Engagement Fund ;)

Tuesday, 30 December 2014

It needs to be scolded!

I broke the promise that I made to myself; promise to not shop online until next year. Well, that 'next year' will arrive in two days anyway yet I couldn't stop my mind to think about ads shown on my FB news feed or new entries on the blogs I've been following. They are all just desires, not needs. So it is something that really needs to be scolded! Oh yes, I just made two payments for this thing called online shopping. Heeee... Promise, these are the last for 2014.

Look what I found in my personal drawer at the office! They are from online shopping I made throughout the year...hehehehe

Sunday, 28 December 2014

Bila TIba-tiba Demam...

Ini cerita Jumaat lepas dimana tiba-tiba demam la pulak. Sebagai seorang yang susah nak demam, haruslah bila dah demam tu jadi mengada-ngada sikit. Pagi tu masih okey lagi cuma badan dah rasa macam tak sedap; letih semacam. Masuk pejabat, tak ramai orang pun. Orang Banting je yang datang kerja sebab orang tempat lain semua pakat-pakat cuti. Bila tak ramai orang, suhu pun sejuk lain macam dalam pejabat tu tapi masih boleh tahan lagi.

Kemuncaknya adalah pada waktu rehat tengah hari. Waktu rehat lama jadi aku pun ikutlah Kak E dan Kak R keluar ke pekan. Waktu nak kereta, dah hujan rintik-rintik. Masuk kereta, okey lagi tapi dah mula sejuk. Lokasi pertama adalah TenTen sebab Kak E nak beli beg sekolah anak dia. Kami tunggu dalam kereta je. Waktu ni, nampak seorang budak dalam lingkungan usia 4 tahun menggigil kesejukan sebab bajunya basah. Kesian tengok dan terus terdetik dalam hati, 'Begitu sejukkah sampai menggigil macam tu?' Hujan pulak semakin lebat rintiknya.

Dari situ nak ke lokasi seterusnya, dah mula rasa sejuk dan menggeletar sikit. Sampai aje dekat The Store, terus menggigil tahap ketap-ketap gigi. Air-cond dia yang biasanya sendu, boleh pulak sejuk. Haih... Masuk jugalah ronda-ronda sekali dengan diorang sambil sedaya upaya tak nak tunjuk aku tengah menggigil kesejukan sebab dah la tumpang diorang, lepas tu nak banyak cekadak pulak kan. Akhirnya, tak tahan juga kesejukan dalam tu dan minta kebenaran Kak E nak duduk dalam kereta.

Dalam kereta masih lagi menggigil dan tangan pun dah kebas sebab sejuk sangat. Terus WhatsApp doktor peribadi tanya macam-macam sampai dia diagnos penyakit menakutkanlah. Hehehe... Doktor kata, jangan duduk tempat berair-cond dan mandi air suam. Kena mandi sebab nak stabilkan suhu badan; kita rasa sejuk tapi sebenarnya suhu dalam badan panas. Nak stabilkan, kena mandi dengan air suam. Lepas tu sebab dah kena hujan, jadi kena mandi jugak untuk bilas air hujan yang tak berapa nak bersih. Dah, tu je. Kesimpulannya, tak boleh terus berselubung sebab sejuk ye korang, kena stabilkan suhu.

Sampai pejabat, terus isi borang mintak separuh hari sebab dekat pejabat tu celah mana yang tak ada air-cond? Sepanjang memandu dari pejabat nak sampai rumah, memang berdoa banyak-banyak supaya selamat sampai sebab kepala dah berpusing-pusing dan masih lagi menggigil satu badan. Alhamdulillah selamat sampai rumah. Sampai rumah je terus masak air dan buat air suam untuk mandi. Memang terasa lega sikit berbanding tadi. Sejuk pun kurang tapi kepala masih berdenyut. Cuba tidur tapi boleh. Sudahnya heret bantal depan tv dan layan channel 321; cerita Hong Kong tapi ada P.Ramlee dan Saloma. Bila cerita habis, barulah terasa mengantuk. Memang melepek ajelah seharian tu sampai tak fikir dah nak masak ke apa. Kalau demam macam ni, memang ubatnya tidur.

2014, Seindah dan Seharum Mawar Merah

Tinggal beberapa hari saja lagi 2014 akan berlalu. Dalam diari hidupku, 2014 mungkin tahun yang paling produktif dan proaktif semenjak mula bekerja. Paling aktif menghadiri undangan walimah sahabat-sahabat sekolah mahupun universiti, juga begitu jauh kilometer perjalanan yang tercatat. Alhamdulillah, rezeki untuk melakukan semuanya dalam masa setahun. Tak sangka juga diberi kekuatan untuk melakukannya sampaikan crime partner cakap; "Ko ni banyak sangat jalan tahun ni, aku rasa ko nak kahwin la tahun depan." Mampu ketawa saja mendengar kata-kata crime partner tu. [I know you are reading this, crime partner. Hye there!] Setakat ini, masih solo lagi dan kalau ditakdirkan 2015 nanti sampai jodohnya, itu namanya rezeki. Selagi solo, jom teruskan aktivti mengukur jalan ye crime partner dan juga crime companion yang lain.

Kenangan paling manis mestilah apabila akhirnya berjaya menjejakkan kaki di bumi Seoul dimana ketibaan kami disambut dengan senyuman mesra aktor kacak Jang Dong Gun. Pertama kali meninggalkan Malaysia untuk satu jangka masa, juga pertama kali menikmati keindahan langit malam dari tingkap kecil penerbangan MH066. Kalaulah aku masih lagi ragu-ragu untuk merancang setahun yang lalu, pengalaman manis ini tak mungkin menjadi sebahagian daripada catatan 2014. Terima kasih untuk semua kenangan manis ini walaupun terlalu banyak dugaan yang menimpa Malaysia yang sedikit sebanyak memberi kesan dalam kehidupan Tuan Tanah. Setiap yang terjadi itu ada hikmahnya dan kita perlu ambil iktibar daripada pengajaran yang muncul.

Pun begitu, misi paling utama masih lagi tidak tercapai dan wajib diteruskan pada tahun hadapan. Semoga 2015 hadir membawa sinar secerah mentari dan moga ada peluang untuk terus mengembara di bumi Tuhan, InshaAllah. Entri ini disudahi dengan 3 kuntum mawar merah yang diambil dari meja VIP dalam satu majlis di pejabat.

I beg your pardon,
I never promise you a rose garden,
Along with the sunshine,
There's gotta be a little rain sometimes.

Friday, 26 December 2014

Aidiladha 1435

Cerita Syawal sudah, sekarang cerita Aidiladha pulak. Raya aidiladha kali ni sedikit luar biasa sebab nenek ada dekat sini. Masak-masak jugalah sebab Abah suruh masak. Heee... Rebus nasi impit, buat rendang ayam, dengan sup tulang je. Itu pun bahan-bahan nak masak beli saat akhir, tu yang tak dapat daging. Abah beli bahan utama je, bahan suku sakat aku beli lepas balik tuisyen hari Sabtu tu. Kononnya nak buat kuah lodeh, tapi tanpa tempe la sebab pergi cari barang pun dah pukul 4 lebih, memang orang dah borong habis la kan.

Sampai rumah tukar uniform, sangkut apron terus kerjakan ayam. Tak lalu nak bersihkan semua maka cuma ambik cukup-cukup untuk buat rendang. Dah bersihkan ayam masukkan balik dalam peti sementara nak kisar cili, siapkan bawang segala. Lepas maghrib baru mula menumis. Sebenarnya aku tak berapa nak pakar masak rendang ayam ni sebab arwah mak dulu pun tak suka sangat rendang ayam, lagi suka rendang daging. Maka aku masak berasaskan resepi belasah dan kemudian tu baru Google. Hehehe... Boleh rujuk blog Kak Azie untuk resepi ikut sukatan dan tips ye.

Rendang ayam panas-panas dari kuali..disebabkan pencahayaan tak begitu bagus, inilah dia gambar terbaik yang dapat dirakamkan menggunakan Pokcik Arba

Kalau ikut resepi aku, kisarkan cili kering ikut sukatan nak pedas mana. Waktu kisar tu letak sikit minyak masak untuk hancurkan biji cili. Lepas tu kisarkan bawang merah, bawang putih, halia dan serai. Sukatan pun agak-agak la ye dengan kuantiti ayam. Panaskan minyak untuk menumis, kemudian masukkan ketumbar, jintan manis dan jintan putih yang dah dikisar. Kat rumah tu memang sentiasa ada stok kisaran tiga rempah ni maka bila nak masak tinggal cedok je. Goreng kejap je kemudian masukkan bawang kisar. Tumis sampai air bawang kering. Kemudian masukkan cili kering dan masak sampai pecah minyak. Dah sudah tu masukkan garam dan gula secukup rasa. Gaulkan dan masukkan ayam. Masak sampai keluar air dan masukkan santan. Biar sampai ayam separuh masak. Lepas tu angkat ayam dan masak kuah sampai pekat. Kalau nak letak kerisek, boleh masukkan waktu ni. Bila kuah dah pekat, masukkan balik ayam dan hirisan daun kunyit dan masak sampai ayam masak. Bab asingkan ayam untuk pekatkan kuah tu aku ikut tips Kak Azie sebab kalau masak sekali dengan ayam, ayam akan hancur. Boleh tahanlah rasa sedap jugak rendang ayam ni. Hehehe...

Kuah lodeh tak jadi buat sebab dah penat dan kebetulan Kak Zura monjong macam-macam petang Sabtu tu, jadi lauk dah banyak. Hari raya tu Wak Yem datang bawak macam-macam jugak, siap ada ketupat lagi. Alhamdulillah, rezeki. Itu sajalah cerita raya haji tahun ni.

Cerita Syawal 1435H

Sebelum tahun 2014 habis, kena habiskan entri tertunggak yang berlambak dalam draft ni. So much to say, so much to share, yet not much time to type. Dimulakan dengan cerita Syawal 1435H. Ini merupakan tahun ke-5 berhari raya tanpa mak dan aku masih lagi tak berjaya menguruskan semuanya dengan baik. Still juggling between doing the house chores and making raya preparation by myself. Tahun ni ambik pendekatan 'ko larat ko buat, ko tak larat jangan membebel' sebab bila nak buat jugak tapi orang lain buat tak tahu je, kang mulalah membebel. Lepas tu terus rosak mood nak buat. Maka, diam itu lebih baik.

Ini buka puasa terakhir, teringin makan piza maka ke Domino's dengan Abang Paiz lepas beli baju Abah sebab tak sempat balik

Alhamdulillah, sempat buat 3 jenis kuih raya, sempat beli peti sejuk baru, sempat tempahkan baju baru untuk nenek dan sempat belikan Abah baju baru. Lauk raya pulak cuma masak rendang je rasanya sebab lauk orang monjong banyak makanya tak jadi masak kuah lodeh dengan buat sambal kacang.

Salah satu kuih rayaku, biskut cornflakes...semua kuih raya dibuat pada malam raya sampai cairlah plug oven tu sebab panas sangat...heee

Terima kasih korang, sudi datang beraya. Tahniah Hani sebab jumpa rumah Sazoh. Tahun lepas dia nak datang jugak tapi sesat barat tak jumpa jalan. Hehehe...

Family potrait..hehehe..ini dalam perjalanan ke rumah Cik Iti

Walaupun tetamu tak berapa nak ramai, kena buat dua tempat juga kuih raya ni; satu dekat sofa dan satu lagi meja makan 6 kerusi yang kerusinya tinggal 4 je...untuk meja makan ni tema dia Tupperware..

Tetamu yang datang pun macam biasa jugak. Sepupu-sepupu, makcik-makcik, saudara-mara belah nenek dan juga anak-anak murid Abah. Tahun ni tak banyak berjalan sangat sebab nenek beraya dekat sini. Nenek kan cepat penat dan kalau ramai-ramai nanti dia bingug jadi lebih duduk rumah tunggu orang datang. Tapi rumah makcik-makcik yang wajib tu memang kena pergi. Keseluruhannya, raya kami sederhana saja setiap tahun termasuk tahun ni. Semoga sempat berjumpa ramadhan dan syawal 1436 pula nanti, InshaAllah.

Thursday, 25 December 2014

Langkawi 2014 - Episod 8: Sampai Berjumpa Lagi, Langkawi...

Setiap permulaan ada pengakhirannya, jadi inilah dia entri terakhir percutian kami di Langkawi. Pagi tu macam biasa, bangun dan bersiap semua baru turun sarapan. Beg-beg dah siap bungkus dan longgok satu tempat jadi bila bellboy datang, dia tinggal angkut je. Sarapan pagi tu tak ambik gambar sebab malas. Flight pukul 12.35 tengahari jadi tak adalah nak berkejar sangat. Lepas makan pergi kaunter cakap nak suruh bellboy bawak turun beg lepas tu terus naik bilik kemas apa yang patut.


Dah kemas barang semua dan dah periksa tak ada barang tinggal, Mada ajak lipat sofa bed. Eh, bukan nanti dia yang kena kemas ke? Tapi sebab Mada rajin, kemas jelah; tak susah mana pun. Hehehe... Lepas lipat sofa bed tu, teruslah sawan kamera masing-masing.




Kitorang turun dulu sebab nak sambung sawan kamera dekat depan hotel; Hani sambung golek-golek lagi. Jadi, turun dan masukkan beg dalam Serena semua baru ambik gambar. Proses masukkan beg dalam Serena ni mencabar sebab tak muat. Hehehe... Siap susun beg, paksa muat jugak, baru menjakun. Dah puas hati ambik gambar, roger Hani dan check out.





Sampai airport kelam kabut turunkan beg dan dalam masa yang sama nak pulangkan kereta. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan. Disebabkan kami risau ada masalah berbangkit waktu nak check in, kami sampai awal dan check in beg awal. Lepas tu bosan tak tau nak buat apa. Patutnya tak payah pulangkan kereta dulu sebab lepas check in beg tu boleh lagi kalau nak ronda-ronda sekitar airport tu. Jarak masa dalam sejam setengah jugak la tunggu nak berlepas tu.


Waktu balik ni flight penuh sebab ada satu flight sebelum tu dibatalkan jadi diorang naik sekali flight yang ni. Waktu balik rezeki lebih sebab dapat kacang sedap yang popular tu banyak. Mula-mula dia bagi portion biasa tapi tak lama lepas tu ada yang meronda sambil offer kacang lebih. Aku kan pemalu jadi sebelum kaut tu tanya dulu; "Boleh ambik lebih?" Sopannya kannn. Hehehe... Walaupun nak kaut banyak, tapi aku kaut dua ke tiga je kot; ingat orang belakang kekdahnya. Penerbangan lancar dan tiba pada masa yang ditetapkan. Barang je kot yang lambat sikit keluar.

Dari airport ke rumah terpaksa naik limo sebab tak ada orang nak ambik . Kos limo kami adalah RM 52++ Terima kasih Aten sebab sudi temankan balik naik limo sekali. Cemana nak ambik limo? Keluar je dari balai ketibaan ada kaunter limo, pergi sana cakap lokasi dan berapa orang. Barang pun tunjuk sekali sebab kalau barang banyak dia bagi limo besar. Macam kitorang naik limo bajet je iaitu Persona sebab berdua dan barang pun taklah banyak mana.

Berakhirlah sudah percutian ad hoc bersama geng tidur sebantal makan setalam. Sedih rasanya nak berpisah selepas lama tak berjimba macam ni. Geng-geng bujang pun dah semakin susut; tinggal aku, Aten dengan Mada je la geng bujang yang kaki jalan dan senang nak jumpa. Chik ni pun sebab encik suami dia tak ada di semenanjung jadi agak senang jugak la nak melepak sama-sama. Hani pulak tengok keadaan, kadang-kadang kalau dia tiba-tiba balik Banting, ada jugak la dia roger ajak ngeteh ke apa. Masing-masing dah ada kehidupan sendiri. Harapnya tak adalah putus hubungan langsung tau korang. Nanti I rindu... Jangan lupa tahun depan Jeju-do punya perancangan. *kenyit mata dekat Geng Tingkap*

Monday, 22 December 2014

Langkawi 2014 - Episod 7: Dataran Lang

Sambungan dari episod 6, ini cerita untuk hari ketiga kami disana. Usai melontar dan melabur di HIG, kami terus ke Dataran Lang sementelah hujan pun sudah reda. Masih sedikit rintik-rintik tapi boleh diredah. Jarak dari HIG ke Dataran Lang sangat dekat jika berkereta dan memang ia terletak bertentangan dengan medan selera tempat kami makan pada malam pertama. Walaupun diorang tu semua dah pernah ke Langkawi, tapi tak pernah jejak kaki ke Dataran Lang. Dengan keazaman dan kesungguhan Tuan Tanah dan ketakutan mereka kalau Tuan Tanah merajuk lagi, moh la ke sana.



Aku ingatkan si Helang ni duduk dekat tengah-tengah dataran, rupanya dekat hujung ceruk sana tu. Kalau nak bergambar kena pandai cari sudut dan berebut dengan pelancong lain sebab tempat dia agak sempit. Waktu sampai tu tak berapa nak ramai orang tapi lama kelamaan orang jadi ramai sebab hujan dah berhenti kot. Lama juga kami bergambar dekat sini; lepas kami, kami lagi. Hahaha... Dah puas wefie guna joran dan guna telefon, tak puas hati pulak sebab si Helang tak masuk gambar sepenuhnya. Maka salah seorang dari kami memberanikan diri untuk meminta bantuan dari seorang pelancong di situ untuk ambil gambar kami berlima. Dapat la satu gambar berlima. Terima kasih awak, tolong ambil gambar kami. Gambar-gambar bawah ni korang letak caption sendiri ye.










Memandangkan hasil tangkapan adalah banyak, maka terpaksa pinjam troli concierge untuk angkut barang. Hehehe...

Habis bergambar, terus balik hotel sebab seharian keluar. Solat pun tak lagi. Sampai hotel, mandi manda, solat dan lepak depan tv sambil perabis makanan lebihan yang ada. Sebab Mada bawa laptop dan kebetulan ada pendrive, teruslah pindahkan cerita yang ada dalam laptop dia masuk pendrive dan cucuk dekat tv. Memang terasa macam duduk dekat bilik tv balik zaman di asrama; bergelimpangan ramai-ramai depan tv sambil komen apa-apa yang patut.

Lepas maghrib, keluar cari makan malam pulak. Sebab tak tahu nak kemana, kami ke Laksa Penarak lagi dengan harapan ada laksa untuk yang merajuk tadi tu. Tapi tak ada rezeki lagi sebab laksa dah habis. Sobsobsobsob... Akhirnya makan jelah apa yang ada dan end up Hani belanja semua orang malam tu. Is it because I'm sulking for not getting the laksa I want or what Hani? Apapun terima kasih sebab bayarkan makan malam tu. Habis makan, balik hotel dan mula bungkus hasil tangkapan. Waktu nilah masing-masing  kerisauan sebab beg masing-masing macam terlebih berat. Risau sampai telefon receptionist tanya ada penimbang ke tidak sebab nak timbang beg. Malangnya tak ada. Patutnya dia kena ada satu penimbang untuk pelancong timbang beg macam dekat Huga Haus. Walaupun rumah tumpangan biasa, ada penimbang digital tau! Akhirnya, pasrah jelah dengan beg yang berat tu janji semua barang siap berbungkus. Habis je bungkus beg, sambung tengok movie dan tidur.

Sunday, 21 December 2014

Susu Segar Nostalgia

Siapa pernah minum susu segar macam ni? Dulu-dulu kalau nak beli susu ni kena pergi Pasar Tani baru jumpa. Sekarang ni dekat Pasar Tani pun dah tak ada. Yang ini aku beli dari seorang staf dekat pejabat dimana pak mertua beliau merupakan pengedarnya di Johor nun. Oh, terubat rindu nak minum susu segar ni. Masih rasa yang sama tapi harga dah lain la kot. Ini sebotol 2 hengget dan ada perisa strawberi, coklat dan jagung. Semua pun sodap!


Langkawi 2014 - Episod 6: Shopping Lagi!

Assalamualaikum...

Dah lama tak jengah blog, kena masuk bagi salam. Peperiksaan akhir dah habis, tanda kertas pun dah habis, masukkan markah pun dah sudah, maka bolehlah sambung menulis di sini. Kali ni nak sambung cerita di Langkawi pada hari ketiga. Kali ni memang ikut tentatif sebabnya shopping. Tak ingat dunia dibuatnya. Hahaha... Pagi tu dimulakan dengan sarapan pagi macam biasa dan disebabkan salah faham antara bilik kiri dengan bilik kanan, kami berpecah dua. Satu bilik terus bersiap untuk keluar dan satu bilik lagi sarapan dulu baru bersiap.

While waiting for Hani and Chik, let's wefie

Breakfast day 3

Misi hari tersebut adalah mencari pinggan mangkuk, memborong coklat lagi, memborong kain batik dan membeli produk berasaskan gamat. Misi yang tak kesampaian adalah makan laksa di Padang Mat Sirat sampai merajuklah orang yang pertama kali ke Langkawi tu. Mula-mula kami ke Idaman Suri dulu sebab khabarnya disitulah tempat terbaik untuk memborong pinggan mangkuk. Benarlah bagai dikata, hargnya lebih murah berbanding di HIG dan ada baaaaaaaanyak pilihan. Dari yang murah sampai ke mahal, dari yang berjenama ke biasa-biasa. Paling banyak borong adalah Chik sebab dia beli untuk tiga keluarga. Aku beli set pinggan makan je dekat sini. Tak beli Corelle pun sebab tak rancang nak beli di situ; cuma set pinggan makan biasa berbentuk 4 segi untuk kegunaan sehari-hari.

Dari situ, kami terus menghalakan kereta ke Pantai Cenang sebab waktu dalam perjalanan ke sana ada nampak kedai-kedai jual produk gamat. Kiranya dua dalam satulah; beli gamat dan meronda di Pantai Chenang lagi. Kami berhenti di Nusantara Maju Enterprise untuk memborong gamat. Tempatnya besar dan selesa dan paling penting ada pelbagai produk gamat di sini. Aku tak beli apa-apa pun dekat sini sebab baru je haritu ada orang bagi minyak gamat dalam goodies bag pengantin. Diorang pulak ada yang beli untuk diri sendiri dan juga kiriman orang. Harganya pun berpatutan.
Masing-masing dah kelek bakul

Kami dan kereta sewa kami

Habis memborong, terus ke Pantai Cenang. Tujuannya nak tengok-tengok coklat dekat Coco Valley yang terletak bersebelahan Underwater World. Membandingkan harga kekdahnya. Harga dekat situ dengan HIG tak jauh beza pun cuma aku rasa dekat HIG macam lagi seronok persekitarannya untuk shopping coklat ni. Sekadar tengok ajelah dekat sini, tak beli apa-apa sebab lepas ni nak ke HIG lagi sekali. Hehehe... Dah ronda dari hujung ke hujung, perut pun lapar. Maka kami ke Cenang Mall untuk beli sesuatu dari The Loaf. Orang kata, kalau dah sampai Langkawi wajib pergi situ. Tapi yang kedai asal adalah di Telaga Harbour. Cuma Hani je yang tak beli apa-apa sebab dia kata dekat KL bersepah. Yelah, orang tu duduk KL, kita ni duduk Banting. Manalah ada The Loaf dekat pekan kecil.

Sementara tunggu KFC sampai, menjakun kejap dengan bungkusan roti

Selain roti dan pastri, ada juga makanan berat macam pasta. Boleh je la kalau nak makan dekat situ. Menariknya di situ, ada tester untuk setiap jenis roti yang dijual maka sebelum beli boleh rasa dulu. Aku beli dua jenis roti dekat situ tapi dah lupa roti apa. Yang penting roti yang jarang jumpa dan ada dalam Bakery Story. Pengaruh game sangat! Hahaha... Aten pulak mula-mula dia kata; "Aku tak payah beli la Sazoh sebab dah rasa semua dah. Kenyang." Boleh cenggitu? Hahaha... Tapi akhirnya dia beli jugak satu jenis. Lepas beli roti, masuk KFC sebelah untuk lunch. Ek eleh, datang Langkawi tapi cari KFC jugak, apa kes? Sebabnya mak buyung teringin nak makan maka kita ikutkan aje. Untuk lunch, guna duit lebihan makan besar.

Our luncheon

Perut dah kenyang maka seterusnya cari kain batik kiriman mak Mada. Dekat tepi jalan utama dari Pekan ke Cenang memang ada satu kedai jual baju-baju dan kain batik tapi kalau dari Pekan, dia belah kanan. Jadi balik Cenang baru singgah sebab tak payah U turn. Kain batik ni ada banyak jenis dan jenama; ada yang sedap dipakai dan ada yang kurang selesa dipakai. Kedai ni memang daebak sebab jumpa jenis kain batik yang mak Mada suruh beli tu dan ada banyak pilihan. Selain kain batik, ada juga tshirt, kaftan, blouse dan kemeja. Harganya pun boleh tahan murah. Beli lagi banyak, lagi banyak dapat kurang. Aku yang tak ada bajet untuk kain batik pun terjebak beli jugak. Kain kaftan dia memang lembut dan sejuk dan susah nak jumpa walau dekat Kelantan sekalipun. Maka aku beli satu kaftan, dua pasang kain batik corak terbaharu(dia cakap), satu kain pelikat untuk Abah dan satu kain pelikat untuk aku buat baju kurung. Rambang mata tengok corak kain batik dengan kain pelikat dia. Siap berebut dengan Chik dengan Aten lagi. Hahaha... Habis dekat 100 hengget jugalah dekat sini.
Kelihatan Chik dan Tuan Tanah sibuk membuat keputusan...hahaha

"Ok Ten, ambik gambar nombor siri kain kita. Nanti bertukar dengan orang lain."

Dalam perjalanan balik ni hujan selebatnya sampai tak nampak jalan. Kalau nak buat aktiviti melibatkan laut dan alam semulajadi, elakkan pergi sana pada hujung tahun sebab waktu macam ni kan musim hujan jadi rugi. Kalau nak buat aktiviti indoor seperti shopping, takpe. Hehehe... Hujannya pulak tak dijangka dan sekejap-sekejap tapi terus lebat. Bila sampai Pekan Kuah, hujan dah reda sikit walau agak lebat. Terus ke HIG dan cari parking yang dekat dengan laluan berbumbung. Sebelum ambik troli, masing-masing beratur dekat ATM sebelah tempat troli. Hahaha... Gara-gara ternaik sheikh shopping la ni sampai kena ambik duit lagi. Nasib baik aku tak bawak semua kad bank yang ada; kalau tak, memang makan roti jelah sampai gaji masuk.

Ambik satu troli je, kongsi 4 orang

Dah bayar, jom balik!

Penuh satu kereta bak ang! Nampak Hani senyum lebar? Dia bukan senyum dekat kamera sebenarnya tapi dekat bakal mak pak mertua yang kebetulan lalu...hehehe

Kali ni beli lagi coklat untuk diri sendiri dan juga kawan-kawan. Aku beli jugak pemanggang tak berapa nak ajaib keluaran HIG. Harganya jauh lebih murah berbanding jenama terkenal di pasaran. Oh ye, kalau nak beli kain batik, dekat sini pun ada tapi tak berapa banyak jenis dan harganya adalah tetap. Semua orang top-up coklat dan barang-barang yang berkenan di mata kecuali Hani. Dia sorang je tak masuk dan duduk dekat kerusi depan pintu masuk sambil borak-borak dengan bakal mak pak mertua. Hehehe... Dah habis shopping, hujan pun dah berhenti, maka teruslah ke destinasi wajib terakhir. Entri seterusnya ye sebab dah panjang berjela entri yang ni.

Tuesday, 9 December 2014

Photobook Murah dan Cun

Sendiri design, sendiri puji photobook cun. Hahaha... Kisahnya, bila tengok-tengok email promosi dari Groupon, nampak la promosi photobook dari Photobook Malaysia. Disebabkan murah dan boleh design ikut suka hati, maka aku pun dengan tamaknya nak beli. Waktu nak beli ni pulak la kad debit buat hal, tak boleh nak teruskan pembayaran. Nak telefon centre malam-malam buta, memang dia jawab; "Pegawai khidmat pelanggan kami sedang sibuk, sila tinggalkan nombor telefon anda untuk kami hubungi semula." Dah banyak kali dah kena. Kalau nak bercakap dengan manusia, memang kena telefon dari mula waktu pejabat sampailah sebelum tengahari.

Selepas bersusah payah, aku berjaya jugak beli. Dalam promosi tu ada beberapa pilihan saiz dan kulit luar. Aku pilih photobook bersaiz 11x11 dengan bentuk segi empat sama dan debossed hardcover. Sebab nak abadikan kenangan di Korea, kenalah beli yang besar dan ada banyak muka surat. Itupun tak cukup. Terpaksa tambah muka surat dengan tambahan kos. Leceh sebenarnya nak buat photobook ni sebab semuanya kita yang nak kena fikir. Tapi bila dah siap, puas hati.

