Engagement Fund ;)

Sunday, 19 October 2014

Puff Segera Semudah ABC

Nak memasak tak susah sebenarnya tapi kena bijak dan kadang-kadang kena derhaka. Derhaka pada resepi tak apa, jangan derhaka pada ibu bapa mahupun guru. Itu tak bagus. Kali ni nak kongsi resepi yang serius senang! Jumpa resepi ni dari blog Kak Pnut yang dah seakan-akan mengundur diri dari berblogging. Beliau memang suka kongsi resepi yang mudah tapi hasilnya nampak hebat dan sudah tentu sedap.

Puff Segera


Bahan-bahan:
Roti parata jenama Kawan secukupnya
Tuna chunk
Lada hitam kisar secukup rasa
1/2 biji bawang besar (hiris halus dan didadu)
3 biji cili padi (hiris halus)
Garam secukup rasa

1. Toskan air tuna dan lenyek sampai hancur. Campurkan semua bahan lain dan gaul sebati.
2. Panaskan ketuhar dengan suhu 200 darjah celcius selama 10 minit.
3. Ambil sekeping roti parata dan potong dua dengan saiz sama besar.
4. Letakkan inti di bahagian tengah separa bulat dan lipatkan menjadi bentuk segi tiga.
5. Tekan hujung lipatan dengan garfu untuk mengelakkan inti terkeluar.
6. Cucukkan permukaan puff dengan garfu dan sapukan dengan kuning telur.
7. Buat sampai habis dan boleh bakar menggunakan api atas bawah selama 15 minit atau sampai puff masak.

Kalau nak langkah demi langkah resepi ni, boleh scroll URL blog Kak Pnut dekat belah kanan ye. Aku letak resepi ni agak-agak sebab dah lupa-lupa sikit, maklum la buat benda alah ni waktu bulan puasa haritu. Resepi mudah, sedap dan setanding hotel. Hehehe... Kot nak buat mak mertua kagum atau bakal mak mertua kagum, boleh la cuba ye. Inti tu pun boleh pelbagaikan. Nak guna sardin biasa pun sedap, nak buat inti macam karipap bubuh ayam pun boleh. Ikut suka masing-masing ye. Selamat mencuba!

No comments: