Engagement Fund ;)

Sunday, 14 September 2014

Sabtu Lagi

Bila tak sambung tidur lepas celik mata, macam-macam aktiviti boleh dibuat pada hari Sabtu. Rimas dah tengok gunung baju yang tak terbasuh, maka kejarkan cuaca panas untuk basuh baju sampai dua mesin. Sementara tunggu mesin siap basuh, sempatlah menyapu beranda depan. Kemain banyak bebunga dan dedaun kering beserta habuk. Lepas tu lap pulak tahi cicak yang merata tu. Dah siap tu, mesin pun siap. Sidai baju semua, masuk dapur terus untuk masak tengah hari. Pagi tu dah keluarkan sos pasta buatan sendiri dari tempat sejuk beku dan 1kg paru lembu yang Abah beli waktu raya untuk mereka mencair sebelum dimasak. Tiba masa nak masak, dah cair jugaklah. Keluarkan bayam dari peti yang beli hari Rabu haritu. Masih lagi cantik daunnya walau ada yang kering.

Rebus paru dulu baru siang bayam. Bayam, tumis air je yang sedap maka gigih la menumis. Sambil tu, siapkan bahan untuk kuah pasta. Guna apa yang ada je dalam peti, malas nak pergi beli. Tengah potong sosej, terfikir pulak karang nenek tak makan pasta jadi keluarkan ikan untuk digoreng. Akhirnya, ada 3 1/2menu untuk tengah hari; bayam tumis air, ikan bawal goreng berempah dan spiral vegeroni with bolognese sauce. Siap masak, masuk bilik golek-golek kejap sebelum bersiap pergi tuisyen.

Balik dari tuisyen, singgah ngopi dekat SAHA sorang-sorang sebab stress. Nasib baik tak ramai orang maka kurang segan. Semenjak kopi o dekat SR dah tak rasa kopi, terus tak kuasa nak lepak sana. Tak berbaloi dengan harga yang dibayar. Sekarang ni, Americano paling sedap adalah di SAHA. Setakat ni, masa depan belum tentu. Walaupun target nak makan kek dengan minum kopi je, terbabas order benda lain tapi makanan yang dikira ringanlah sebab tengah hari dah belasah pasta semangkuk.

Nampak macam kedekut kan bluberi dia? Sekali kena cuit dengan garfu, meleleh keluar. Suka!

Balik rumah, singgah kedai nak beli serbuk kunyit sebab baru perasan selama ni aku dok guna serbuk kunyit yang dah 2 tahun tamat tempoh. Hahaha... Nasib baik tak keracunan. Sampai rumah, sambung bersilat dengan paru yang telah direbus tadi. Rancang nak masak goreng berlado. Gigihlah menghiris, merempah dan menggoreng 1kg paru sebelum ditumis dengan cili. Renyah sangat nak masak paru ni tapi yang inilah paling sedap.

Baru goreng berlado hasil rujukan dari blog CMG

Tu jelah pengisian hari Sabtu minggu ni. Siang karang nak pergi jemputan kenduri kahwin pulak jadi kenalah tidur sekarang. Sekian, entri entah hape-hape di tengah malam. *Macam tak ada manfaat tapi nak tampal jugak.*

Thursday, 11 September 2014

Jangan Nak Derhaka Sangat

Mood nak menulis dah jadi suam-suam kuku. Bukan takde benda nak cerita tapi takde idea nak taip apa. Ada juga beberapa kali buka blog dan hadap tajuk-tajuk yang sudah didrafkan tapi taip satu ayat, padam balik. Taip lagi dua perkataan, padam balik. Akhirnya, terperuklah entri-entri tu dalam draf. Hari ni nak cerita kejadian yang berlaku waktu bulan puasa tempoh hari sebab aku kira kejadian ini membawa impak besar dalam dunia seorang pemandu lebih-lebih lagi wanita. Eceh..

Sepanjang lapan tahun bergelar pemandu bertauliah, dah macam-macam perkara aku lalui. Windscreen pecah, tayar bocor, hos minyak bocor, brek sangkut, brek tak makan sampai langgar kereta depan dan yang terbaru adalah minyak habis di tengah jalan. Kejadian paling baru ni yang paling 'cis!' sekali sebab lepas kejadian, dah beberapa kali mimpi benda sama sampai terasa dihantuilah.

Sebagai pemandu yang dah lama memandu Mrs. Kanc, memang dah boleh agak bila tangki minyak betul-betul kosong dan WAJIB kena isi walaupun selalu kena bebel dengan Abah sebab biarkan minyak dalam tangki nyawa-nyawa ikan. Biasanya kalau tangki penuh boleh tahan selama dua minggu; pergi dan balik kerja, merayap pusing-pusing satu Banting dan ulang-alik mengajar tuisyen. Kadang sampai dua minggu lebih sikit pun tahan lagi. Kalau nak tengok hanya berdasarkan meter, bahaya juga sebab kereta kancil lama ni dia tak ada penunjuk amaran macam kereta lain. Maksudnya kalau dah tahap kritikal, simbol pam minyak tu akan menyala.

Pada hari kejadian (15 Julai 2014), aku baru balik dari tuisyen yang dibatalkan kelasnya sebab sorang pun tak muncul. Kebetulan balik awal, menyinggahlah bazar ramadhan yang jauh dari rumah untuk beli juadah berbuka. Lepas dari tu, teringin nak pusing jalan jauh memandangkan terasa lama benar tak pusing-pusing dekat kawasan tu. Tengok meter minyak, boleh lagi nak pusing malah sempat untuk pergi pejabat esok. Sekali tu, lagi beberapa kilometer nak sampai rumah, enjin kereta macam bergegar. Bila tekan minyak, dia tak makan. Faham tak? Tekan minyak patut jadi lagi laju kan tapi yang ni tekan minyak tak jadi apape malah bertambah hebat gegaran di enjin. Kalau tak faham, korang boleh cuba sendiri tapi risikonya tanggung sendiri ye. ;)

Dah cuak dah ni; cuak sambil fikir nak biar je dia jalan sendiri atau berhenti tepi. Nasib baik aku buat keputusan bijak dengan berhenti di bahu jalan atau Mrs. Kanc akan tersadai di tengah jalan. Waktu tu bongok lagi ingatkan sebab bateri ke apa. Telefon rumah, Abang Paiz yang angkat. Teruslah mengadu domba kat dia dan paksa dia datang tolong. Hahaha... Siap pesan suruh bawak petrol kot-kot memang minyak yang habis.

Aku duduk je dalam kereta sampai berkepam sebab panas. Bila bantuan sampai, baru keluar dari kereta. Tengok punya tengok, buat mana yang patut, tak boleh nak hidup jugak enjin tu. Akhirnya Abang Paiz suruh tinggal je kereta kat tepi tu sebab dah nak maghrib. Kelam kabut bawak barang-barang pindah masuk kereta dia dan kunci kereta. Risau juga nak tinggal sebab kawasan tu agak sunyi. Malamnya, Abang Paiz pergi tengok lagi dengan kawan dia dimana akhirnya Mrs. Kanc telah ditunda oleh Avanza kawan dia sampai ke rumah. Tersadai dua hari dekat rumah sebelum Abah tengokkan apa masalahnya walaupun Abah dah cakap minyak yang habis tapi aku bangkang sebab meter minyak masih menunjukkan dia ada.

Memang betul pun minyak habis dan meter minyak tu jadi weng sampai dia tak berfungsi dengan baik. Tadah jelah telinga Abah bebel pasal minyak kereta. Pengajarannya, lain kali jangan nak derhaka sangat dengan pesan Abah; jangan tunggu sampai meter nak cecah E baru kelam kabut pergi isi. Tapi kan, tapi kan, aku syak kejadian ni salah syarikat minyak cap bintang sebab selama aku pakai minyak cap kerang, tak pernah pun jadi cenggini. Haritu konon-konon terpengaruh dengan iklan minyak cap bintang boleh bersihkan enjin la bagai, pergi la isi kat dia. Sekali, memang bersih terus tangki minyak Mrs. Kanc dibuatnya. Hahaha...

Takpe, pengalaman. Selagi tak kena, kita tak nak terima nasihat orang kan? Dah kena sekali, asal meter minyak dah lepas separuh je terus cuak tahap Power Rangers. Hahaha... Sekarang ni tak pernah isi minyak dapat RM50 cukup-cukup, mesti paling banyak pun RM40 untuk satu tangki penuh sebab dalam tangki masih ada baki kekdahnya.

Sunday, 7 September 2014

Cousin is Already Engaged

Ini cerita sebelum raya haritu dimana salah seorang sepupu yang paling rapat telah pun selamat bertunang. Majlisnya InshaAllah akan berlangsung pada bulan Disember ini dan beliau pun tengah sibuk membuat persiapan. Tak tau nak gebang apa, layan gambar sajalah ye.

Food

More food

Cakes

Sirih

Cousins

Nieces, cousin and aunties

Cousins again

She and I

Berseri-seri awok

Tahniah Cik Sepupu, kalau perlukan bantuan boleh roger ye.

Wednesday, 3 September 2014

Kapooof! Wordy Wednesday

Hari ni kelas penuh dari jam 8 sampai jam 1 sebabnya ganti slot Kak Rosni sebab dia cuti. Patutnya boleh je habiskan topik tadi tapi bila dah sampai point nombor lima, budak-budak dah buat muka toya dan haku dah rasa nak muntah sebab banyak sangat cakap dan perut kosong. Angin dah naik ke kepala. Maka, keluarlah mereka awal 10 minit. Lagi satu sebab nak keluar awal adalah takut kena kunci dalam bengkel sebab orang bengkel selalu tutup pintu awal. Tengah hari pulak keluar makan ke Saha sebab ada orang teringin nak makan Caesar Salad jadi ikut jelah.

Sampai sana dalam pukul 1 ++ dan tempat adalah penuh ye, P.E.N.U.H. Mungkin kerana semalam dia tutup dan orang lain pun beramai-ramai teringin nak makan dekat situ, maka kedai pun penuh. Sedang sibuk-sibuk kecewa sebab tak ada tempat duduk dan nak balik, tiba-tiba ada seorang Chinese datang kat kitorang dan cakap; "Takpe, ada tempat duduk untuk 4 orang. Boleh masuk." Aku keliru kejap sebab yang cakap tu bukan pekerja Saha tapi pelanggannya yang pejabatnya terletak di sebelah pintu. Macam mana tahu ni? Lepas suruh kitorang masuk, dia terus ajak kawan-kawan dia balik pejabat sambil berkata; "Jom guys, kita makan di ofis saja. Bagi orang lain duduk." Owhhh, that's so sweet of you. I'm really grateful for what you've done. Terharu mak incik. Terima kasih banyak-banyak.

Dah duduk, tunggu makanan sampai dekat 1 jam sebab orang memang ramai gila. Sampai bertambahlah iced lemon tea aku baru dapat makan. Makan pulak laju-laju sebab kejar masa, terus bertambah pening. Sampai ofis, kawan-kawan tegur; "Farah pakai selipar je ke tadi?" Iye, saya pakai selipar hijau ni aje. Tempat makan dah eksklusif dah, baju dah merelip dah, tiba-tiba pakai selipar je? Hahaha... Belasah! Tak larat nak sarung high heels dah. Berdiri dalam kelas 3 jam, ko bayang macam mana dia punya penat tu?

Akhir kata, aku merindui Korea sesungguh hati. Entri ni memang entri tunggang terbalik, saja lepas rindu membebel dalam blog lepas 2 minggu dia terbiar sepi. Kalaulah pejam mata je tiba-tiba 'Kapoof! Eh, ni bukan Incheon airport ke?' Gituuu... Tak hagak-hagak berangan tu haaa.... Mampu tengok poskad kiriman dari diri sendiri untuk diri sendiri jelah gamaknya. Alhamdulillah, poskad ni berjaya sampai ke Malaysia. Sekian.

Setem Korea dan nama penghantar; sesungguhnya, tulisan haku adalah serius hodoh sebab menulis dengan tergesa-gesa kerana mengejar masa

Rupa depan poskad; untuk kenangan aku katanya