Mula-mula kena muat turun perisian dia dari laman web Photobook Malaysia. Kemudian, bolehlah mula susun gambar dan letaklah corak apa nak letak, perkataan apa nak tulis. Boleh pilih samada nak guna template sedia ada atau nak design sendiri. Kalau tak cukup mukasurat, boleh je tambah sendiri tapi kena bayar harga lain la ye. Macam mana nak kira harga? Jangan risau, dekat laman web dia dah ada kalkulator. Masukkan je nak tambah berapa muka surat dan dia akan kirakan. Bila dah siap design dan puas hati dengan hasil kerja, bolehlah hantar pesanan. Dah confirm order, tunggu parcel sampai depan pintu pejabat. Alhamdulillah, urusannya teratur, cepat dan berkualiti tinggi. Nah tengok rupa photobook yang dah selamat jadi harta mak incik.

Rupa parcel

Selepas parcel ditoreh...

Apabila tali pengikat digunting, taraaaa...!

Mestilah kena warna hijau...hehehe

Sibuk!

Lepas entri ephyra tu, tak dan nak mengarang. Mak incik sibuk dan tak rajin nak cari masa mengadap blog. Tunggu dah habis tanda kertas periksa budak-budak ni, selesaikan markah, hantar apa-apa yang patut dihantar, barulah lega sikit. Kelas tuisyen malam pun dah mula balik makanya rutin lama pun bermula semula. Tak apa, nak dapat duit memang tak mudah tapi tak juga payah asalkan sanggup berpenat-lelah.

Hari ni mood gembira sebab dapat PC baru. Mihmihmihmih... Dari mula aku masuk kerja dulu sampai la jam 4.15 petang tadi, PC tulah yang banyak berjasa walaupun prestasi dia tak sebagus PC lain yang lebih terkini perisiannya dan model terbaru. DELL model tahun 2004, memang tak patut la kalau nak bandingkan dengan DELL tahun 2014. Waktu mula-mula pakai PC tu, memang guna perkakas asal dan memang sangat menguji kesabaran. Nak buka dokumen pun ambik masa 5 minit. Nak gerak cursor pun kena tunggu seminit. Aku sorang jelah sabar tunggu dia buat kerja dia. Bila tiba System Admin(SA) guna PC aku, barulah dia tahu selama ni PC aku tu lembs. Terus dia naik taraf RAM. Ada la dua kali kot tukar RAM, barulah laju.

Kemuncak kesabaran SA 'meletup' adalah bila aku asyik telefon suruh tengok pasal apa tak ada internet connection lepas blackout ni? Pelik tak bila orang lain ada internet aku sorang je takde? Mula-mula ingatkan port internet yang rosak atau kabelnya yang rosak tapi selepas diuji, dua-dua tak ada masalah. SA masuk dalam bilik server dan godek-godek port dalam tu, terus ada internet balik. Tapi, kejap ada kejap takde internetnya. SA kata kena tukar-tukar port yang dalam bilik server. Benda ni jadi lepas bekalan elektrik tiba-tiba terputus beberapa minggu lepas. Aku hangin, dia pun hangin la kan sebab asyik nak kena godek port internet PC aku je. Akhirnya semalam dia kata nak bagi PC baru terus. Buatlah apa pun asalkan tiga benda yang penting tu tak terjejas. Maka tamatlah riwayat PC tertua dekat bahagian depan tu. Yelah, asal PC baru sampai je, orang lain dapat. Asal yang baru sampai je, dulukan orang lain. Akuuuu jugak pasrah. Tapi tak berapa nak heran sangatlah dengan PC baru orang lain tu sebab semedang je tak boleh nak connect internet atau nak print. Mihmihmih...

PC pejabat, nak buat apa sangatlah kan melainkan kerja-kerja pejabat. Paling penting boleh print, boleh access internet bila nak cari bahan bantuan mengajar, dan boleh access public storage untuk dapatkan nota atau isi e-hadir. Komputer dengan RAM 8 gig atau hard disc 1 terabyte sekalipun tapi tak boleh buat tiga benda tu, tak guna jugak. Harap-harap PC baru yang tak berapa nak baru ni dapat berkhidmat dengan cemerlang macam PC tua aku tu.