Engagement Fund ;)

Monday, 3 November 2014

Sandwich Sardin Sedap

Sementara terasa nak menaip tapi tak rajin nak taip isu serius dan panjang-panjang, mari tampal satu resepi. Ini resepi sandwich waktu pot luck sempena jamuan perpisahan Kak Noor minggu lepas. Bila pot luck, kemain masing-masing order lasagna. Kalau buat hari Jumaat ke, hari Khamis ke, sempatlah lagi nak masak. Ini buatnya hari Selasa, memang tak sempat nak masak sebab hari Isnin kan ada kelas tuisyen sampai malam. Balik rumah dah penat dah. Jadi sempat sediakan sandwich sardin sedap versi tak berapa nak rajin jelah. Memula tak yakin nak buat sebab tak pernah buat cenggini tapi aku belasah je. Kalau sardin tu ditumis dulu, lagi sedaplah rasanya. Tapi yang ini pun not bad, siap diorang cakap sedap lagi. Hehehe... Gambar solo takde, cuma ada gambar regu dengan makanan lain pada hari kejadian. Sila cari sendiri ye sandwich tu yang mana satu.


Sandwich Sardin

1 tin besar sardin (ambik isi je, kuah buang)
1/2 biji limau nipis
1 biji bawang besar (dipotong dadu halus-halus)
3 biji cili padi (kalau suka pedas boleh tambah lagi)
1 camca lada hitam kisar
Mayonis ikut suka
Garam secukup rasa (anggaran 1/2 camca)
Marjerin untuk disapu pada roti
2 buku roti (1 jumbo, 1 lagi saiz biasa)

Cara penyediaan;
1. Toskan sardin dan lenyek sampai hancur. Perahkan limau nipis untuk kurangkan hanyir. Kalau ada limau kasturi lagi sedap sebab dia lagi wangi dan kurang masam.
2. Gaul sampai sekata dan masukkan lada hitam, bawang dan cili padi yang dah diracik halus.
3. Kacau sampai sekata dan masukkan mayonis mengikut kadar kesukaan masing-masing. Kalau rasa nak lembab, boleh letak banyak. Akhir sekali, perasakan dengan garam. Siap!
4. Untuk buat sandwich, sapukan marjerin pada kedua-dua belah roti sebelum letakkan inti. Katupkan dan potong kulitnya. Akhir sekali potongkan jadi segi tiga dan hidangkan.

Kulit roti tu kalau tak nak buang pun boleh tapi tak comel la kalau untuk tujuan hidangan. Sebab nak hidang untuk orang makan, kita buat comel-comel. Tapi kulit tu jangan buang, masukkan balik dalam plastik roti dan simpan dalam peti sejuk. Sebelum dia tamat tempoh, bolehlah buat roti lapis dengan reja-reja tu. Dia jadi lagi sedap sebab ada perasa sardin. Sekian.

No comments: