimchi dengan mee segera, sambil tengok drama Korea. Nikmat sungguh!

No comments: