Engagement Fund ;)

Saturday, 31 May 2014

KKMB 2014 - Episod 13: Annyeong, Korea!

Hari keenam di bumi Korea, kami bangun awal sebab flight adalah pada jam 11.00 pagi. Lepas subuh memang terus tak tidur. Bersiap dan kemas barang dan sarapan dengan saki baki biskut yang ada serta roti bakar. Rindu dengan roti Korea yang tebal dan gebu tu. Orang yang hantar kami ke lapangan terbang Incheon adalah ketua pemandu pelancong iaitu adik ipar si Shera. Dia kata nak gerak pukul 8 tapi kitorang mintak gerak pukul 7 sebab takut jalan sesak. Dari tempat penginapan ke Incheon ambil masa kurang lebih 1 jam jugak. Gedebuk gedebak, ngam soi je pintu pelepasan bukak kang.

Kenangan terakhir depan guesthouse

Landmark guesthouse, bertentangan Korean Instiute of Science and Technology

Cuaca pada hari tersebut adalah gelap dan berjerubu dan suhunya tetap sejuk. Sampai je terus check in beg dan terus bersiap sedia untuk masuk. Terima kasih atas layanan yang baik dari pihak Muslim Tour in Korea walaupun ada sedikit salah faham dan masalah pada awalnya. Pemeriksaan di sini macam lagi ketat berbanding di KLIA tapi alhamdulillah aku tak kena apa-apa. Lepas pemeriksaan terus pergi ke tempat untuk berlepas; kena naik aerotrain macam dekat KLIA jugak. Dah sampai bangunan tu, barulah lega. Tak ada dah nak terkejar-kejar dan bolehlah kalau nak membeli-belah lagi.



Kenangan terakhir sebelum masuk

Korean won aku pun banyak lagi gara-gara tak kuasa nak korek duit yang kononnya diselit untuk keselamatan. Merayaplah masuk kedai-kedai yang ada cari benda yang boleh dibeli. Sebab aku kedekut, tak beli apa-apa pun dan terus menuju ke pintu untuk berlepas. Dah penat ambik gambar, dah borak-borak, tetiba Mada kata nak pergi beli gula-gula yang dia dah survey sebelum kami berkumpul tu. Okeylah, jom! Sampai kedai tu, terus excited sebab ada macam-macam kuih tradisi Korea. Mada yang pandai baca Hangul kata kuih-kuih tu boleh dimakan sebab hanya menggunakan bahan-bahan yang biasa je. Tak ingat nama dia tapi dia diperbuat daripada tepung pulut. Kalau pernah makan mochi, cenggitu la tekstur dia cuma dia tawar. Memang tawar habis tapi sedap! Aku takut nak kaut banyak-banyak sebab Mada kata jangan beli banyak-banyak kang kalau tak kena dengan tekak, tak termakan pulak. Okeylah, aku kaut dua jenis je; satu jenis yang ada inti dan satu jenis lagi yang tak ada inti tapi ada banyak perisa. Antara perasa yang aku ingat adalah keladi, labu dan bijan. Ada banyak lagi perasa lain tapi lain kali jelah ye.

Ini dia kuih tu..yang bulat tu ada inti kacang manakala yang empat segi tu tak ada inti tapi ada perisa

Orkid yang sedang berkembang mekar

Tengah sibuk ambik gambar tiket..hehehe



Pintu bukak je terus beratur. Kali ni ramai orang Malaysia jugak dan pramugari dia pun majoriti orang Malaysia; tak macam waktu datang, majoriti penumpang dan pramugari adalah warga Korea. Tak dapat tengok luar sangat sebab aku duduk kerusi tepi lorong. Takpe, kita intai gitu-gitu jelah. Dah selesa semua, terus belek skrin konon-konon nak tengok Frozen sebab waktu datang haritu tak sempat tengok sampai habis. Sekalinya, tak ada! Memang cis sangat. Filem-filem lain pun macam bosan je jadi aku dengar lagu jelah sampai KLIA. Oh, sementara menunggu nak berlepas, kami diberi kacang goreng MAS yang popular untuk kudap-kudap. Berlepas pun agak lewat dari jadual asal sebab proses masukkan bagasi tu lama. Dalam pukul 11.30, kapal terbang pun meluncur di landasan untuk berlepas menuju destinasi. Annyeong, Korea!

Sambil dengar lagu, sesekali mata terlelap sebab penat. Perjalanan balik tak berapa nak lancar sebab ada beberapa kali gangguan sampai cabin crew pun kena duduk dan pasang tali pinggang. Memang terasa gegarannya tapi tak adalah gegar dahsyat sangat. Lewat sikitlah kami makan tengah hari dek kerana gangguan tu. Perut dah berkeroncong ni. Dalam pukul 1.00 jugak kot baru dapat makan.

Dari atas kiri; potato salad with salmon, cheese cake, mineral water, apple juice, packed kimchi, butter and bread, rice with chicken

Aku tak pasti ayam tu masak apa tapi memang makanan sihatlah sebab tawar habis dan sahih tak pedas..ada ginseng sekali dalam ayam tu dan juga benda pelik yang tidak diketahui namanya..

Memula ingatkan yang oren tu keledek, rupanya salmon..yang sebelah tu ingatkan tauhu sebab tekstur dia sebijik macam steamed toufu..nasib baik aku cuit sikit dulu dan rasa sebelum kaut dan buat lauk dengan nasik...hehehe

Taraaaa! Packed kimchi...dibungkus di Jeju katanya...inilah penyelamat tekak Jawa aku sebab kimchi ni pedas sikit, bolehlah buat perasa..


Menunya ada dua jenis; nasi dengan ayam atau ikan dengan wedges. Kalau dah kebulur, memang nasilah jawabnya. Orang yang tolak batu dengan kayu macam aku ni, bahagia je dibagi makan apa pun. Yang paling best, ada kimchi sekali. Daebak! Nak lagi best, Za makan separuh je kimchi dia jadi lagi separuh tu akulah hadap. Makanya kimchi aku boleh masuk dalam beg buat pengubat rindu. Hahaha... Drama sangat kau ni Farah oi! Lepas makan, sambung lelap mata. Satu jam sebelum mendarat, dapat snek pulak. Kali ni ada coklat dan croissant tuna lagi. Serius muak makan croissant tu sebab inti dia bland. Patut kena racik bawang sikit, tabur lada hitam sikit dan gaul sekali dengan mayonis. Barulah tak muak nak makan. Sebab dah bayar, aku telan je. Banyak bunyi kalu, buat sendiri ye. Hehehe...
Awan yang terpilu...eh?

Selfie

 Menu for the afternoon tea...

...but I chose coffee instead :)

Alhamdulillah, selamat sampai di KLIA mengikut jadual walaupun berlepas tadi lewat daripada yang dijadualkan. Terima kasih Encik Pilot kerana membawa kami dengan selamat. Seronok bila Encik Pilot buat pengumuman dan cakap; "Buat rakyat Malaysia, selamat kembali ke Tanah Air." Auwww! Aku dengan Za jadi orang terakhir keluar sebab kuih yang diborong sebelum berlepas tadi terperosok ke dalam jadi kena tunggu semua orang lalu sebelum misi mencari kuih dalam tempat barang dijalankan. Hahaha... Masuk dalam bangunan KLIA, terkejut kejap dengan persekitaran yang jauh beza dengan Korea; banyak yang perlu ditambah baik. Aku memang akan sentiasa merindui Korea. Sebelum ni bila Kak Eli cakap ada sorang kawan dia tu, mesti pergi Korea tiap tahun, aku pelik. Best sangat ke Korea tu? Sekarang dah faham dah perasaan dia dan kalau ada rezeki lagi, inshaAllah nak pergi lagi.

Akhirnya, habis juga catatan perjalanan Kembara Korea Musim Bunga 2014. Berjalan untuk semakin kenal Tuhan, dan memang ada banyak benda yang aku belajar waktu di sana. Kepada para peserta giveaway, sekali lagi dimaklumkan bahawa keputusan akan diumumkan minggu depan tapi tak tahu bila ye sebab mak incik agak sibuk dengan markah-markah budak-budak sebelum diorang periksa 9 Jun nanti. Biasa la, dah terhantuk baru nak terngadah kan, merasalah balik lewat sebab nak key in markah dalam sistem. Sekian, terima kasih kerana sudi membaca.

KKMB 2014 - Episod 12: Sesat di Myeondong

Sesi terakhir membeli-belah adalah di Myeondong. Selepas makan kami terus menapak ke tempat tunggu bas untuk ke Myeondong. Sepanjang perjalanan ke tempat tunggu bas, kami jumpa banyak peniaga di tepi jalan yang menjual buah-buahan terutamanya strawberi. Dekat Gwanjang pun sama. Apa yang membezakan adalah harganya; harga sebekas strawberi di kawasan Namdaemun membawa ke Myeondong adalah 6000 won berbanding di tempat lain. Kawasan tumpuan kot, tu yang jual mahal. Aku dengan Mada dok geram je tengok strawberi dia merah-merah, gemuk-gemuk. Tapi asyik fikir 'mahal la 6000 won, rugi tak beli yang 3000 haritu.' Hahaha... Memang tak la ko nak jumpa balik yang harga 3000 tu dekat sini. Tetap juga pasang niat nak beli sebekas waktu baliknya.



Okey, sampai Myeondong Azree suruh bergambar dulu ramai-ramai untuk kenangan katanya. Lepas tu dia bagi tahu cara nak solat dekat situ. Nak jumpa tempat khas untuk solat memang tak ada; satu-satunya cara adalah solat di bilik persalinan butik-butik pakaian yang ada. Paling seronok bila dia suruh bagi semua hasil tangkapan pada dia sementara kami meneroka kawasan popular ni. Banyak okeh plastik kami bila dikumpulkan dan berat jugak. Tapi dah dia kata takpe, layan jelah. Lagi senang nak tambah barang. Hehehe... Lepas tu rombongan kami berpecah.

Azree kata tempat paling popular untuk solat adalah Uniqlo tapi kitorang tak masuk situ pun. Terus je jalan ke lorong depan. Waktu nak pilih tempat ni memang lawak, kena tengok butik yang agak-agak mampulah kalau-kalau nak terbeli pun padahal, tak ada dalam perancangan pun nak membeli. Jalan punya jalan, akhirnya jumpa satu butik yang ada ramai orang dan kelihatan seperti dalam kemampuan. Terus masuk dalam tu, tawaf satu kedai dulu dan kaut 3 pasang baju untuk 'dicuba'. Kisah solat ni dah tulis dalam entri terdahulu, jadi aku ringkaskan jelah ye. Butik SPAO ni recommended la untuk solat. Sebabnya nak masuk fitting room dia kena buka kasut maka kesucian tempat nak solat lebih meyakinkan. Butik lain aku tak tahulah kena buka kasut jugak ke tak payah sebab tak tengok. Hehehe... Kami wudhuk dekat tandas awam dulu sebelum cari tempat nak solat ni. Kalau nak terbeli barang dekat sini pun okey sebab harga barang pun tak adalah mahal sangat.

Sementara solat, Mada dengan Za dok belek beg galas yang memang cantik corak dia dan murah! Dekat sini, mereka berdua yang terkorban. Tuan Tanah terselamat. Hahaha... Mereka angkut satu beg berlainan warna dan bentuk seorang. Lepas beli beg, terus jalan tanpa tujuan. Eh, ada tujuan jugak sebenarnya; nak cari BB cream Nature Republic kiriman Kak Eza. Dekat sini, jangan risau tak jumpa kedai kosmetik sebab lepas beberapa langkah ko jalan akan jumpa lagi cawangan dia. Bersepahlah Nature Republic, Skin Food, dan Etude. Ada lagi dua jenama Korea yang tak jumpa kat Malaysia, tak ingat nama la pulak. Kedai diorang ni memang akan duduk sederet; ko pilihlah nak masuk pintu yang mana satu. Beberapa kali jugak keluar masuk NR tanpa membeli sebab gedik nak tengok yang cawangan lain punya. Hahaha...




Lepas dah beli BB cream tu, singgah Skin Food. Aku tak niat nak beli apape pun kat sini tapi terpengaruh dengan bedak kompak dia. Harummm baunya dan murah harganya. Tiga-tiga orang sekali angkut seketul bedak kompak. Za ada beli satu lagi produk, tak ingat dah apa bendanya. Oh ye, kalau korang nak terpengaruh dengan mak Oska dalam Secret Garden yang selalu sembur muka dengan pelembap tu, dekat sini memang bersepah benda alah tu dan sebenarnya korang memerlukan benda alah tu untuk kekalkan kelembapan kulit. Kalau kat Malaysia tak praktikal kecuali korang kerja dalam kawasan sejuk tahap musim sejuk.

Dah sampai Myeondong, macam tak sah pulak tak beli benda buatan Korea kan? Akhirnya aku masuk satu kedai yang jual beg dan kasut dan semua benda dalam berharga 29 000. Aku ajak Za teman, dengan Za sekali terbeli benda dalam tu. Syabas Za! Hahaha.. Aku beli beg, dia beli kasut. Keluar dari kedai tu memang dah petang sangat dan dah tiba masa untuk berkumpul semula. Waktu ni orang dah ramai dan peniaga kecil di lorong antara bangunan pun dah banyak. Bila ramai orang dan terlalu banyak kedai yang sama, terus pening dan keliru. Sesat ko dekat Myeondong! Nasib baik jalan berkumpulan, kalau aku sorang memang dah nangis dah. Cukup 3 kali kitorang berpusing di kawasan sama, terus tanya staf Korean Tourism Organisation jalan yang benar. Kalau sesat, jangan risau sebab dekat kawasan tumpuan pelancong memang ada staf KTO yang pakai topi dan vest merah dan ada tanda soal pada topi dan vest mereka. Bolehlah tanya diorang arah mana yang korang nak tuju.

Sementara menunggu bas, bersama hasil tangkapan

Macam biasa, nak balik rumah kena naik bas 273 dan bas ni akan melalui sepanjang-panjang Cheonggyechon. Sementara tunggu bas, Mada sempatlah beli strawberi dari ahjussi yang dah tutup kedai dan jual murah-murah untuk habiskan stok jualan. Waktu balik tu sama masa dengan waktu orang pejabat balik, merasalah duduk dalam bas lama. Ha, dalam bas ni jugak aku jatuh melutut sebab tak sempat nak stabilkan diri dan tiba-tiba pakcik pemandu bas tekan brek. Adoiii.... demi nak selamatkan hasil tangkapan, si penangkap yang jadi mangsa. Takpelah, bukan calang-calang orang dapat pengalaman jatuh dalam bas 273 di Korea kan? Hahaha..

Sampai rumah, campak barang-barang dalam bilik dan turun untuk makan di restoran bawah rumah. Sebelum ni makan dengan unnie, kali ni makan dengan Azree. Cuma kami bertiga je yang makan kat situ sebab mak ayah Mada dan Adawiyah dah penat. Makan malam terakhir memang daebak sebab dapat merasa kimchi ginseng yang sangat jarang ditemui bak kata Azree. Kalau dia yang duduk Korea dah lama pun tak jumpa, kitorang ni apatah lagi. Sambil makan sambil borak panjang dan memang lama pun kitorang makan, dari hari terang sampai hari dah gelap. Kalau nak rasa abalon, dekat sini pun ada; segar dari akuarium lagi. Tapi tang harga yang tak menahan tu; 50 000 won untuk satu hidangan.

Side dishes; dah tak kuasa nak susun setempat sebab penat

lauk-lauk utama; stew ikan, stew tauhu kot tapi ada makanan laut dalam tu, dan ikan panggang kegemaran kami semua...

ini dia kimchi ginseng...excited ko dapat makan ginseng yang mahal tu..hehehe...sedap! rasa dia rangup..

ikan yang dah diceraikan isinya oleh yours truly...ikut cara unnie buat, 'belah' guna chopstick

Selepas...sup percuma tu tak terusik langsung sebab dah ada dua lauk berkuah


Tengah makan tu, mak Mada masuk dan hulur beg plastik dekat Azree yang berisi stok makanan yang tak terusik. Sekali Azree cakap; "Oh, ni nak kurangkan berat beg la ni? Terima kasih. Kitorang memang dah biasa jadi 'tempat buangan'. Kalau ada lagi, bagi je. Bolehlah buat, stok jimat duit." La, tak kisah ke? Jenuh aku dengan Za fikir macam mana nak sumbat balik dalam beg makanan yang tak berusik tu. Bila dah ada yang mulakan, terus masing-masing offer stok makanan masing-masing. Kahkahkah... Maka, habis je makan terus naik bilik dan bungkus semua stok makanan yang berlebih tu. Ada mee segera, biskut Tiger, biskut gandum, kopi 4 dalam 1 dan paling penting sambal goreng yang aku dah pek kecik-kecik tu. Terima kasihlah yang teramat kerana sudi memudahkan kerja kami. Hehehe...

Plastik Doraemon...

Malam tu lepas mandi, kitorang keluar balik pergi convenient store nak beli susu pisang dan makanan yang boleh dimakan untuk bawa balik sebagai pengubat rindu. Baliknya, terus lepak depan tv tengok 14 Days God Gift tanpa sari kata tu. Aku tengok dua episod terakhir je, terus faham keseluruhan drama hasil ulasan Mada. Hahaha.. Dah habis cerita baru masuk bilik kemas barang yang bersepah atas katil tu.

Rupa katil sebelum kemas beg

Wednesday, 28 May 2014

Wow!

Bila dah hari Rabu, barulah sempat nak godek-godek blog. Tak sangka, ramai pulak yang berminat dengan Giveaway "Ke Korea Dah Kita..." tu sebab ini adalah yang julung kalinya diadakan. Ke sebab senang sangat syaratnya? Mula-mula ada terfikir nak buat syarat yang susah sikit tapi bila mengenangkan ini kali pertama, maka aku pun tak jadi nak buat yang susah-susah. Buat sementara waktu ni semua orang boleh komen untuk jadi peserta termasuk anon sebab aku tukar kejap tetapan komen tu. Terima kasih buat yang sudi menyertainya walaupun hadiahnya tak berapa nak lumayan.

Meh nak bocor rahsia sikit, kain kapas tu asalnya tak termasuk dalam senarai tapi bila dah balik sini dan tengok ada lagi berpasang-pasang kain yang tak dibuat baju dan ada 3 pasang warna merah jambu, maka aku masukkan sekali kain tu dalam senarai walaupun aku suka sangat corak dia. Daripada terbiar dalam laci tu sampai tahun depan, baik bagi orang kan? Masih ada masa lagi sampai Ahad ni kalau-kalau ada lagi yang nak turut serta. 

Aku dah melawat dah blog peserta-peserta giveaway tu cuma tak sempat nak tinggal komen; sekadar menjengah dan kenal tuan blog kekdahnya. Diingatkan lagi sekali, pemenang akan dipilih dengan cara undian. Nak undi macam mana, nanti aku fikir kemudian dan maklumkan ye. Pemenangnya akan diumumkan minggu depan mungkin pada hari Rabu juga sebab Rabu malam je baru lapang sikit. Tarikh tutupnya tetap 11.59 malam 1 Jun 2014. Okey? Semoga berjayalah ye....

Nota Kaki: Jadi takut pulak bila tengok follower tiba-tiba jadi ramai. Heeee....

Saturday, 24 May 2014

RTK #4: Perjalanan Pulang

Rehat kejap cerita Korea yang masih berbaki beberapa episod tu, sambung cerita bulan November tahun lepas. Janji, yang ni episod akhir. Kalau nak baca kisah terdahulu, taip je RTK dekat ruangan carian, InshaAllah keluar. Balik dari Rantau Panjang terus singgah rumah Kak Dahiyah sebab mak Kak Dahiyah suruh singgah sebelum balik untuk makan dan ambil sekali barang-barang Kak Dahiyah. Yelah, ada sehari ke dua hari anak-anak Kak Dahiyah tinggal kat situ jadi barang-barang letak sana. Sampai je kami disuruh rehat terutamanya pemandu sebab malam karang nak balik Selangor.

Dalam sejam kot baring dapat panggilan dari KB kata ada mesyuarat tergempar dan ketua kontinjen wajib ada. Apa lagi, kelam kabutlah bersiap semua dan kembali ke Kota Bharu. Ralat sangat bila tak sempat nak makan yang dah disediakan. Maaf makcik, lain kali kalau singgah lagi saya akan pastikan saya makan. Kecik hati orang yang masak bila masakannya tak dijamah. Tapi tak boleh nak buat apa dah. Sampai ke tempat penginapan terus bersiap dan kemas barang semua sebelum berkejar ke bangunan tuan rumah nak tengok budak-budak pulak. Ketua kontinjen awal-awal lagi dah bertolak untuk pastikan tak ada masalah.

Kami gerak lewat sikit dan terus ke bangunan tuan rumah dan tengok bas-bas dari institut lain dah beratur di bahu jalan. Bas untuk pelajar lelaki pun nampaknya dah ada cuma bas untuk yang perempuan jelah lewat sikit sebab nak kena ambik kat KV dulu. Bas-bas yang dah berkumpul rupanya akan diiringi oleh polis trafik untuk ke Stadium Sultan Muhammd IV yang terletak betul-betul di tengah bandar. Alaaaaa, tak dapat la nak merasa jadi VIP kena iring dengan polis trafik sebab bas perempuan tak sampai lagi. Mampu tengok je la mereka bertolak. Bila dah pasti bas selamat bertolak, kami ke KV untuk tengok budak-budak perempuan. Tak lama kami sampai, bas pun sampai. Teruslah punggah barang semua naik bas sebab aku kena iring budak-budak ni naik bas. Waktu pergi seronok la sebab aku sorang tapi kerusi dua-dua aku yang punya. Waktu balik ni tak boleh sebab dah borong barang banyak, siap beli bakul bayi lagi untuk dihadiahkan kepada EO. 

Bila semua dah okey, bas terus gerak ke stadium manakala Kak Dahiyah dan yang lain-lain gerak ke Mekdi tapau makanan. Kali terakhir makan adalah pada jam 11.30++; memang dah kebulur la. Nasib baik yang bawa bas ni orang Kelantan jadi dia tahu lokasi stadium. Sampai stadium terus iring budak-budak ni masuk dalam; ada perarakan masuk ke padang. Bila dah pasti semua dah berkumpul, barulah aku ke tempat penonton menanti makanan yang ditapaukan. Hahaha...lapar weh. Acara malam tu adalah perlawanan akhir bola sepak untuk menentukan juara dan naib juara.

Kontinjen Langat

Aku yang tak pernah tengok bola secara langsung ni menjadi sangat jakun. Perasaan menonton secara langsung adalah sangat mengujakan. Seronok rupanya ek? Tapi kalau kena pergi waktu piala Malaysia ke, "No thank you!" la jawabnya sebab menyampahnya la nak bersesak-sesak. Sambil tengok sambil makan mekdi. Tak pelawa orang sebelah dah waktu tu. Hahaha... Dah habis bola, barulah acara penutup yang dimulakan dengan pancaragam tentera dan diikuti dengan perarakan masuk kontinjen. Dah habis ucapan semua, barulah penyampaian hadiah. Gedebuk gedebak, pukul 12 malam juga baru selesai semuanya. Alhamdulillah pasukan bola jaring berjaya mendapat johan manakala pasukan tarik tali mendapat tempat ketiga.

Perlawanan bola antara tak-ingat-siapa dengan tak-ingat-siapa

Acara penutup dan penyampaian hadiah

Pukul 12 lebih jugak baru gerak keluar dari perkarangan stadium. Ada yang nak pergi tandas, ada yang cari makanan, macam-macam bila dah ramai. Bas gerak je, mata pun berat. Memang sepanjang perjalanan aku tidur je. Terjaga sekali sekala waktu dalam perjalanan tapi cepat-cepat tutup mata balik sebab tengok depan kabus tebal sampai tak nampak apa dan waktu di perhentian-perhentian. Bila dah sampai R&R Genting Sempah, mata jadi segar sebab dah gosok gigi dan sarapan semua. Mereka yang memandu semuanya dah sampai tapi bas baru sampai Genting Sempah? Layan jelah. Dari situ sampailah Banting terus tak tidur tapi layan filem yang dipasang. Lupa dah tajuk dia tapi berjaya buat aku mengalirkan air mata sebab pengakhiran dia sedih. Cis! Nasib baik duduk depan sekali dan tak adalah yang nampak. Hehehe.. Sampai ofis dalam pukul 12 kot dan teruslah bertabah angkut barang yang banyak tu masuk dalam ofis. Sementara tunggu Abah datang jemput, lepaklah dalam ofis yang kosong sebab semua orang terlibat rehearsal konvo di PICC.

Akhirnya, habis pun cerita tertunggak ni. Lepas ni ada lagi 4 ke 5 entri tertunggak. Kena letak jugak sebab nanti susah kalau nak rujuk di kemudian hari. Sekian, majulah sukan untuk negara. 

Friday, 23 May 2014

Pengaruh Best Buy World

Kalau bab nak membeli-belah, akulah orangnya yang paling cepat terpengaruh. Pantang nampak ada perkataan SALE dan DISCOUNT, terus tak senang duduk. Kisahnya, toner dan pelembap yang dah setahun lebih pakai tu dah nazak sangat. Nak pergi kaunter dia jauh sangat malas pulak, maka keluar masuklah aku website Clinique tu konon-konon nak beli online je. Apa ada hal kan? Semuanya di hujung jari, ada VISA lagi. Dah keluar masuk website dia, terpengaruh pulak dengan satu produk baru yang di beri nama Essence Lotion bawah cabang Even Better. Produk-produk Even Better ni adalah untuk tambahan penjagaan kulit selepas penjagaan yang asas macam 3-Step. Nak beli serum dia yang Clinical Dark Spot Corrector tu, rasa tak mampu pulak; 30ml dengan harga 245 hengget. 

Tahu pasal losyen ni pun sebab beberapa hari sebelum tu FB Clinique ada kongsikan pengalaman blogger Namee Roslan memakai losyen ni di blog beliau. Mula-mula tengok harga dulu dalam website baru pergi baca ulasan. Oh, macam boleh je nak beli ni. Bila masuk blog Namee Roslan, bukan ulasan Essence Lotion je aku baca, jumpa sekali ulasan beliau mengenai Best Buy World. Laju je taip http://my.bestbuy-world.com/ dekat Google Chrome. Dasarr sangat kan! Uish, banyak rupanya barang dia! Rambang mata terus; itu nak, ini nak, yang tu cantik, yang ni pun layan... Hahaha...

Cubit pipi sendiri kejap untuk kembali ke alam nyata. Produk Clinque je ada lebih 300 jenis, mau tak meroyan depan laptop? Kalau nak travel, memang sesuai sangat terjah BBW sebab dia ada jual yang test kit punya set(botol kecil); dari penjagaan muka asas, sampailah pelbagai jenis kosmetik. Disebabkan aku tak cop duit, maka bertabahlah cari toner dan pelembap yang aku kena beli tu. Cari punya cari, habis stok pulak regular size ni. Yang ada, toner botol saiz travel kit dengan yang 400 ml je. Sobsobsob... Nak beli yang 400 ml kang, tak habis-habis pulak kang. Akhirnya, aku beli toner yang 60 ml; kalau tak silap saiz ni untuk trial kit punya. Pun boleh la. Tapi pelembap memang tak ada stok langsung untuk oily to combination oily. Cuma ada very dry to dry combination. Alaaaaa....

Tunggu juga kalau dia restock tapi tunggu punya tunggu punya tunggu, tak ada jugak. Maka aku masukkan je tiga barang dalam troli dan terus bayar. Nak membeli belah di sini kena daftar dulu ye dan lepas daftar je dapat 500 mata percuma yang bernilai 5 hengget. Kalau beli barang berharga 150 hengget ke atas, penghantaran adalah percuma. Ada perkataan percuma tu yang lagi gatal tangan nak beli tu. Hahaha... Aku beli tu hari Rabu dan lepas je beli terus duduk depan kaunter pertanyaan tunggu barang sampai tak sabar nak tunggu barang sampai. Petang tadi waktu nak ke Pusat Sumber perasan ada beberapa bungkusan poslaju atas kaunter pertanyaan kat depan tu. Kalau ada Abang Mokhtar memang dia akan terus agih-agihkan bungkusan pada tuannya tapi hari ni dia cuti pulak maka bungkusan-bungkusan tu tersadai jelah kat situ. Tergerak nak tengok dannnnnnnn salah satunya adalah dari BBW. 

kasi awan duduk atas alamat supaya korang tak dapat cari saya

Terus bawak ke PS dan koyak dalam tu jugak sementara tunggu budak yang kata aku pergi Korea lama sangat sampai tak boleh nak minta soalan kuiz nak buat kuiz tu sampai. Best...best...

Essence Lotion (100 ml) - RM 106
Clarifying Lotion Twice A Day Exfoliator 3 (60 ml) - RM29

Fashionista Colourful Travel Pouch (Large) - RM 20

Tiada apa yang lebih menyeronokkan bagi seorang manusia yang suka membeli belah melainkan dapat membeli barang dengan harga yang murah. Kalau korang nak beli jugak, pergi terjah BBW cepat. Sekian, ulasan dari pelanggan BBW yang puas hati dengan servis yang cepat.

KKMB 2014 - Episod 11: Melebur Duit di Gwanjang Market, Memborong Brooch di Namdaemun

Ini acara terakhir dalam jadual. Malam-malam sebelum hari ni tiba, sibuk dah Google sana sini cari tempat mana yang best dan murah nak beli barang. Kalau dah namanya perempuan, sampai Korea mesti nak beli brooch punya. Macam aku, sanggup tahan selama setahun tak beli brooch sejak buat keputusan untuk ke Korea dibuat. Sampai tempat brooch, macam orang gila kaut brooch untuk dibeli. Hahaha... Ada sekali tu sebelum hari kejadian, aku borak-borak dengan Za pasal tempat beli brooch ni; dia tanya aku, aku tanya dia balik. Akhirnya aku cakap; "Ala, kita tanya la Azree esok mana tempat nak beli brooch yang best." Sekali boleh Za selamba jawab; "Dia tau ke? Dia bukan pakai tudung pun." Kahkahkahkah.... Gelak besar aku dengar jawapan Za. Za ni memang, ada je jawapan dia kalau aku tanya. Jawapan tak boleh blah pulak tu. Aku cakap lagi; "Kerja dia kan bawa pelancong, confirm dia tahu punyalah." Dah sah-sah Azree ni lelaki, tak pakai tudung; tapi dia wajib tahu tempat mana yang best sebab itu termasuk dalam skop kerja.

Ambil kesempatan bergambar dengan Sajangnim yang kebetulan sedang melepak di bangku depan

Dengan pemandu pelancong pulak sebab esoknya dah tak jumpa dah

Perjalanan membeli-belah kami bermula di Gwanjang Market sebab aku, Za dengan mak Mada nak beli kain kapas. Lepas tu nak beli bantal Aten. Satu kedai tu je dia bawa kitorang. Macam tak puas juga sebenarnya, tapi takpelah sebab tak berniat sangat nak beli kain. Tak niat pun, 3 pasang juga aku angkut untuk diri sendiri dan nenek sekali. 1 pasang dia jual 10000 won. Kira murah tu. Sebenarnya, hari pertama tu Unnie ada bawa kitorang ke sini dah. Tu yang tau selain kain kapas, ada juga jual pelbagai benda termasuk bantal yang macam dalam drama Saeguk. Seketul yang besar berharga 20000. Mahal sebab sarung dia macam guna kain yang buat Hanbok tu dan isi dalam dia macam kacang. Berat jugak la bantal tu tapi cantik dan kelihatan selesa. Yang saiz kecil pulak 15000 tapi bentuk dia bulat. Tiba-tiba menyesal sebab tak beli satu untuk diri sendiri.

Depan kedai bantal

Dekat kedai kain...cantik la pulak kain hitam tu..huhuhu

Dah berat beg dengan kain, beralih ke Namdaemun. Kat sini tempat melontar paling afdhal sebenarnya. Tempat pertama Azree bawa kitorang adalah tempat brooch. Awal-awal dia pesan jangan minta tawar sebab harga tu dah ikut harga kilang. Eh, memang murah dah sangat kalau tengok kualiti sebab seketul brooch Korea yang aku beli kat Malaysia adalah RM 12 tapi kat situ dia jual 6 hengget je? Bersinar-sinar, macam-macam corak dan rekaan brooch diorang. Rambang mata dan menjadi tamak tiba-tiba. Dia bawak ke kedai yang biasa dia pergi, bagi masa dalam 45 minit kot, lepas tu dia hilang. Seterusnya, kerja kitorang pulak untuk pilih brooch.

Mula-mula aku pilih brooch kiriman Kak Rin. Dia bagi RM 100 lepas tu suruh aku fikir nak tukar duit macam mana, dapat berapa banyak, dan nak pilih corak apa. Pening jugaklah. Harap-haraplah apa yang aku pilih tu menepati citarasa beliau. Dah siap pilih tu, aku pilih 10 pasang brooch untuk tak tahu siapa. Saja pilih sebab rambang mata tengok brooch cantik. Niat dalam hati nak jual tapi macam nak bagi orang. Dah sudah tu baru pilih untuk diri sendiri. Sampai sini, jadi bingung tak tahu nak pilih yang mana sebab semua cantik-cantik. Habis 54000 untuk aku saja ye. Harga brooch bermula dari 2000 won seketul. Bergantung pada saiz la. 2000, 3000, 4000, 7000. Yang lagi mahal tak pasti pulak sebab aku cuma ambik yang 2000 sampai 4000. Yang harga 7000 tu besar gabak, berat tudung aku kang. Dah pilih, boleh mintak dia padankan dengan pin kecik. Pin kecik tu harga 1000 saja. Kiranya kalau beli satu set - seketul 2000 + pin kecik 1000 - dapatlah 3000 won untuk satu set tu. Dalam 10 hengget duit kita.

Nak semua boleh?

Brooch ahjumma ni cantik-cantik

Lepas lebur duit kat brooch, jalan depan sikit ada kedai cenderahati pulak. Ini pun kedai yang biasa dia bawak pelancong sebab sampai je kedai tu dia cakap sesuatu dekat tauke, terus tauke tu bawak keluar Yakult dengan straw dan hulur sorang satu; complimentary drink katanya. Macam biasa, kami diberi masa untuk pilih dan pilih dan pilih dan bayar. Kat sini dah macam orang gila tengok cenderahati pelbagai bentuk dan warna. Sasarannya adalah set sudu dan chopstick serta fridge magnet. Waktu ni bawa keluar senarai nama pun tak guna sebab dah bingung akibat ternampak terlalu banyak jenis cenderahati. Hahaha... Tauke siap bagi bakul pulak tu sorang satu, lagilah seronok nak mengaut.

Pilih Mada, pilih...

Aku dengan Za beli banyak juga untuk kawan-kawan sepejabat. Yelah, kalau dah satu pejabat tahu aku pergi melancong, tak ke ayat tipikal diorang bila jumpa aku kang; "Tak ada ole-ole ke?" Gituuu.. Macam aku ni lagi la ramai nak kena bagi; dari kaunter depan, sampailah bilik fail belakang tu, dekat 40 orang jugalah. Garu kepala juga nak beli apa sebab bajet pun ketat jugak. Akhirnya, aku main kaut je apa yang aku rasa cantik dan berbaloi. Tapi terpaksa bahagikan ole-ole tu kepada dua kategori; kategori bos-bos dengan kategori bukan bos. Asal ada sebagai tanda ingatan. Dekat sini, habis nak dekat 80000. Tapi dapat diskaun banyak dan barang percuma, serta layanan kelas pertama, tak ralat sangat. (ayat penyedap).

Dah habis borong satu kedai, kami menapak ke satu restoran untuk makan tengah hari. Dalam perjalanan, singgah beli t-shirt yang ada tulisan I Love Korea dan bendera Korea. T-shirt ni harganya sehelai 4000, 3 helai dapat 10 000; tapi untuk yang warna kelabu sahaja. Kalau warna lain harganya tetap sehelai 4000.Dekat kawasan luar Namdaemun ni ada baaaaaaanyak kedai baju dan beg. Baju-baju dia cantik pulak tu. Sementara tunggu Za borong t-shirt(sebab Za beli paling banyak), sempatlah melilau tengok kedai keliling. Hehehe...  Dah senyum lebar ahjussi tu dapat duit dari rombongan kitorang, teruslah berjalan ke tempat makan.
Gerai t-shirt

Sebenarnya dari Gwanjang tadi dah ke situ dulu tapi kebetulan waktu kami sampai tu ngam soi orang pejabat keluar rehat maka tak adalah tempat duduk kosong. Bila datang kali kedua, terus tak ada orang langsung; boleh pilih nak duduk meja yang mana satu. Makan tengah hari terakhir di bumi Korea agak mewah dengan 5 hidangan utama. Campur complimentary soup, campur side dishes, tak muat meja. Buat yang melancong tanpa ejen dan tak tahu nak masuk kedai mana, jangan risau sebab dekat deretan kedai sebelum masuk ke lorong untuk ke Namdaemun tu ada satu gerai kebab halal. Bolehlah kalau nak alas perut dengan kebab. Tapi kan, sepanjang berada di sana, tak sempat pun rasa kebab Korea. Sobsobsob... Kena pergi lagi nampaknya ni. Heeee...

Side dished yang boleh minta tambah sesuka hati

Watak utamanya adalah ikan panggang tu; sampai dua ekor dipesannya untuk kami

Chalmokesu mida!

Selepas

Perut dah kenyang, kami menuju ke tempat terakhir merabak dompet. Yang itu kena masuk dalam entri baru sebab panjang juga aku nak cerita. Hehehe... Sebarang pertanyaan, boleh tinggal pesan di kotak komen. Sekian...

Tuesday, 20 May 2014

Auta Sangat

Pagi ni ada kelas dengan budak-budak IT semester 2. Disebabkan Kak Rosni ada kurus, aku kena ambik slot dia sekali jadi ujian yang dijanjikan dua minggu sudah akan dianjakkan ke slot dua. Bila dah hujung-hujung sem ni semua pun nak kelam kabut dan semua pun nak kena cepat lagi-lagi bila memo arahan mengisi markah dalam sistem keluar. Barulah perasan ada lagi yang tak buat kuiz, ada lagi yang tak hantar tugasan dan ada pulak yang kena mengulang. Maka, dialong dibawah pun muncul;

Aku: Yang tak buat kuiz lagi, bila nak datang jumpa? Nak tunggu markah turun dari langit?
Dia: Saya nak jumpa Miss tapi haritu Miss pergi Korea. Tak dapatlah nak jumpa.
Aku: Apa kaitan? x_x

Kuiz tu aku dah bagi sebulan sebelum pergi lagi dan aku pergi Korea seminggu je dan hari ni, dah sebulan aku balik dari sana. Tak tahu nak marah ke nak ketawa. Hai la budak-budak ni, sabor jelah.

KKMB 2014 - Episod 10: Deoksugung Palace

Bila terbaca blog kak Amy tengah hari tadi, semangat nak sambung tulis pengalaman di Korea. Hehehe... Okey, ini masih lagi hari keempat ye; acara belah petang. Lepas makan, kami berjalan ke bangunan Seoul Tourism Organisation untuk solat zuhur. Dekat sini aje rasanya yang ada tempat solat dan wudhuk yang selesa walaupun tak adalah besar mana pun tempatnya. Lengkap sejadah dan telekung sekali. Terbaik! Disebabkan Pakcik Ibrahim tak berapa boleh turun naik tangga, kami ke level yang ada surau tu dengan lif.

Keluar je dari lif, terus nampak patung Kwon Sang Woo. Tak dapat jumpa secara berdepan, jumpa patung sekeping pun jadilah walaupun itu bukan wajah beliau yang terkini. Itu rupa beliau waktu zaman Stairway to Heaven tu. Terus senyum sorang-sorang sepanjang perjalanan ke surau. Itu baru nampak gambar, belum orangnya. Kalau jumpa orangnya, pengsan kot? Kahkahkah... Lepas solat dan sementara tunggu yang lelaki pulak solat, aku dengan Za pun bergambar la dekat ruang pepatung tu. Ada ramai lagi artis lain macam Kim Hee Sun, Song Seung Hun dan Super Junior. Aku cuma bergambar dengan Kwon Sang Woo dan Kim Hee Sun je, yang lain-lain tu tak minat sangat dan tak berapa nak kenal.

Aiseh, tangan sape pulak yang mengganggu tu?

Ini dekat depan bangunan Seoul Tourism Organisation

Dah bergambar, lepak dulu di bangku-bangku yang ada sambil mengaut hampir semua pamplet yang disediakan. Mana tahu ada rezeki datang Korea lagi, boleh pergi tempat lain pulak. Dalam bangunan ni ada pelbagai kemudahan seperti panggilan antarabangsa percuma, internet percuma dan turut disediakan aktiviti mempromosikan budaya Korea. Kalau nak pakai hanbok kat sini pun boleh. Percuma lagi! Cumanya ada waktu-waktu tertentu sahaja. Kena pandai cari ye, mak incik tak rajin cari. Dari situ, kami menapak ke Deoksugung Palace sambil menikmati keindahan bunga yang ditanam sepanjang jalan.

Asalnya kami dijadualkan melawat Gyeongbuk Palace tapi disebabkan hari Selasa adalah giliran dia tutup, maka kenalah pergi istana lain. Jangan risau, dekat sini ada banyak istana. Kalau yang tu tutup, kita pergi yang ni. Kalau yang ni tutup, kita pergi yang sinun. Gituuu... Tapi Gyeongbukgoong tu memang istana yang best dan besar katanya sebab dalam tu ada muzium dan banyak binaan pavilion. Istana Deoksugung ni kecik je dan binaan dalam tu pun tak banyak. Tapi bolehlah nak tengok istana lama Korea secara langsung dan menghayati seni temboknya yang menawan tu. Hehehe...

Depan istana

Tak tahulah kami bernasib baik atau memang pemandu pelancong ni dah tahu; waktu sampai depan istana tu upacara tukar pengawal akan berlangsung dalam beberapa minit je lagi. Kebetulan orang ramai yang duduk, maka bila upacara bermula kami berada di barisan paling depan sekali. Cool! Pemain gendang berdiri betul-betul depan muka mak incik. Hensem pulak tu, lagilah tak kisah berdiri tengah panas. Hahaha... Tapi silau yang amat waktu tu jadi mari kita sangkut cermin mata hitam. Ah, terus buntang biji mata boleh melihat sekeliling dengan selesa.

Agak lama juga upacara perarakan ni tapi tak bosan sebab terasa macam menonton drama Korea. Sepanjang upacara tu ada penerangan dari juruacara menggunakan empat bahasa tak silap; Korea, Inggeris, Mandarin dan Jepun. Aku perasan penerangan tu dalam empat bahasa waktu tengok balik video yang aku rakam. Meriah betul upacara ni dengan ramai orang dan bajunya yang berwarna-warni. Aku pun faham tak faham je upacara ni sebab ramai sangat yang berarak dan ada beberapa pusingan. Hehehe... Ini cerita mengikut kefahaman akulah ye.

Permulaan perarakan

Selepas sesi penyerahan tugas

Mula-mula ada perarakan dari pengawal-pengawal yang sedang bertugas dengan diiringi oleh beberapa pegawai berdasarkan uniform yang mereka pakai. Lepas tu adalah sesi kawad kejap sebelum ketua pengawal yang sedang bertugas dan ketua pengawal yang akan ambil alih tugas tu bertukar syif. Ada seorang sida-sida kot bacakan watikah sebelum kedua-dua pengawal menunjukkan papan kuasa masing-masing sebagai tanda syif telah bertukar. Lepas tu rombongan ni terus keluar baris dan balik rumah terus, tak masuk istana dah. Kemudian, keluar pulak satu lagi rombongan lain dari dalam istana. Aku syak rombongan akhir ni adalah pengawal-pengawal syif baru. Ada dalam 15 minit juga upacara berlangsung sebelum beralih kepada sesi bergambar. Kitorang tahu pun sebab pemandu pelancong cakap dah boleh ambik gambar. Cepat-cepatlah terpa kat pengawal-pengawal tu sebab pelancong lain macam blurr je nak bergambar. Hehehe... Sesi ni tak lama pun, dalam 5 ke 10 minit macam tu sebab lepas tu diorang nak berarak masuk istana balik.Kalau nak bergambar jugak, tunggulah sampai diorang selesai berarak.

Pemain gendang yang berdiri betul-betul depan muka mak incik dan sporting sebab tengok kamera dan senyummmm...hehehe

Pemegang bendera dengan muka serius dek kerana menahan batang bendera daripada terpelanting ditiup angin kuat...memang kuat sungguh angin waktu ni

Spear man 

'Pegawai' ni lagi cool sebab dia yang lambai-lambai kitorang untuk bergambar dengan dia walaupun kitorang macam ragu-ragu pada mulanya bila tengok muka garang dia..hahaha

Ini staf yang jaga dekat bahagian tiket...tak faham kenapa aku je yang kena apit tapi bukan Mada dengan Za sekali?

Di sini, kami cuma menghayati seni binaan istana saja sambil mengambil gambar. Uniknya istana Korea ni adalah pada bumbungnya yang diukir dan diwarnakan dengan teliti selain tembok batu yang teliti buatannya dan pintu gerbang yang memisahkan antara binaan ini dan itu. Selain itu, Deoksugung Palace adalah satu-satunya istana lama yang mempunyai binaan dengan elemen moden dan landskap taman dengan suntikan barat. Lepas satu jam, kami pun keluar dan berkumpul semula depan pintu masuk untuk acara seterusnya.




Tembok kegemaran kami




Disebabkan masih awal, kami terus dibawa makan malam sebelum dihantar pulang ke Huga Haus. Tempat makan kali ni adalah di Anam juga dan menunya adalah seakan-akan bibimbap. Cuma yang istimewanya, 'lauk' utama dalam bibimbap ni adalah telur ikan dan kita boleh pilih tahap kepedasan nasi. Ada 4 tahap kepedasan dan boleh pilih ikut selera masing-masing. Macam biasa, kedai dia tak berapa nak besar dan meja pun tak berapa nak luas untuk kami yang ramai ni. Bersempitlah sikit waktu makan.

Side dishes; jeruk timun, jeruk lobak putih, fishcake (kaut dari satu bekas besar bertutup yang diletakkan di setiap meja; boleh makan sampai muntah)

Kimchi lobak putih kot

Nama kedai

Menu dia dan harga

Mangkuk aku dengan pilihan kepedasan tahap tiga tak silap

Sebelum makan kena gaul semua sekali macam ni

Licin kan mangkuk ku? Sedap weh!


Lepas makan, terus balik dan berehat untuk hari seterusnya iaitu hari merabak dompet. Azree siap suruh buat senarai lagi malam ni supaya tak ada yang tercicir namanya daripada mendapat ole-ole dari Korea. Gelabah terus aku sebab terasa nak bagi semua orang dan terasa nak beli semua benda. Dasarrr!