Engagement Fund ;)

Monday, 12 January 2015

Bila Tiada Halatuju & Chemistry Lab Cafe

Ini cerita makan-makan baru-baru ni; minggu lepas waktu keluar dengan Kak Chik. Disebabkan lama sangat tak keluar lepak, maka kami sepakat pilih hari yang lapang dan mengukur jalanlah kita. Macam biasa, bila nak keluar lepak mesti tak berapa lalu nak sarapan sebab dah fikir nak terjah restoran yang bersepah dekat Shah Alam tu. Lepas ambik Kak Chik dekat rumah dia, terus je memandu tanpa arah tujuan sebab memang tak ada rancangan nak ke mana-mana pun. Sudahnya, pusing satu Shah Alam dan ikut jalan jauh untuk sampai ke Alam Avenue padahal belakang rumah Kak Chik je sebenarnya. Takpelah, harga minyak kan dah turun dan bagi peluanglah tengok Shah Alam sebab dah lama tak ukur jalan.

Pergi Alam Avenue sebab Kak Chik nak cari satu butik online ni tapi sampai sudah tak jumpa. Cadang nak makan dekat kedai yang ada dekat situ tapi pusing punya pusing punya pusing, tak ada parking. Dengan perut yang lapar, patah balik ke Seksyen 7 dan aku cakap nak cuba makan dekat Chemistry+Lab Cafe. Memula tak ingat nama betul, lepas tu Kak Chik Google dan tadaaa, sampailah dekat situ. Sebab Seksyen 7 ni kawasan jajahan, maka tak ada masalah pun nak cari. Dia dekat kawasan Jalan Kristal, sederet dengan Hakim. Pertama kali tahu pasal kafe ni daripada blog Kak Yan. Baca review dan tengok gambar, terus simpan cita-cita nak makan dekat sini.

Tapi kan, kalau lapar dan perut tu perut Jawa, tak sesuai makan dekat sini sebab menu berat dia tak banyak. Ada pasta je, nasi takde. Kalau nak datang minum kopi dan makan kek sambil lepak, memang sesuai sangat. Kafe ni jaaaaauuuuh lebih baik dan berbaloi dari SR yang makin lama makin hampeh tu. Bila tengok menu, terus pandang Kak Chik sebab rasa bersalah sebab bawak dia makan dekat kedai yang tak ada nasi. Heeee... Nasib baiklah beliau sporting dan bertekak universal juga maka teruslah tercongok depan kaunter pilih menu.



Kafe ni unik dari segi hiasan dalaman. Dekat sini konsep dia layan diri; kena buat pesanan dekat kaunter dan terus bayar. Makanan nanti dia hantar ke meja. Rambang mata nak pilih kek dia sebab ada baaaaaaanyak pilihan kek dengan rupa yang menggoda; itu nampak sedap, yang ni macam menarik, yang tu pun best jugak. Hahaha... Orang tamak memang macam tu. Waktu kitorang pergi haritu memang betul-betul tengahari tapi makanan berat hanyalah pasta; ada 4 jenis menu pasta tapi tak ingat pulak dah apa menunya. Kek dan pastri memang melambak. Ada waffle jugak. Jadi, mari tengok apa yang kami makan pada hari tersebut.

Kak Chik punya dan saya punya

Waffle Kak Chik dan yang lain orang tamak punya...

Harganya memang berbaloi-baloi dengan saiz hidangan dan cara hidangan juga unik. Cuma ada jugalah beberapa perkara yang aku kurang berkenan. Ini pendapat peribadi tau, kalau tauke Chemistry+Lab Cafe terbaca ni, jangan kecik hati okey.

Okey, semua dah sampai, jom makan!

Perkara pertama yang tak berkenan adalah cara nak pesan sebab pilihan dalam menu ada banyak tapi aku tak seronok nak pilih makanan. Aku suka lagi duduk dulu dan ambil masa tengok menu yang disediakan tanpa ada banyak mata yang memerhati. Macam serba salah nak pilih pun ada jugak sebab yang mengambil pesanan tu kena tunggu lama plus kelam kabut fikir sebab kang tiba-tiba ada pelanggan lain dah beratur dekat belakang. Kalau pergi kedai tomyam biasa pergi untuk tapau lauk makan malam pun aku mintak menu, apatah lagi kedai gempak macam ni; haruslah nak baca menu macam baca buku teks sejarah. Hehehe..

Perkara kedua yang tak berkenan adalah kekuatan muzik yang dimainkan; bagi aku terlalu kuat sampai nak borak pun kena jerit sikit. Tak syoklah macam ni kan sebab tujuan asal datang nak makan santai-santai tapi jadi stress pulak sebab kena lawan dengan muzik. Walaupun aku berjiwa klasik tapi boleh je layan lagu moden pun jadi pilihan lagu tu tak ada masalah.

Jumlah keseluruhan..kalau nak datang selalu, memang tak bolehlah nak penuh tabung melancong..

Ini rupa depan kafe

Selain dari dua benda dekat atas ni, semuanya okey dan kalau ke Shah Alam lagi, mungkin akan singgah. Layan blues sorang-sorang dekat sini pun best jugak rasanya. Nasib baik kafe ni jauh, kalau dekat jawabnya asal stress kerja je mesti datang sini minum kopi.

No comments: